Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door miik
**Jolanda** schreef:Maar...als ik toch minder koolhydraten eet, moet mijn lichaam energie halen uit eiwitten en vetten. Dus ik moet zorgen dat ik daar voldoende van binnen krijg, toch?
Als het goed is gaat je lichaam zijn energie halen uit jouw opgeslagen vetten ;) En dat wil je juist !
Daarbij is het inderdaad verstandig om genoeg eiwitten binnen te krijgen (vlees, eieren, etc).

Wat betreft zuivel... In de meeste zuivel zitten melksuikers, en daar ga je weer, dat zijn suikers die zorgen ervoor dat je lichaam uit ketose raakt (dus stopt met de vetverbranding). In sommige producten zit bijna geen melksuiker meer en kan daarom (beperkt) wel, volgens mij nam ik de Griekse yoghurt van de lidl. Maar het is dus uitproberen welke je wel en welke je niet kan nemen !
Veel mensen maken daarom ook zelf hun kwark, want ik geloof dat je het dan wat langer kan laten staan, zodat je zeker weet dat alle melksuikers eruit zijn.
Door Nadia
Misschien te snel geconcludeerd.
Maar als ik het rijtje van jouw vleeswaren zag dacht ik voornamelijk varkensvlees te zien. Maar idd gehakt, braadworst kan ook enkel rund en schnitzel van kip. Maar dit zijn geen hoogwaardige vlees producten. Gehakt en braadworst is gewoon het rest product. Als je 'schoon' wilt eten laat je deze staan. Vervang ze door bijvoorbeeld vis. Of een beter stuk rundvlees. Of Kalkoen.
Door **Jolanda**
miik schreef: Ik heb heel lang (ruim 1,5 jaar) met beperkt koolhydraten gegeten.
Cola zero heeft inderdaad weinig koolhydraten, maar het probleem is dat je je bloedsuiker spiegel stabiel moet zien te krijgen. Iedere keer als je die cola drinkt, denkt je lichaam dat er zoetigheid binnenkomt en schommelt je bloedsuiker/insuline etc. Daarom is het beter om zeker in het begin geen zoete dingen (of suikervervangers ed te nemen) om zo je lichaam echt tot rust te krijgen.
Voor mij betekende dat dus ook geen fruit. Pas na maanden ben ik voorzichtig rood fruit gaan toevoegen.
Sinaasappelsap zit vol met fruitsuikers... en past (in mijn ogen) daarom helemaal niet in dit dieet. Ik dronk zelf heel veel water en thee.
Op het moment dat je echt weinig koolhydraten eet, dan schakelt je lichaam over op ketose (vetverbranding). Het duurt soms wel een dag of 3 voordat het lichaam is omgeschakeld... Dus als je dan 2x per week zondigt met 1 patatje, ben je een week verder dat er "niks" gebeurd. Het werkt gewoon echt het beste om helemaal niet te zondigen ! Iedere keer dat je suiker (of koolhydraten) neemt, dan is je lichaam direct uit ketose, omdat de makkelijke brandstof eerst wordt gepakt.
In sommige groente zitten ook relatief veel koolhydraten (bv de ui en tomaat). Dus het is goed om daar ook rekening mee te houden.
En verder ook goed etiketten lezen, in augurken zit meestal ook suiker en in braadworstjes zitten weer koolhydraten (zetmeel). Net als vleeswaren, daar zit helaas ook vaak suiker en koolhydraten in...
Dat was bij mij ook zo...
Dat ui en tomaat veel koolhydraten bevatten kwam ik inderdaad gaande weg achter. Daarom ben ik dat ook gaan beperken.
Op het werk is er niet veel keus voor mij en daarom at ik de laatste tijd echt vaak alleen maar een gegrilde burger met sla en augurk en de caesar salade zonder tomaat ipv extra, maar ik begrijp dat ik die augurken ook moet laten staan.
Vrees dat er steeds minder over blijft voor me. :(

In de winkel doe ik niks anders dan etiketten lezen. Dacht nog 'ahh een gewone cracker zal misschien niet zoveel meer koolhydraten bevatten tegenover die dingen van atkins'. Nou daar kwam ik mooi van terug, bijna alle pakjes bij de AH gelezen, maar geen 1 die in de buurt van die 3gr kwam. En zo kijk ik dus naar alles wat ik voor mezelf koop, behalve als ik echt denk dat het kan, zoals die augurken.

