Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Lil
Sonja schreef: Ik heb nog nooit een aan de oren gecoupeerde cocker gezien.  ;) Lijkt me er heel vreemd uitzien. Het gaat dan inderdaad om de staart. Daarmee kunnen ze nogal zwiepen en dan slaan ze 'm kapot.
In Nederland is couperen al ruim 12 jaar verboden, maar in andere landen kan dat coupeerverbod op een andere datum of zelfs (nog) niet zijn ingegaan. Over jachtwedstrijden kan ik niet meepraten, maar in de africhting is het over het algemeen zo dat een gecoupeerde hond wordt toegelaten mits deze uit een land komt waar couperen op het moment dat de hond geboren werd was toegestaan.
Nena is nu met pensioen, maar ik heb tot bijna 10 jaar na het coupeerverbod nog met haar deelgenomen aan wedstrijden terwijl ze een gecoupeerde staart heeft.
Ik ken vijf aan de oren geopereerde cockers. Huishonden, maar allemaal missen ze stukken oor, omdat die bleven ontsteken en kapot bleven gaan. Dus door de da een stuk eraf gehaald vanwege de ellende. Daarom dacht ik: oh cockers hebben oorproblemen hihi.
Door kiara
eelke schreef: Wij zijn op buitenrit een keer ondervraagd door de aivd (of zoiets, ik weet het niet meer) over de leeftijd van de paarden, de ene was met staart, de andere zonder.
Maar ook op de trekpaarden keuring zie je nog veel veulens zonder staart, en vaak winnen die nog ook. Zijn allemaal tussen de staldeur gekomen...
Ja en wat dacht je van de lammetjes de ooitjes dan! Gebeurd ook nog zeer regelmatig
Dus ik vind 1 lijn trekken wat voor dier dan ook
En zeker ook bij de trekpaarden vind ik eigenlijk nog erger als bij een hond ze kunnen geen eens die vervelende vliegen/horzels weg slaan triest is het
Door Bezcenna
Zolang keurders een voorkeur blijven houden voor korte staarten of staartlozen -alleen voor het profiel - zullen deze zieltogende praktijken blijven bestaan.  :crying:

Het is echt niet alleen bij de Cockers een probleem.... :secret:
Door eelke
kiara schreef: Ja en wat dacht je van de lammetjes de ooitjes dan! Gebeurd ook nog zeer regelmatig
Dus ik vind 1 lijn trekken wat voor dier dan ook
En zeker ook bij de trekpaarden vind ik eigenlijk nog erger als bij een hond ze kunnen geen eens die vervelende vliegen/horzels weg slaan triest is het
Bij schapen heeft het nog nut, dat het daar gedaan wordt ben ik het dus mee eens, alleen zou de manier erop diervriendelijk moeten zijn. Schapen krijgen anders heel snel maden bij hun anus, ook niet echt diervriendelijk.
Door Angelique
Bezcenna schreef: Zolang keurders een voorkeur blijven houden voor korte staarten of staartlozen -alleen voor het profiel - zullen deze zieltogende praktijken blijven bestaan.  :crying:

Het is echt niet alleen bij de Cockers een probleem.... :secret:
nee, zeker niet, maar de meeste honden die ik ken die al dan niet rondom gecoupeerd zijn hebben niks met keurders te maken, daar gaat het toch echt om de eigenaren die zo'n hond willen omdat ze het mooier/stoerder vinden.
Door Angelique
eelke schreef: Bij schapen heeft het nog nut, dat het daar gedaan wordt ben ik het dus mee eens, alleen zou de manier erop diervriendelijk moeten zijn. Schapen krijgen anders heel snel maden bij hun anus, ook niet echt diervriendelijk.
Dit gebeurd eerder bij dieren zonder staart dan met staart. Die staart dekt af en wappert waarmee je ook vliegen wegwappert. In de VS wordt dit argument ook aangehaald als men het heeft over het couperen van honden (bobtails) en dat dat vooral zo hygiënisch zou zijn, want dan zie je tenminste de vliegen landen. Met staart krijgen ze amper tijd om te landen.
Door eelke
Angelique schreef: Dit gebeurd eerder bij dieren zonder staart dan met staart. Die staart dekt af en wappert waarmee je ook vliegen wegwappert. In de VS wordt dit argument ook aangehaald als men het heeft over het couperen van honden (bobtails) en dat dat vooral zo hygiënisch zou zijn, want dan zie je tenminste de vliegen landen. Met staart krijgen ze amper tijd om te landen.
Wat is dan de reden dat het gedaan wordt? Bij schapen kan ik me echt niet voorstellen dat het gedaan wordt voor het mooie, de meeste zijn toch vooral functioneel en moeten geld opbrengen, en alle extra tijd die er in gaat zijn extra kosten lijkt me.
Door kiara
eelke schreef: Wat is dan de reden dat het gedaan wordt? Bij schapen kan ik me echt niet voorstellen dat het gedaan wordt voor het mooie, de meeste zijn toch vooral functioneel en moeten geld opbrengen, en alle extra tijd die er in gaat zijn extra kosten lijkt me.
De reden bij de schapen (eigenlijk alleen de texelaars) is dat de ram er makkelijker bij kan  :biggrin2:
Ik heb 3 andere soorten schapen gehad en daar werd niet gecoupeerd,texelaars moet zoveel mogelijk mee gefokt worden anders hebben we te weinig lams vlees  ::)
En dan is er ook nog is het gevaar van het couperen dat s'winters de kling kan bevriezen eerder als met staart dus vandaar dat ik zei dan moeten ze dat ook eens stoppen
En vies door maden nee hoor kwestie van bij houden maar ja daar is geen tijd voor omdat het er teveel zijn
Door Angelique
eelke schreef: Wat is dan de reden dat het gedaan wordt? Bij schapen kan ik me echt niet voorstellen dat het gedaan wordt voor het mooie, de meeste zijn toch vooral functioneel en moeten geld opbrengen, en alle extra tijd die er in gaat zijn extra kosten lijkt me.
Voor zover ik weet bij schapen is dat de hygiëne, alleen twijfel ik over de effectiviteit daarvan. Wat eerder genomed werd bij paarden is het vij hun ook l*llig dat ze geen vliegen meer kunnen wegwapperen.
Door Berna
Couperen vam jachthonden is in Duitsland, Engeland en Frankrijk heel normaal. Dit heeft niks met mooi te maken maar puur met functie. Mijn hond heeft een sterke staart. Maar ik ken veel honden die hun staart tijdens het werken kapot slaan in het riet, de bramen of andere dichte dekking.

Eerlijk gezegs begrijp ik de commotie ook niet zo. Want op latere leeftijd, na vele ontstekingen etc, als nog couperen is veel pijnlijker voor de hond.
Ik vind overigens wel dat je alleen moet couperen voor functie. Ken wat cockers en springers, die hebben onwijs veel last van hun staartrn die ze kapot slaan.
De gemiddelde staande hond; ik vraag me dan de noodzaak wel een beetje af. Al ken ik er wel een aantal die vanwege diverse ontstekingen toch moesten laten couperen.

Wij hopen over een paar maanden een pup te krijgen. Ik je  daarbij totaal geen rekening gehouden of de fokker standaard coupeert of niet (is daar wel toegestaan).
Couperen; mishandeling? Mawh..zomaar castratie en sterilisatie lijkt me meer onnodige mishandeling.

Overigens; onze pup houdt haar staart wel.. ziet er wel vrolijk uit.
Laatst gewijzigd door Berna op wo 28 mei 2014, 14:35, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door