Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Martine-Tom
kakocavi schreef: Als het huis geen gevangenis is en een dier het per definitie geen probleem vindt om daar zijn hele leven door te brengen, wat lopen al die honden dan buiten te schijten en te blaffen en andere dieren weg te jagen. Jouw hond ziet er niet veel groter uit dan een kat, misschien moet je die dan ook maar lekker binnen laten als dat zo ontzettend prima is.
Dan kunnen we alle huisdieren wel opdoeken nietwaar?
Konijn in een kooi, vogel in een volliere, paard in een wei.

En huis is geen gevangenis.

Oh en een hond is geen kat, en wat ik ook met mijn hond doe...neemt nog steeds niet weg dat ik vind dat als iemand voor een huisdier kiest hij daar alle lusten en lasten van hoort te hebben. En niet de hele buurt daarmee op moet zadelen.

En ik weet even niet wie het schreef over honden en katten fora...ga voor de lol eens op een kattenforum en meld daar dat je vind dat een kat vrij buiten hoort te lopen, ik kan je verzekeren dat de reacties die je daar gaat krijgen een stuk minder mild zijn dan hier.
En ja mijn hond loopt aan een lijntje, zo'n 75% van de tijd, ja ik ruim de poep op, nee hij mag niet blaffend achter katten of andere honden aan, ja dat doet hij wel eens, en ja dan roep ik hem terug.
En nee ik heb geen zin om genuanceerd te zijn tegen iemand die stelt dat het op eigen terrein houden van katten gelijk staat aan ze in een gevangenis te houden, stompzinnige opmerking en daar ga ik niet genuanceerd op reageren.

ZO en nu ga ik weer lekker de tuin in mét de katten  :P
Hope schreef: Waar het ook om gaat, niet eens perse in dit bericht, is dat er mensen zijn (zoals bij mij in de buurt) die je meerdere malen aangeeft echt serieus last te hebben van hun kat, en die dan simpelweg zeggen dat een kat nu eenmaal buiten hoort.
Ja, dat klopt. Ik neem het niet op voor die mensen, ik denk dat je in een buurt met elkaar mee moet denken. Maar ik probeer ook te zeggen dat niet elke kat zomaar binnen te houden is. Ik neem hierbij het voorbeeld van mijn oude kat, die was in zo'n geval haar leven lang bezig geweest met ontsnappen omdat ze simpelweg niet alleen binnen kon leven. En het was haar gelukt ook, want in tegenstelling tot een hond kan een kat door elk raam, balkon, kiertje of hoekje ontsnappen als ze wil. En in tegenstelling tot een hond kan niet elke kat aan een lijntje lopen.
Martine-Tom schreef: Dan kunnen we alle huisdieren wel opdoeken nietwaar?
Konijn in een kooi, vogel in een volliere, paard in een wei.

En huis is geen gevangenis.

Oh en een hond is geen kat, en wat ik ook met mijn hond doe...neemt nog steeds niet weg dat ik vind dat als iemand voor een huisdier kiest hij daar alle lusten en lasten van hoort te hebben. En niet de hele buurt daarmee op moet zadelen.

En ik weet even niet wie het schreef over honden en katten fora...ga voor de lol eens op een kattenforum en meld daar dat je vind dat een kat vrij buiten hoort te lopen, ik kan je verzekeren dat de reacties die je daar gaat krijgen een stuk minder mild zijn dan hier.
En ja mijn hond loopt aan een lijntje, zo'n 75% van de tijd, ja ik ruim de poep op, nee hij mag niet blaffend achter katten of andere honden aan, ja dat doet hij wel eens, en ja dan roep ik hem terug.
En nee ik heb geen zin om genuanceerd te zijn tegen iemand die stelt dat het op eigen terrein houden van katten gelijk staat aan ze in een gevangenis te houden, stompzinnige opmerking en daar ga ik niet genuanceerd op reageren.

