Lizzy schreef:
OK, fit for function moet voor jou zijn dat je kijkt naar het doel waarvoor de hond gefokt is. En ik begrijp je standpunt. Het is wel de vraag of je vandaag de dag nog met honden doet wat je vroeger deed. En of we fit for function ook inderdaad niet aan moeten passen aan anno 2014. Maar of het nu 1932 is of 2014: een hond moet in mijn ogen gewoon geen last hebben van zichzelf. Moet normaal kunnen functioneren. En ik heb daar serieus mijn twijfels bij, bij deze zware honden op mini pootjes. Kijk, dat pootjes iel moeten zijn is 1 ding. Als dat moet vanwege fit for function, OK dan. Dat je daar dan zo'n achterlijk zwaar front op fokt, is gewoon uit balans en in mijn ogen echt heel fout.... En als je dan persee zo'n zware hond wilt fokken, dan zul je (om de balans er weer een beetje in te krijgen) iets aan die iele poten moeten doen, want dit is in mijn ogen gewoon sneu. Heb ik het nog niet eens over de lengte van de rug gehad
Helaas kunnen we dan zoveel rassen wel afschrijven. De platneuzen die benauwd zijn en snurken (zoooooooo schattig), huidplooien, veels te lange oren die oorontstekingen geven, rassen die amper nog zelf geboren kunnen worden, maar ook werkrassen die zo overdreven worden (werkdrift versus neurotisch) dat er niet meer mee om te gaan is.
Mensen zouden gewoon eens tevreden moeten zijn met een bepaald resultaat, maar het moet altijd maar beter, gekker, raarder, kleiner, groter, scherper enz.