Ik zou niet meteen aan tekenbeten denken. Een of ander beestje, zelfs mug misschien.
Vind het ook een rare plek voor teken.
Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke
Kaio schreef: Ik zou niet meteen aan tekenbeten denken. Een of ander beestje, zelfs mug misschien.+1
Vind het ook een rare plek voor teken.
Sher schreef: Ik had ook een keer zoiets, een mini-teekje en een tijdje later kwam er op die plek een rode ring. De teek had echt heel kort vastgezeten, maar mijn huisarts heeft me zelfs twee kuurtjes gegeven. :oO echt? Hier geven de huisartsen pas AB bij klachten. Dus wist dat een teek had gebeten en die was bij verwijderen aardig volgezogenen kreeg een rode kring erna. Huisartsen hier in de buurt zeggen dan. Kom terug als er klachten ontstaan en anders hoef je niets te doen.
Normaal is hij niet zo scheutig met antibiotica, maar de kring verdween ook pas bij de tweede kuur. :-X
Kaio schreef: Tja als ik voor elk bultje van een diertje wat ik niet weet AB zou krijgen zou ik in de zomer continue aan de AB zittenPrecies, ik heb echt wel vaker een tekenbeet gehad helaas, maar dan loop ik ook niet direct naar de huisarts. Dan blijf ik bezig.
Maar bij een kring wordt naar mijn weten altijd AB gegeven? Omdat dat nl heel erg grote kans geeft op lyme. Dan zou ik ook AB eisen.
Kaio schreef: Tja als ik voor elk bultje van een diertje wat ik niet weet AB zou krijgen zou ik in de zomer continue aan de AB zittenNee, dus bij een kring wordt niet standaard ab gegeven. Tenminste anderhalf jaar geleden werd hier echt door 4 ha gezegd: alleen als je klachten krijgt want die ab kuur is zo zwaar dat het ook dingen in je lichaam stuk kan maken. Ze maken dan wel aantekening. Ik heb dus met 4 ha's gebeld om te kijken of zij wel ab zouden geven bij rode kringen, maar dat was toen dus niet zo.
Maar bij een kring wordt naar mijn weten altijd AB gegeven? Omdat dat nl heel erg grote kans geeft op lyme. Dan zou ik ook AB eisen.
Lil schreef: O echt? Hier geven de huisartsen pas AB bij klachten. Dus wist dat een teek had gebeten en die was bij verwijderen aardig volgezogenen kreeg een rode kring erna. Huisartsen hier in de buurt zeggen dan. Kom terug als er klachten ontstaan en anders hoef je niets te doen.Toch is dat vreemd. Voor zover ik begrepen heb, kunnen de klachten soms jaren later ontstaan, en is die AB-kuur juist bedoeld om heel hard te voorkómen dat er klachten ontstaan. Want inderdaad, lyme is geen grapje. En tegen de tijd dat je klachten krijgt, is het meestal al te laat om het probleem in te dammen.
hamada schreef: Vorig jaar had mijn man plotseing een kring om een wondje dat dachten we een muggebeet of zo was.Gelukkig heeft hij AB gehad, zal dan in zijn geval vast goed gegaan zijn, maar die kring verdwijnt ook zonder AB, dat is dus geen graadmeter of je al dan niet Lyme hebt opgelopen
Geen teek gezien, maar bij de huisartsenpost (was in Zweden) werd hij wel meteen op een zware AB kuur gezet.
Het duurde echt een paar dagen voor de kring minder werd.
Ik zou zeker naar de huisarts gaan als dinsdag nog steeds een kring te zien is. Lyme is zo'n rotziekte!
*milyck* schreef: Gelukkig heeft hij AB gehad, zal dan in zijn geval vast goed gegaan zijn, maar die kring verdwijnt ook zonder AB, dat is dus geen graadmeter of je al dan niet Lyme hebt opgelopen :-\Mijn kring verdween idd ook na een week ongeveer. Ben ook niet ziek geworden. Mensen die Lyme hebben, hebben niet allemaal een kring gehad. Een kring zegt niet alles, dat is het nare.
Lil schreef: Mijn kring verdween idd ook na een week ongeveer. Ben ook niet ziek geworden. Mensen die Lyme hebben, hebben niet allemaal een kring gehad. Een kring zegt niet alles, dat is het nare.Klopt!
Lil schreef: In het buitenland is een ander protocol voor tekenbeten dan in Nl. In Dtl krijg je minimaal 6 weken AB en in NL beginnen ze gewoon met 2 weken.Precies en daar schijnt Lyme ook minder voor te komen, juist omdat het protocol veel strenger is. Zelfs als er geen rode kring is, wel AB.