Maar hoe zit dat dan met kwark/yoghurt? En hoe doen jullie dat buitenshuis?
Door miik
**Jolanda** schreef:Maar hoe zit dat dan met kwark/yoghurt? En hoe doen jullie dat buitenshuis?
miik schreef:Wat betreft zuivel... In de meeste zuivel zitten melksuikers, en daar ga je weer, dat zijn suikers die zorgen ervoor dat je lichaam uit ketose raakt (dus stopt met de vetverbranding). In sommige producten zit bijna geen melksuiker meer en kan daarom (beperkt) wel, volgens mij nam ik de Griekse yoghurt van de lidl. Maar het is dus uitproberen welke je wel en welke je niet kan nemen !
Veel mensen maken daarom ook zelf hun kwark, want ik geloof dat je het dan wat langer kan laten staan, zodat je zeker weet dat alle melksuikers eruit zijn.
Tja, buitenshuis...
Ik stond vroeg op en maakte van alles klaar en deed dat in een koelbox om mee te nemen. Was vooral lastig de dagen dat ik "cursus op locatie" had en iedereen daar aan een kant en klare lunch aanschoof...
Ik maakte dan soep en dat deed ik daar even in de magnetron, en dan sla/vlees/ei, groente en dergelijke.
Het gaat wel steeds makkelijker, want op den duur weet je wat wel en wat niet kan. Dus dan hoef je steeds minder etiketten te lezen.
Ik maakte zelf crackers van gemalen lijnzaad en geloof gemalen sesamzaad...
Of een plakje rookkaas in de magnetron geeft ook een lekkere cracker.
Had je het receptenboek van Paulien al ? Anders haar even vragen, daar staat ook heel veel in.

Ik denk dat het heel slim is om bv het atkins boek te gaan lezen... Je hoeft het niet overal mee eens te zijn, maar dan snap je de theorie, waarom dingen wel of niet kunnen. Dat maakt het een stuk makkelijker om vol te houden. Want je schrijft, er blijft niet veel over... maar in mijn ogen mag je juist onwijs veel ! Maar het is wel het meeste puur natuur en weinig snelle hap.....

Mijn dagindeling was ongeveer:
ontbijt: eieren of zelfgemaakte crackers, restje groente van de vorige dag
Lunch: zelfgemaakte soep of gevulde salade of vis
avondeten: warme groente met vlees/ ovenschotel met groente en gehakt
tussendoor: griekseyoghurt, rood fruit, noten, rauwe groente, kaas
drinken: water en thee
Laatst gewijzigd door miik op wo 21 mei 2014, 00:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Martine-Tom
kakocavi schreef: Je lichaam verbrandt gewoon wat het nodig heeft, en slaat op wat er over is. Als je 8000 kcal aan noten en eieren eet terwijl je de hele dag op de bank zit wordt dat echt niet allemaal verbrand. Dat kan simpelweg niet.
mss moet je er eerst eens over lezen wat het precies inhoud. Kh loos eten is iets totaaaaaal anders alswat je gewend bent qua afvallen en kcal.
Laat de voedingscentrum gedachte even los en leesxer eens over dan zie je vanzelf dat kcal nergens op slaan.
Door marina
Wat ik een handige site vind is valtaf.nl. Daar kan je precies invullen wat je eet per dag en zie je de verhouding koolhydraat/vet/eiwit.
Zo kwam ik erachter dat ik ondanks dat ik heel gezond eet (en praktisch niets voorverpakt koop) toch relatief weinig eiwit at.
Door Pauline
hannabelgje schreef: Ik denk dat je dingen waar een etiket op zit juist moet laten staan.
Martine-Tom schreef: mss moet je er eerst eens over lezen wat het precies inhoud. Kh loos eten is iets totaaaaaal anders alswat je gewend bent qua afvallen en kcal.
Laat de voedingscentrum gedachte even los en leesxer eens over dan zie je vanzelf dat kcal nergens op slaan.
+1

