Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Anne in Zweden
eelke schreef: Ik denk dat ik m vooral ga gebruiken voor na de wandeling als het net nog iets te warm is, of voor als het +30 graden is en ze toch echt nog even uitgelaten moeten worden tijdens de wandeling.
Als het warm is lopen we niet zo ver, da's al vermoeiend genoeg.
Waar ik loop (in Duitsland) is bijna geen schaduw te vinden, dus bij 30 graden liggen vooral Scotch en Laika al snel op apegapen. Ik hoop dat het door die jassen aangenamer wordt voor ze, want ja, wandelen moeten we toch wel een paar keer per dag.
Door eelke
Anne in Duitsland schreef: Waar ik loop (in Duitsland) is bijna geen schaduw te vinden, dus bij 30 graden liggen vooral Scotch en Laika al snel op apegapen. Ik hoop dat het door die jassen aangenamer wordt voor ze, want ja, wandelen moeten we toch wel een paar keer per dag.
Ja ik denk dat zeker! Toen ik hem vanmiddag terug om deed (Gijs was nog aan het hijgen van het terug lopen en de autorit) nadat hij geweekt had, lag Gijs binnen 5 min rustig zachtjes te hijgen en binnen 10 min sliep hij. Anders zou hij zeker te weten een half uur rust en koelte aan het zoeken zijn geweest.
Door Anne in Zweden
eelke schreef: Ja ik denk dat zeker! Toen ik hem vanmiddag terug om deed (Gijs was nog aan het hijgen van het terug lopen en de autorit) nadat hij geweekt had, lag Gijs binnen 5 min rustig zachtjes te hijgen en binnen 10 min sliep hij. Anders zou hij zeker te weten een half uur rust en koelte aan het zoeken zijn geweest.
Dat klinkt hoopgevend! Fijn dat het hem goed doet!
Door pike
Anne in Duitsland schreef: Waar ik loop (in Duitsland) is bijna geen schaduw te vinden, dus bij 30 graden liggen vooral Scotch en Laika al snel op apegapen. Ik hoop dat het door die jassen aangenamer wordt voor ze, want ja, wandelen moeten we toch wel een paar keer per dag.
Hmm, zonder schaduw en 30 graden is de verdamping groot, denk dat hij dan al snel opdroogt zeker bovenop. Bij snel denk ik dan aan 30-45 minuten. Dan zou ik een fles water in mijn rugzak stoppen om er over uit te gieten, of onderweg ergens onderdompelen als je water tegen komt. Als de jas droog wordt en niet meer koelt werkt hij als een warme deken....
Door Anne in Zweden
pike schreef: Hmm, zonder schaduw en 30 graden is de verdamping groot, denk dat hij dan al snel opdroogt zeker bovenop. Bij snel denk ik dan aan 30-45 minuten. Dan zou ik een fles water in mijn rugzak stoppen om er over uit te gieten, of onderweg ergens onderdompelen als je water tegen komt. Als de jas droog wordt en niet meer koelt werkt hij als een warme deken....
Uiteraard! Water heb ik dan sowieso bij me, en ik hou de temperatuur van de jas dan goed in de gaten! Moet er niet aan denken dat ie de tegenovergestelde werking heeft!
Door Lil
Anne in Duitsland schreef: Uiteraard! Water heb ik dan sowieso bij me, en ik hou de temperatuur van de jas dan goed in de gaten! Moet er niet aan denken dat ie de tegenovergestelde werking heeft!
De jas reflecteerde de zon. Zal niet snel warme deken worden. Hijbis zo dik als isolatie.
Door Kaio
Lil schreef: De jas reflecteerde de zon. Zal niet snel warme deken worden. Hijbis zo dik als isolatie.
Jep heb die vorige die te kleine ook droog aangehad bij Kaio. Maar blauw absorbeert niet, zwart wel. Je moet eens een zwarte hond voelen als ie in de zon heeft gelopen of gelegen, hoeft het niet eens 30 graden te zijn, 20 is ook al voldoende. Zo'n koeljas voelt echt niet zo warm aan, ook droog niet.
Door pike
Lil schreef: De jas reflecteerde de zon. Zal niet snel warme deken worden. Hijbis zo dik als isolatie.
Natuurlijk wordt zwart eerder warm dan lichtere kleuren. Maar, als de jas droog wordt koelt hij eenvoudig weg niet meer. en ook al reflecteert hij de zon, dan heeft de hond gewoon een jas aan. Loop jij met 30 graden met een jas aan "zo dik als isolatie" ook al reflecteert die de zon? Nee toch?
Door Anne in Zweden
pike schreef: Natuurlijk wordt zwart eerder warm dan lichtere kleuren. Maar, als de jas droog wordt koelt hij eenvoudig weg niet meer. en ook al reflecteert hij de zon, dan heeft de hond gewoon een jas aan. Loop jij met 30 graden met een jas aan "zo dik als isolatie" ook al reflecteert die de zon? Nee toch?
Hm, ja, nou ja, nomaden in de woestijn lopen ook niet met blote armen rond, die bedekken zich goed, juist om zich tegen de zon te beschermen. Nou heeft de hond al een vacht natuurlijk, dus helemaal gaat de vergelijking ook niet op. :g:
Door Pauline
Eindelijk  :-[ :-[ :-[ de ruglengte van Joep gemeten en dat is dus 45 cm! Van schouderbladen tot staartaanzet. Borstomvang heb ik al ergens staan, dus ik kan op zoek gaan.

