Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Kaela
Ruisje schreef: Het verschil tussen een tomaat uit de winkel en eentje die ik hier binnenkort weer van de planten haal proef je echt. Logisch want mijn planten groeien in de volle grond met alleen wat organische mest. Water en zon doen de rest. Groenten worden steeds meer op steenwol met kunstmest gekweekt, in een heel rap tempo net als de bio-industrie dieren.  Smaak en voedingswaarde hebben m.i. tijd nodig. :)
Maar dan heb je mijn inziens weer een scheve vergelijking te pakken. Je vergelijkt dan dus niet vroeger versus nu (dat is wat steeds gezegd wordt: vroeger hadden groentes meer voedingswaarde), maar je vergelijkt 2 compleet verschillende kweekmethodes.
Door Kim en Casper
Kaela schreef: Ik ben het helemaal met je eens voor wat betreft het voer van de bio-industrie dieren! Alleen dan redeneer je vanuit de bioindustrie dieren. Dat wil nog niet zeggen dat wilde dieren precies krijgen wat ze nodig hebben en waar hun spijsvertering en lijf op ingesteld is. Zijn simpelweg twee verschillende kanten van het verhaal en staan mijn inziens los van elkaar. Sterker nog, ik denk dat de meeste wilde konijnen en hazen in Nederland leven in koeienweides en zij eten daar datzelfde Engelse raaigras. 

Daarnaast vraag ik me af of het echt zó veel effect heeft op de voedingswaarde van het vlees. Er wordt zo vaak geroepen dat vlees van dieren die diervriendelijk gehouden worden zo veel lekkerder is enz. Ik proef er geen zak verschil aan. En ik vraag me af hoe onderbouwd de beweringen zijn dat biologisch vlees en biologisch geteelde gewassen zoveel meer vitamine ed bevatten.

NB: ik ben zéér voor het diervriendelijker houden en voeden van dieren hoor! Los van het hele voedingswaarde verhaal, gewoon voor het dier zelf.

Bak maar eens een plofkipfilet of een goede biologische kipfilet... Asn plofkipfilet zit geen smaak.

Zelfde voor biefstuk. Een biefstuk uit de supermarkt is niet mals. Heb regelmatig biefstuk in mijn handen die je niet op kan tillen omdat deze uitelkaarvalt ( letterlijk) van malsheid. In sommige dingen proef ik het ook niet zoals speklappen bijv...
Door Vivianneb
Bij rund en kip proef ik het meteen of het bio of niet is - bij varkensproducten niet..
Bij groente en fruit - wow dat verschil is enorm! Uit mijn biotuin lust ik radijs en tomaten- uit de supermarkt ik vind het smerig! Het is waarschijnlijk de bijsmaak van de bestrijdingsmiddelen die ik dus proef..
Maar ook de smaak zelf (zeg maar het timbre) daar zit echt wel een groot verschil tussen.
Door Hope
Vivianneb schreef: Bij rund en kip proef ik het meteen of het bio of niet is - bij varkensproducten niet..
Bij groente en fruit - wow dat verschil is enorm! Uit mijn biotuin lust ik radijs en tomaten- uit de supermarkt ik vind het smerig! Het is waarschijnlijk de bijsmaak van de bestrijdingsmiddelen die ik dus proef..
Maar ook de smaak zelf (zeg maar het timbre) daar zit echt wel een groot verschil tussen.
Dat is ook waar ik me druk om maak. Overal zit bestrijdingsmiddel op als je niet biologisch neemt. En daarom denk ik ook dat het vlees van bioindustriedieren zoveel ongezonder is. Of het nu de snijmais is, de kuil of de brok, op alles zit gif. Om nog maar te zwijgen over de antibiotica en medicatie.
Door Dwarreltje
Lothlórien schreef: Ik heb van een flinke portie ook kleine gehaktballetjes gedraaid en die liggen nu in de dehydrator. De honden waarderen de geur erg, ze zijn onafscheidelijk van de dehydrator, hahaha!
Wat een goed idee!! :D Ga ik ook eens proberen!
Door hannabelgje
Hope schreef: Dat is ook waar ik me druk om maak. Overal zit bestrijdingsmiddel op als je niet biologisch neemt. En daarom denk ik ook dat het vlees van bioindustriedieren zoveel ongezonder is. Of het nu de snijmais is, de kuil of de brok, op alles zit gif. Om nog maar te zwijgen over de antibiotica en medicatie.
Vergis je niet. Op wel bio zitten vaak ook bestrijdingsmiddelen. Alleen zijn die dan biologisch afbreekbaar, wat niet wil zeggen dat ze niet giftig zijn. Wil je 100% zekerheid zul je het zelf moeten verbouwen.
Door Hope
hannabelgje schreef: Vergis je niet. Op wel bio zitten vaak ook bestrijdingsmiddelen. Alleen zijn die dan biologisch afbreekbaar, wat niet wil zeggen dat ze niet giftig zijn. Wil je 100% zekerheid zul je het zelf moeten verbouwen.
Aha, dat wist ik dan weer niet. Ik heb niet zo'n groene vingers haha.
Door Kim en Casper
Lupa is geweest en de vriezers zitten weer propvol  ;D

Paardenvlees is absoluut geenk mdm maar heel grof gemalen paardengehakt. Stukjes van een hale centimeter.

