Karlijn en ik willen uiteindelijk 3 katjes, nu lijkt het erop alsof de derde misschien sneller komt dan gepland, want 1 van de gastgezinnen bij ons op het asiel heeft echt geweldig leuke kittens en eentje klinkt qua karakter alsof ie precies goed zou passen hier! Ik ga vanavond kijken, want Karlijn is nog op vakantie, en als het klikt gaan we volgend weekend samen nog eens terug en wanneer Karlijn hem ook leuk vind mag ie dan mee naar huis. Dit is ons eerste kitten op rauw, de andere twee katten waren al 1 jaar toen ze hier kwamen en de twee kittens in mijn ouderlijk huis kregen brok en bovendien was ik nog heel jong toen we die kregen.
Onze huidige 2 katten, Pollux en Imogen, zijn al gewend aan rauw voeren en hebben 2 weekmenu's die we afwisselen, grotendeels zelf samengesteld en hele prooidieren en ook nog 1 dag KVV per week wat we geven via intelligentiespeelgoed. Voor ons nieuwe kitten willen we beginnen met KVV aangezien hij nog helemaal geen vers is gewend, en dan langzaam steeds meer dagen barf en prooi invoeren en de KVV afbouwen tot kitten op hetzelfde menu zit als onze andere katjes. We willen hem 3x per dag eten geven en nu hij nog zo jong is gewoon onbeperkt zoveel als ie op kan. Spiervlees en organen gaat wel lukken, we hebben veel soorten in huis dus zelfs als ie wat kieskeurig is moet het wel lukken daar een mooi menu mee te maken.
Nu lopen we een beetje aan tegen vleesbot, kan hij al meteen ongemalen vleesbot eten of vanaf welke leeftijd is dat verstandig?
Ik weet dat we moeten beginnen met kwartelkarkas en kippennek omdat die het zachtst en makkelijkst zijn. Kan ie ook al meteen zalmlijf eten, dat is ook helemaal niet hard volgens mij? En dan, hoelang wachten totdat we de volgende soort introduceren en in welke volgorde doen we dat het beste?
Aan vleesbot hebben we in huis:
Kwartelkarkas
Bosduifkarkas
Parelhoenkarkas
Kippenrug
Kippennek
Eendennek
Eendenvleugel
Konijnenbout
Zalmlijf
Zalmschedel
Oh, en nog een vraagje over de hele prooidieren, want daar zit natuurlijk ook bot in. Aan hele prooi hebben we hele muizen, ratten, gerbils en kwartels en daarnaast stukken eend, duif en konijn (hele dieren in porties verdeeld). Eend en duif met veren, kwartel zowel met veren als kaal, knagertjes natuurlijk in de vacht. Vanaf welke leeftijd kun je die voeren? Ik denk kuikens, muis en kwartel wel vanaf het begin, maar heeft de rest nog te harde botten om meteen mee te starten en wanneer kun je die dan introduceren?