Ik heb diabetes (type 1 weliswaar) en gebruik een insulinepomp. Heb overgewicht. Instellingen heb ik járen mee lopen 'vogelen' en het kon er uiteindelijk redelijk mee door. Ben gaan sporten en toen ging het beter. Sinds eind maart ben ik gestart met een programma op de sportschool (combi van voeding, bewegen en coaching), niet persé gericht op diabetes, maar wel op afvallen en voornamelijk leefstijlverbetering. Ik heb daarvoor overigens eerst een heleboel 'mentale rotzooi' opgeruimd.

Het volgen van dat programma heeft mij opgeleverd dat ik veel (!) minder insuline nodig heb (bij type 1 blijf je insuline afhankelijk, maar bij type 2 kan je van insuline of andere medicatie afkomen). Heb 8 kg vet verloren en mijn pillen voor de hoge bloeddruk heb ik aan de wilgen kunnen hangen...... Ik sluit me dan ook helemaal aan wat Deesje hierboven schrijft.
- Pak stress aan en creeër voldoende ontspanning.
- Eet gezond (ook ik eet veel fruit en haal daar ook mijn kh's uit) en regelmatig.
- Ga sporten (idd. intervaltraining).
Mijn programma is afgelopen, maar ik ga zeker door. Ik zie het niet als dieet, maar als leefstijlverandering. Het is ook gewoon echt een totaalconcept.
Succes.