Haas en paardenvlees is veel fijner gemalen. Daarvan denk ik het miet maar is er twijfel...

Super tevreden. Keurig op tijd geleverd alles stijf bevroren an naar boven afgeronde gewichten.

Eendnrugstukken super dik gevleesd net als de jonge geitenribben. Konijnkarkas met kop wat kaal maar niet minder als die van degomeat. Zalmlijven waren op dus heb 4 zalmlijven gehad voor de rest gemalen zalmlijf. Jammer maar goed opgelost. Alleen het runderkraakbeen was zo vet als spek. Heb van 2 kilo zeker 600 gram vet afgesneden...
Door Hope
Kim en Casper schreef: Lupa is geweest en de vriezers zitten weer propvol  ;D

Paardenvlees is absoluut geenk mdm maar heel grof gemalen paardengehakt. Stukjes van een hale centimeter.

Haas en paardenvlees is veel fijner gemalen. Daarvan denk ik het miet maar is er twijfel...

Super tevreden. Keurig op tijd geleverd alles stijf bevroren an naar boven afgeronde gewichten.

Eendnrugstukken super dik gevleesd net als de jonge geitenribben. Konijnkarkas met kop wat kaal maar niet minder als die van degomeat. Zalmlijven waren op dus heb 4 zalmlijven gehad voor de rest gemalen zalmlijf. Jammer maar goed opgelost. Alleen het runderkraakbeen was zo vet als spek. Heb van 2 kilo zeker 600 gram vet afgesneden...
Super!
Ik ben vandaag bij Lupa geweest om weer een paar weken vooruit te kunnen. Om vervoerskosten te besparen naar Lupa gereden. Het paardenvlees (ongemalen) zat heel veel vet aan. Verder was alles echt top in orde. Eendenrugstuk inderdaad echt heel mooi bevleesd, rundvlees was mooi mager, het orgaan zag er goed uit, het botwerk niet kaal.
Door Ruisje
MarijeEnBoomer schreef: Ik las in dit topic dat MDM gespoeld wordt.
Enig idee waarmee?
Water. Karkassen worden volgens mij met een soort hoge drukspuit ontdaan van restjes vlees.
Door pike
Het wordt niet gespoeld. Het wordt er afgespoten onder hoge druk. Of beter gezegd werd. Tegenwoordig gebeurt het namelijk mechanisch. MDM staat voor Mechanically Deboned Meat. Ook wordt het Baader genoemd, naar de machines. Op deze link kan je zien hoe dat in zijn werk gaat:

hier zie je allerlei verschillende machines waarmee men dit doet:

http://food-machines.com/Meat_Processin ... oC60Tw_wcB

er staan ook diverse filmpjes waarop je de machines in werking ziet, even doorklikken op een apparaat. Dan krijg je bijvoorbeeld dit filmpje waar je kan zie hoe zalm baader wordt gemaakt:

http://food-machines.com/meat_processin ... arator.php
Door kakocavi
Kaela schreef: Ik ben het helemaal met je eens voor wat betreft het voer van de bio-industrie dieren! Alleen dan redeneer je vanuit de bioindustrie dieren. Dat wil nog niet zeggen dat wilde dieren precies krijgen wat ze nodig hebben en waar hun spijsvertering en lijf op ingesteld is. Zijn simpelweg twee verschillende kanten van het verhaal en staan mijn inziens los van elkaar. Sterker nog, ik denk dat de meeste wilde konijnen en hazen in Nederland leven in koeienweides en zij eten daar datzelfde Engelse raaigras. 

Daarnaast vraag ik me af of het echt zó veel effect heeft op de voedingswaarde van het vlees. Er wordt zo vaak geroepen dat vlees van dieren die diervriendelijk gehouden worden zo veel lekkerder is enz. Ik proef er geen zak verschil aan. En ik vraag me af hoe onderbouwd de beweringen zijn dat biologisch vlees en biologisch geteelde gewassen zoveel meer vitamine ed bevatten.

NB: ik ben zéér voor het diervriendelijker houden en voeden van dieren hoor! Los van het hele voedingswaarde verhaal, gewoon voor het dier zelf.
Wat in persoonlijk denk is dat het soort voedsel wel wat effect heeft op de voedingswaarde van het vlees. Misschien zal een dier dat veel kruiden heeft gegeten wat kruidiger kunnen smaken, dat wordt weleens gezegd tenminste en ik herken dat persoonlijk soms ook. Maar denk ook aan de hoeveelheid omega 3, die in in vlees van wild veel hoger is dan in vlees uit de bio-industrie door het andere dieet. Dieren uit de bio-industrie krijgen zoals je al zegt gewoon genoeg voedingsstoffen binnen om om te kunnen zetten in vlees, maar er zijn wel wat kleine verschillen naar mijn mening. Overigens zie ik die verschillen ook niet tussen bio-industrie en biologisch, die beesten krijgen hetzelfde soort voer en het vlees ziet er voor mij ook hetzelfde uit.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door