Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door pearlsofpassion
En wat als hij alleen maar bot krijgt?

Hij eet nu al dagen slecht, dan wil je natuurlijk niet riskeren dat hij helemaal niet meer wil eten, maar anders zou ik dat even proberen.  En geef dan lekker en vrij eenvoudig bot, maar niet té gemept.  Gewoon zoals hij het vroeger ook altijd at.
Zijn gedrag klinkt als Kleintje hier, die eet ook rond bot heen. Als ik eendennek in ringetjes geef krijg ik steenvast de botjes kaal terug.  Zelfs als ik ze mep durft ze dat doen door de stukjes gewoon terug uit te tuffen. 
Als ze dus zo'n mooi bevleesde konijnenribbetjes krijgt die ik als bot en vlees samen geef, dan vind mevrouw dat maar niets.  Maar ja, das wel alles wat er is, geen spier meer apart.  En dan eet ze wel wat minder, maar het gaat toch binnen. Ze heeft weinig andere keuze...
Als ze echt moeilijk doet, durf ik haar ook wel eens met haar eten een uurtje alleen laten in een kamer (en de deur sluiten) waar er geen andere afleidingen zijn.  Dat wil ook al eens werken, want dan kan ze er niet helemaal van weglopen.

Bij Luis werkt zoiets niet, die heeft nog liever honger dan tegen zijn zin eten, maar die laat zich dan weer prima foppen door te mengen... 

Wat ook zeker belangrijk is, is in knaagbare delen aanbieden.  Als ik Kleintje zo'n heel half borstkastje geef, dan moet ze't niet, maar knip ik het middendoor (tussen de ribbetjes door) dan gaat het al veel beter binnen.  Dan kan ze het in de lengte opknagen.

At Noppie voorheen eigenlijk wel alle bot? Of is hij er altijd lastig mee geweest?
Door TMG1961
Als ik alleen bot geef dan draait ie zich om en loopt weg. Dat heb ik al eens geprobeerd. Hele kwartel zonder veren krijg ik vrijdag dus kan ik zondag eens kijken wat ie doet. Hij eet dus zoals Kleintje, laat de stukjes bot liggen en knaagt het vlees eromheen weg.

Hij heeft voorheen kippennek, eendennek, fazant, konijnenribbetjes gegeten, zonder problemen. Kreeg bord schoongelikt terug.

Hij eet wel, alleen weigert ie het bot te eten. Spiervlees en orgaan gaat erin als koek, maakt niet uit welk dier het van is.
Door koekje
Ik heb trouwens hetzelfde probleem met Ot altijd gehad. Die eet wel kwartels en duiven en ratten (en kleinere dingen als kuikens en muizen etc), maar vleesbot niet. Orgaan liever ook niet en spiervlees alleen sommige dingen en dan alleen klein gesneden.
En dat heb ik vrij snel opgegeven, want het was al zo'n gevecht haar uberhaupt op rauw te hebben. Dus voor Ot wordt er gemalen en soms eet ze kvv. De dingen die ze ongemalen lust, gelukkig lust Sien geen ratten en muizen, krijgt ze ongemalen. De rest gewoon olvarit.
Door pearlsofpassion
Als hij dat echt zo hardnekkig volhoudt, heeft hij zich misschien eens bezeert aan bot?
Je kan niet gemakkelijk aan kvv geraken?
Want hier vinden ze dat niet zo leuk en lekker en als ik dat een paar dagen geef, dan is daarna bot kauwen helemaal niet zo erg meer...  :biggrin2:
Maar ja, je hebt ook altijd de kans dat Noppie dat helemaal niet erg vind en gewoon liever op kvv blijft...  ::) En dan zit je ermee...

Het is ook wel een speciaal karaktertje, jouw Noppie, dus misschien is het toch gewoon koppig zijn van zijn kant.  Dan is het natuurlijk testen wie de langste adem heeft, en ik denk nu al te weten wie dat gaat winnen...  :-\  Hij moet toch eten, dus geef je toe. Heel logisch hoor.