En in het begin schrijf ik dat ik er niet veel mee af ben gevallen alleen in cm, dat komt ook omdat ik een meester(es) ben ik smokkelen.  :-[ En Eddie smokkelt nagenoeg niet, scheelt natuurlijk ook. Hij is trouwens met deze voedingsmanier begonnen onder begeleiding van Dr. Frank, die toen nog de Atkins principe aanhing. Pas later is het dr. Frank dieet ontstaan.
Door Hylos
Tsja ik haat dieeten en wil ook gewoon zonder bijna flauw te vallen een dag door komen en dan zul je toch echt iets moeten eten waar energie in zit.
Ik heb er verder weinig verstand van, mn vriend wel omdat die altijd met bodybuilding bezig was en daar draait het natuurlijk om vet verliezen en spieren maken.

Waar het bij mij op neer komt is:
- alleen nog maar water drinken
- veel eiwitten nemen, dit vult namelijk ook. Dus; kipfilet, kalkoen filet, magere kwark, gewoon ei, mager rundvlees (tartaar, biefstuk, mager runder gehakt), champignons, ossenworst (lekker op een cracker!) etc.
- geen aardappelen ( en al helemaal niet gebakken)
- Rijst is een vervanger voor; quinoa
- alles wat in de oven kan, in de oven doen ipv bakken
- weinig tot geen pasta

Maar ik eet wel gewoon brood. 1 x fruit per dag en normaal groente. En dat frietje moet 1 x in de 2 weken ook kunnen ja!!  ;D

Denk dat daarnaast bewegen gewoon het belangrijkst is. Als je gezond eet en niet beweegt gebeurd er nog niks/weinig. Wat doe je nu qua sport?
Bij mn vorige werk liep ik heel veel en tilde veel dingen van 10 - 20 kg de hele dag door. Ik at daarnaast wat ik wilde hoor, maar niet erg veel. Viel er niet van af maar kwam er niet van aan.
Het gaat het snelst als je bijvoorbeeld gaat joggen en dat langer volhoud. Of naar de sportschool of een teamsport gaan doen. Als ik 3 x per week voetbal en dit eetpatroon doe, val ik echt wel af.
Door annielaumen
Ik ben 2 jaar geleden 10 kg afgevallen volgens Dr Atkins
Mijn choresterol was te hoog en ik wilde geen medicatie
Nu perfecte waardes
Theo is ondertussen 20 kg afgevallen (perfecte waardes) en kan ophouden met medeicatie
Als ik jou was een boek kopen van Dr Atkins en je lid maken van het forum
Heerlijke recepten en super goed advies
Door Thurin
Ik lees in alle nieuwsgierigheid mee..

Ik walg momenteel echt van mijzelf en moet ruim 20 kilo afvallen. Maar hoe is het grootste probleem.
Ik zie door het bomen het bos niet meer. Veel diëten gaan met yoghurt, kwark etc en dat lust ik echt niet waardoor veel diëten al niet gaan.

Als iemand mij hier zou kunnen helpen om een eetpatroon met mij samen te stellen dan zou ik die persoon erg dankbaar zijn. Ik moet echt wat gaan doen.
Ik ga 3 keer per week naar de sportschool dus de beweging is er al wel maar nu nog het juiste eten.

En ja na het lezen van de opmerkingen hier ben ik in elk geval al tot de conclusie gekomen dat mijn cola verslaving weg moet en dat ik ook iets met de suikerverslaving aan moet.

Please wie wil mij helpen...

PS: sorry Jolanda voor het vervuilen van je topic.
Door Hylos
Thurin schreef: Ik lees in alle nieuwsgierigheid mee..

Ik walg momenteel echt van mijzelf en moet ruim 20 kilo afvallen. Maar hoe is het grootste probleem.
Ik zie door het bomen het bos niet meer. Veel diëten gaan met yoghurt, kwark etc en dat lust ik echt niet waardoor veel diëten al niet gaan.