ZO en nu ga ik weer lekker de tuin in mét de katten  :P
Ik heb nu twee keer uitgelegd, met voorbeeld, waarom een kat binnen houden niet altijd een optie is. En mooi dat jouw hond zich gedraagt enzo, maar dat is lang niet altijd het geval. Nogmaals, ik heb meer last van honden dan van katten. Dus ja, dan kunnen we hier met zijn allen gaan hameren op al die stoute stomme kattenmensen, maar zo eenzijdig is het dus niet echt.
kakocavi schreef: Ja, dat klopt. Ik neem het niet op voor die mensen, ik denk dat je in een buurt met elkaar mee moet denken. Maar ik probeer ook te zeggen dat niet elke kat zomaar binnen te houden is. Ik neem hierbij het voorbeeld van mijn oude kat, die was in zo'n geval haar leven lang bezig geweest met ontsnappen omdat ze simpelweg niet alleen binnen kon leven. En het was haar gelukt ook, want in tegenstelling tot een hond kan een kat door elk raam, balkon, kiertje of hoekje ontsnappen als ze wil. En in tegenstelling tot een hond kan niet elke kat aan een lijntje lopen.
Ik begrijp dat er op elke regel uitzonderingen zijn, dus het verhaal van jou oude kat snap ik wel. Dat maakt het nog niet nodig om, zoals hier in de straat, smorgens massaal je kat buiten te flikkeren en ze misschien savonds weer eens binnen te laten. Waardoor ik met mijn aangelijnde hond een serieus probleem heb als ik uit moet. De meeste katten hebben helemaal geen probleem met in huis en eventueel thuis leven.

Het gaat niet om de uitzonderingen. Het gaat niet om de zieke geesten die een kattenlijk in de kliko flikkeren en hun middelvinger opsteken. Het gaat niet om die idioten die hun onopgevoede, opspringende of zelfs agressieve honden te pas en te onpas los laten lopen. Het gaat er om dat we allemaal verantwoordelijk zijn voor ons huisdier en te zorgen hebben dat we ons zo gedragen dat een ander geen overlast van ons huisdier heeft. En daar zit best een flinke marge in! Ik heb geen problemen met een loslopende hond die wel luistert, mij hoor je niet over een drol die onder een struik blijft liggen. En ik zou denk ik ook minder moeite met katten hebben als het er niet zo gruwelijk veel waren, die alleen al door hun aantallen, zoveel overlast geven. Maar ik zie in zo'n woonwijk gewoon liever dat mensen hun kat binnen houden en in hun eigen tuin laten.
Kaela schreef: Ik begrijp dat er op elke regel uitzonderingen zijn, dus het verhaal van jou oude kat snap ik wel. Dat maakt het nog niet nodig om, zoals hier in de straat, smorgens massaal je kat buiten te flikkeren en ze misschien savonds weer eens binnen te laten. Waardoor ik met mijn aangelijnde hond een serieus probleem heb als ik uit moet. De meeste katten hebben helemaal geen probleem met in huis en eventueel thuis leven.