Bij kwartel kan je moeilijk rond het bot eten.  Het is niet geheel onmogelijk, maar wel lastig.  Bij Kleintje gaat hij dus ook binnen afhankelijk van hoe haar pet staat.  Soms helemaal zonder problemen, soms maar een klein stukje. 
Bij katten die gewoon zonder schouderophalen weglopen bij hun eten is, het wel lastig om hen te overhalen.  Daar heb ik geluk in, dat Kleintje gewoon blijft bedelen om iets anders als ze iets te hard of niet lekker vind. Daardoor kan ik haar wat subtiel bewerken.  Maar als hij gewoon wegloopt, ja, dan weet ik ook niet hoe je het moet doen...  :-\

Is er niets dat hij echt heeeel erg lekker vind en waar je vleesbot van kan vinden?
Door TMG1961
Het kan best zijn dat ie zich een keer bezeerd heeft aan bot, al heb ik daar niets van gemerkt. KVV kan ik makkelijk aan komen maar probleem is dat ie die steeds slechter is gaan eten. Vandaar dat ik hem overgezet heb op barf. Hij eet van de KVV eigenlijk alleen nog maar de gemalen haas en de beefmix van degomeat. Die beefmix kan ik trouwens compleet laten maken door Henk, kost 0,25 euro extra per kg.

Morgen staat fazant op het menu, dat vindt ie ook heel erg lekker. Eens kijken of ie daar wel de ribbetjes en geplette ruggegraat van eet.
Door pearlsofpassion
Lijkt me een gevalletje kieskeurig worden.
Dan moet je opletten dat hij op den duur niet maar 1 smaak meer wil eten.
Als ik Luis had laten doen, was dat bij hem ook zo geweest, maar ik ben lekker koppig en nu eet hij toch zo'n diersoort of 8 zonder dat ik moet mengen. De rest voer ik gemengd (al dan niet voorgemalen). Kleintje lust gelukkig alles behalve vis.

Ja, ik weet het. Je bent met dit bericht eigenlijk niet echt vooruit. :-[ Maar ik vind het ook een lastige hoor, en ik weet niet direct hoe je het anders kan aanpakken dan je al doet... Volhouden? :-*
Door Rianne145
Het zou inderdaad het weer kunnen zijn. Hier eten ze al twee dagen nauwelijks!

Hier eten ze ook nauwelijks bot, altijd lastig geweest. Zo in eens is een kippenvleugel geen probleem, lekker! en de volgende keer dat ik hem aanbied weigeren ze en kijken ze alsof ik ze probeer te vergiftigen. Niets zo wispelturig als een kat!
Door TMG1961
Vandaag heeft ie gemalen haas gehad van degomeat (70 % hazenvlees, 20% hazenbot, 10% haasorgaan). Dat eet ie zonder problemen. Morgen krijgt ie hert, eendenhart en fazant karkas (eet ie normaal ook graag)
Door TMG1961
Noppie heeft ontbijt gehad en bordje kwam leeg terug. Lijkt er dus op dat meneer beetje kieskeurig is aan het worden met vleesbot. Vanochtend had ie fazant ribbetjes en die vond ie toch wel heel lekker. Ik denk wel dat ik hem wat minder bot ga geven, hij zat net toch best even te kreunen tijdens poepen.
Door Anne in Zweden
Mowgli schreef: Klinkt alsof noppie ook liever wild eet. Mowgli eet ook liever wild, en weigert te knagen.
Sokjes idem. Het enige wat hij wel knaagt is konijnenribjes, maar dan ook alleen het ribjesgedeelte, en dat moet dan een paar keer zijn ingeknipt. Al het andere knaagwerk weigert hij.
Door Mowgli
Anne in Duitsland schreef: Sokjes idem. Het enige wat hij wel knaagt is konijnenribjes, maar dan ook alleen het ribjesgedeelte, en dat moet dan een paar keer zijn ingeknipt. Al het andere knaagwerk weigert hij.
Mowgli knaagt ook alleen konijnenribben. Want konijn is errug lekkur :)
Door TMG1961
Vraagje met betrekking tot hele kwartel, knippen jullie die in stukjes? De kwartels zijn panklaar en wegen rond de 200 gram per stuk. Wil er zondag eens 1 proberen.
Door Anne in Zweden
TMG1961 schreef: Vraagje met betrekking tot hele kwartel, knippen jullie die in stukjes? De kwartels zijn panklaar en wegen rond de 200 gram per stuk. Wil er zondag eens 1 proberen.
Ik knip ze voor Sokjes zodanig dat de pootjes en het ruggengraatje in stukjes zijn, maar nog wel met elkaar verbonden zijn door het vlees/vel. Doe ik dat niet, dan eet hij ze niet.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door