Maten zijn dus
borstomvang 58 cm
ruglengte 45 cm
nekomvang  42 cm.

Edit: ik denk dat het deze gaat worden in maat M. Ben volgende week in Scheerwolde en van daaruit is het te doen naar Hoogeveen. Misschien wel handig... kan ik gelijk passen!

http://www.pejediertotaal.nl/aqua-coolk ... enjas.html
Laatst gewijzigd door Pauline op ma 19 mei 2014, 21:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Kinnie
Als dit hetzelfde werkt dan de halsband die ik heb gehad, let dan even op waar de kristallen allemaal zitten... Die nemen veel water op en worden daardoor erg zwaar...
Door pike
Anne in Duitsland schreef: Hm, ja, nou ja, nomaden in de woestijn lopen ook niet met blote armen rond, die bedekken zich goed, juist om zich tegen de zon te beschermen. Nou heeft de hond al een vacht natuurlijk, dus helemaal gaat de vergelijking ook niet op. :g:
Hm, ja, nou ja  ;D maar hoe dik zijn die stoffen? De hond heeft idd een vacht en de koeljas is toch behoorlijk dik.
Kinnie schreef: Als dit hetzelfde werkt dan de halsband die ik heb gehad, let dan even op waar de kristallen allemaal zitten... Die nemen veel water op en worden daardoor erg zwaar...
Ik weet van geen kristallen. Maar de jas neemt water op. En 1 liter water weegt nou eenmaal 1 kilo. Dus hoe natter hoe zwaarder. Je moet de jas goed uitwringen voor je hem aandoet. Maar, hoe natter je hem aandoet, des te langer blijft hij koelen.
Door Lil
pike schreef: Natuurlijk wordt zwart eerder warm dan lichtere kleuren. Maar, als de jas droog wordt koelt hij eenvoudig weg niet meer. en ook al reflecteert hij de zon, dan heeft de hond gewoon een jas aan. Loop jij met 30 graden met een jas aan "zo dik als isolatie" ook al reflecteert die de zon? Nee toch?
Jawel toch! Juist omdat de zon de hond niet verwarmd raakt hij niet verhit. Als je dit denkt moet je toch echt eens gaan opzoeken hoe dat ding werkt. Mijn uitleg bij de hurtta jas ligt na 3 jaar al heeeeeel lang in de prullenbak. Ik betaal geen 100 euro voor eennjas om het gevaar te lopen dat hij alsnog oververhit. Maar zelfs droog geeft Boris duidelijk aan liever wel dan geen jas aan te hebben.

Pa heeft aantal jaar geleden trektocht door de woestijn gemaakt. Wij zijn in en in en in bleek van huid. Dag 1 kreeg hij 6 van die pakken aan. De 9 dagen erna 1 pak van 1,5 cm dik! Juist om niet om te kiepen.
Door Kaio
pike schreef: Hm, ja, nou ja  ;D maar hoe dik zijn die stoffen? De hond heeft idd een vacht en de koeljas is toch behoorlijk dik.
Ik weet van geen kristallen. Maar de jas neemt water op. En 1 liter water weegt nou eenmaal 1 kilo. Dus hoe natter hoe zwaarder. Je moet de jas goed uitwringen voor je hem aandoet. Maar, hoe natter je hem aandoet, des te langer blijft hij koelen.
Nee in die banden en koeljassen zaten van die gelkorrels, geloof maar dat die zwaarder werden!!!! Koelden wel goed maar mijn honden gingen niet op zo'n mat liggen en zo'n band om de nek veels te zwaar.
Hurrta en ruffwear hebben idd geen zware gel kristallen.

Voor de jassen deed ik Kaio overigens al vaker een wit t-shirt aan, alleen al de lichte kleur helpt.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door