Het gaat niet om de uitzonderingen. Het gaat niet om de zieke geesten die een kattenlijk in de kliko flikkeren en hun middelvinger opsteken. Het gaat niet om die idioten die hun onopgevoede, opspringende of zelfs agressieve honden te pas en te onpas los laten lopen. Het gaat er om dat we allemaal verantwoordelijk zijn voor ons huisdier en te zorgen hebben dat we ons zo gedragen dat een ander geen overlast van ons huisdier heeft. En daar zit best een flinke marge in! Ik heb geen problemen met een loslopende hond die wel luistert, mij hoor je niet over een drol die onder een struik blijft liggen. En ik zou denk ik ook minder moeite met katten hebben als het er niet zo gruwelijk veel waren, die alleen al door hun aantallen, zoveel overlast geven. Maar ik zie in zo'n woonwijk gewoon liever dat mensen hun kat binnen houden en in hun eigen tuin laten.
Oké, mee eens :)
kakocavi schreef: Ik heb nu twee keer uitgelegd, met voorbeeld, waarom een kat binnen houden niet altijd een optie is. En mooi dat jouw hond zich gedraagt enzo, maar dat is lang niet altijd het geval. Nogmaals, ik heb meer last van honden dan van katten. Dus ja, dan kunnen we hier met zijn allen gaan hameren op al die stoute stomme kattenmensen, maar zo eenzijdig is het dus niet echt.
Dat klopt wel hoor. Roep hier maar eens losloopgebied en je hebt in no time 50 pagina's gevuld met geweldige avonturen die je daar met je medehondeneigenaar beleefd  :-X. Je hebt nou eenmaal dierenliefhebbers en fietsbellen, ongeacht of ze nou katten, honden, paarden of krokodillen houden.
kakocavi schreef: Ja, dat klopt. Ik neem het niet op voor die mensen, ik denk dat je in een buurt met elkaar mee moet denken. Maar ik probeer ook te zeggen dat niet elke kat zomaar binnen te houden is. Ik neem hierbij het voorbeeld van mijn oude kat, die was in zo'n geval haar leven lang bezig geweest met ontsnappen omdat ze simpelweg niet alleen binnen kon leven. En het was haar gelukt ook, want in tegenstelling tot een hond kan een kat door elk raam, balkon, kiertje of hoekje ontsnappen als ze wil. En in tegenstelling tot een hond kan niet elke kat aan een lijntje lopen.
En voor die katten zet je je tuin af of bouw je een mooie kattenren.
hannabelgje schreef: En voor die katten zet je je tuin af of bouw je een mooie kattenren.
De tuin is bijna niet af te zetten, het is een hoekhuis met een pad langs het huis vanaf de achtertuin, met oude muurtjes, bomen en een heg als grensgebied. Het is zo open als maar kan en overal staan bomen. Dan was ze dus nog steeds ontsnapt. En anders wel via een andere route. Bovendien kun je een dier dat vanaf haar geboorte naar buiten kon en een territorium van enkele vierkante kilometers had zoiets niet aandoen. Simple as that. Dan maar een paar buren boos.
kakocavi schreef: De tuin is bijna niet af te zetten, het is een hoekhuis met een pad langs het huis vanaf de achtertuin, met oude muurtjes, bomen en een heg als grensgebied. Het is zo open als maar kan en overal staan bomen. Dan was ze dus nog steeds ontsnapt. En anders wel via een andere route. Bovendien kun je een dier dat vanaf haar geboorte naar buiten kon en een territorium van enkele vierkante kilometers had zoiets niet aandoen. Simple as that. Dan maar een paar buren boos.
Ik heb een soortgelijk probleem qua afzetten, maar nou verkeer ik in de gelukkige omstandigheid dat mijn buren er geen enkel probleem mee hebben dat mijn katten vrij rondlopen. Hun katten doen dat ook. Maar ik zeg er meteen bij dat als ik buren had van wie ik zou mogen vrezen dat ze mijn kat iets zouden aandoen, dat ik dan hemel en aarde zou bewegen om mijn onmogelijke tuin toch af te zetten. Binnenhouden is voor die van mij ook geen optie namelijk. Het zou wel een peperdure bedoening worden, een afscheiding om de tuin, maar als de katten gevaar liepen, zou ik het wel proberen.
Anne in Duitsland schreef: Ik heb een soortgelijk probleem qua afzetten, maar nou verkeer ik in de gelukkige omstandigheid dat mijn buren er geen enkel probleem mee hebben dat mijn katten vrij rondlopen. Hun katten doen dat ook. Maar ik zeg er meteen bij dat als ik buren had van wie ik zou mogen vrezen dat ze mijn kat iets zouden aandoen, dat ik dan hemel en aarde zou bewegen om mijn onmogelijke tuin toch af te zetten. Binnenhouden is voor die van mij ook geen optie namelijk. Het zou wel een peperdure bedoening worden, een afscheiding om de tuin, maar als de katten gevaar liepen, zou ik het wel proberen.
Hier hetzelfde, maar wij woonden in een kattenbuurt en er werd niet moeilijk over gedaan. Dan is het natuurlijk onzin om heel die tuin te gaan omheinen met een of andere lelijke schutting.
Door Martine-Tom
kakocavi schreef: Hier hetzelfde, maar wij woonden in een kattenbuurt en er werd niet moeilijk over gedaan. Dan is het natuurlijk onzin om heel die tuin te gaan omheinen met een of andere lelijke schutting.
Hoezo? Heb ik ook gedaan  ;D
Foeilelijke schutting, met gaas erop wat het geheel niet echt verbeterd  :P