Als iemand mij hier zou kunnen helpen om een eetpatroon met mij samen te stellen dan zou ik die persoon erg dankbaar zijn. Ik moet echt wat gaan doen.
Ik ga 3 keer per week naar de sportschool dus de beweging is er al wel maar nu nog het juiste eten.

En ja na het lezen van de opmerkingen hier ben ik in elk geval al tot de conclusie gekomen dat mijn cola verslaving weg moet en dat ik ook iets met de suikerverslaving aan moet.

Please wie wil mij helpen...

PS: sorry Jolanda voor het vervuilen van je topic.
Ik zou zeggen; open ene nieuw topic en vat eens samen wat je allemaal eet. Ik dronk bijvoorbeeld allemaal vruchtensappen (dubbeldrank) en daarnaast dubbelfriss.. dacht dat het wel mee viel maar jeetje wat scheelt het toch als je alleen maar water drinkt! Het zijn soms van die kleine dingen
Door Angelique
Martine-Tom schreef: mss moet je er eerst eens over lezen wat het precies inhoud. Kh loos eten is iets totaaaaaal anders alswat je gewend bent qua afvallen en kcal.
Het heeft niet zoveel met voedingscentrumideeën te maken hoor. Ook bij kh-arm/vrij kun je nog steeds teveel eten en dus weinig tot niks afvallen.  Je las in de hypetijd op dat atkinsforum ook weinig anders dan mensen die bijna chronisch in fase 1 hingen omdat ze anders niks afvielen. En dat was ook telkens het advies als het in hogere fases slechter ging...terug naar fase 1, meer drinken, ook al dronk men al 5 liter water per dag enz. Dat verhaal van...eet je lekker klem aan vlees en een hapje groenten klopt gewoon niet. Eet een iets grotere portie fatsoenlijk vlees en dan je groenten erbij, dat wil wel helpen, maar ik voor veel mensen alweer lastiger vol te houden.

Merkte hier wel dat atkins een beter effect had op meneer Lique dan op mijzelf. Na een week of 4 kon jij al door de brievenbus terwijl ik een hele magere 2 kilo was afgevallen.
Door kakocavi
Waarom leg je het niet gewoon uit? Ik ben heel benieuwd hoe je jezelf ziek kan eten aan vet zonder aan te komen, en zelfs af te vallen. Dat zou een enorme flaw in ons metabolisme betekenen. Waar blijft al dat vet dan? Verdwijnt dat in het niets?

Koolhydraatarm is net zoals elk dieet gewoon gebaseerd op het principe van minder eten dan je verbrand. Het is allemaal geen hogere wetenschap. Van vet en eiwit raak je sneller vol, dus eet je minder, heel simpel. Prima als dat voor jou werkt, maar je maakt mij niet wijs dat de oermens een tijdje op mammoetvlees en eieren leefde en daardoor doodging in de winter omdat hij opeens geen vetvoorraad meer aan kon leggen vanwege gebrek aan koolhydraten. Nogmaals, dat is niet hoe je lijf werkt.

En ik heb het over koolhydraatarm, niet over koolhydraatvrij, omdat dat dat laatste niet bestaat. In vrijwel alles wat je eet zitten koolhydraten. In groente, in vlees, in eieren, zuivel, alles.  Dus waar is dat koolhydraatloze dieet op gebaseerd, als koolhydraatloos niet eens kan?
Door petramarcel
Wij leven inmiddels al zo'n 2 jaar volgens het paleoprincipe en ik ben in het 1e halfjaar al mijn overgewicht kwijtgeraakt (ik was niet heel veel te zwaar dus dat was 10 kg) dit gewicht blijft stabiel.
We zondigen ook echt wel eens.
http://hetpaleoprincipe.nl/ hier kun je er alles over lezen. Voor ons was de reden om te beginnen niet eens het afvallen maar ik wilde van die opgeblazen buik af en wat meer energie kon ik ook wel gebruiken.
Wij voelen ons hier goed bij en ik ben inmiddels ook aan het sporten maar dat is pas dit jaar, daarvoor was het alleen de (ook wel lange) wandelingen met de honden.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door