Ik hou ze nl niet binnne vanwege de buren maar vanwege mezelf, word hier ook voor gek versleten maar de gaan hun goddelijke gang maar. Ik vind de wereld niet katveilig hier (honden, andere niet geholpen katten, auto's, brommers, mensen die katten haten enz) en dan is het mss niet ideaal om ze te beperken in hun leefomgeving...maar dat is overreden worden al helemaal niet.
Het houden van huisdieren blijft concessies doen, en dit is de mijne.
Martine-Tom schreef: Hoezo? Heb ik ook gedaan  ;D
Foeilelijke schutting, met gaas erop wat het geheel niet echt verbeterd  :P

Ik hou ze nl niet binnne vanwege de buren maar vanwege mezelf, word hier ook voor gek versleten maar de gaan hun goddelijke gang maar. Ik vind de wereld niet katveilig hier (honden, andere niet geholpen katten, auto's, brommers, mensen die katten haten enz) en dan is het mss niet ideaal om ze te beperken in hun leefomgeving...maar dat is overreden worden al helemaal niet.
Het houden van huisdieren blijft concessies doen, en dit is de mijne.
Ik weet dat mijn kat buiten gewend is en daar kan overleven, ik weet dat ze binnen ongelukkig zou zijn en ik weet dat de omgeving geschikt is en er weinig gevaar is. Ik kies er dus voor om de risico's te accepteren :) Ieder zijn keuzes.
Hope schreef: Tja... Heel eerlijk?
Het is zeker niet netjes om die kat in de kliko te gooien, zeker niet.
Maar mogen je eigen honden niet meer in je eigen tuin omdat de kat van de buren losloopt? Ik blijf het een vreemde regeling vinden dat je als hondeneigenaar altijd je hond aangelijnd moet hebben en alle poep moet opruimen (logisch!) maar dat de kat van de buurman overal rondloopt, onze tuin ziet als grote kattenbak, vogelnestjes leegrooft, konijnen overstuur jaagt (tamme konijnen) en je mag er niks van zeggen want nee, de kat moet buiten. Moet iemand zijn hond is elke dag bij de buren op de stoep laten poepen zonder het op te ruimen...

Ik laat onze hond ook niet binnen voor andermans kat. Sorry, maar dat is dan de verantwoordelijkheid voor de eigenaar van de kat. Ik jaag de hond er niet naar toe, maar ik laat hem er ook echt niet voor binnen. En de kat krijgt ook gerust een emmer water over zijn kop als hij weer eens aan de konijnenren hangt.
Helemaal mee eens. Ik heb zelfs meegemaakt dat buurtkatten helemaal verlekkerd op het gaas van het buitenterrarium van mijn baardagamen zaten >:(. Had geen killers in huis, integendeel, maar wel honden die vonden dat ongenode gasten moesten worden verjaagd. Dus: toen niets meer hielp om de buurkatten uit de tuin te krijgen, een keer of wat de deur opengaan voor de herders ;). Katten niet meer teruggezien.

Kattenoverlast moet maar mogen en kunnen, maar ik heb zelf ervaren dat (11) katten met een mooi, ruim buitenhok vol klimfaciliteiten ook heel tevreden kunnen zijn. 't Is net wat je aanwent.
Ook kan ik me doodergeren aan het feit dat automobilisten het altijd gedaan hebben als er een kat is aangereden. Ik heb het dan niet over malloten die met hoge vaart door woongebieden scheuren.

Zou het afschuwelijk vinden als mij zoiets zou overkomen en het de eigenaren ontieglijk kwalijk nemen die hun diertje kennelijk streetwise achten en gemakshalve maar laten lopen. (En mij met een trauma opzadelen als ik het aanrijdt). Kan gewoon niet in de meeste (dichtbevolkte en drukbereden) gebieden in Nederland!
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door