Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

eelke schreef: Het zegt denk ik ook wel dat het topic over de giraffe de eerste 24 uur 9 bladzijdes had, en dit topic nog maar 3...
En dan heb ik het idee dat de mensen hier zelfs nog bewuster nadenken over vlees dan de gemiddelde nederlander...
Ik denk dat dat niet zoveel zegt. Een hele onwijs leuke foto levert ook sneller meerdere pagina's met reacties op dan een dooie giraffe. Speelt hier ook mee dat dit niet de 1ste keer is dat deze discussie gevoerd wordt en dat we aan het eind van het liedje de conclusie kunnen trekken dat je (we) het links -of rechtsom nooit goed kunnen doen, tenzij we veganist worden en onze honden de deur uit doen. Vlees eten = dierenleed.
Door eelke
Angelique schreef: Ik denk dat dat niet zoveel zegt. Een hele onwijs leuke foto levert ook sneller meerdere pagina's met reacties op dan een dooie giraffe. Speelt hier ook mee dat dit niet de 1ste keer is dat deze discussie gevoerd wordt en dat we aan het eind van het liedje de conclusie kunnen trekken dat je (we) het links -of rechtsom nooit goed kunnen doen, tenzij we veganist worden en onze honden de deur uit doen. Vlees eten = dierenleed.
Ja maar de beelden van Radar waren toch echt nog wel een stuk gruwelijker vond ik... verder is er in de media ook niet zo veel aandacht voor.
Er zijn wel meer dingen die steeds maar weer opnieuw in het nieuws komen en toch meer aandacht krijgen. En ik denk dat zolang dat niet veranderd, er voor de dieren ook weinig zal veranderen.
Mini's 3-tal schreef: Hij leeft natuurlijk niet van 1 manege, maar hij heeft met meerdere manege's en paardenfokkerijen als die waar Jantina's vriend werkt afspraken gemaakt en gelukkig is hij maandag niet op de paardenmarkt in Utrecht, want dan is het uitbeendag en is hij druk. Daarbij heeft hij ergens tussen de 250 en 400 paarden per jaar die hij slacht, het is namelijk een slagerij waar het paardenvlees bijzaak is. Vandaar ook dat ik maar beperkt strotten heb als ik in 3x moet halen. Nu vind ik niet dat ik me moet verantwoorden, ieder is natuurlijk vrij om het vlees voor de honden te halen waar ze willen, maar ik vermoed dat als ik het graag zou willen, ik zelfs nog de papieren in mag zien van de paarden die hij heeft geslacht, dat doet de nvwa ook als er geslacht wordt, iedere keer weer.

Oh, en hij eet het vlees zelf ook, dat zal hij vast ook niet doen als het puur vergif is. Vandaar dat ik van mening ben dat er best slachters zijn met goede intentie's die gezonde paarden slachten, of paarden die gewoon oud zijn. Dat er paardenvlees gemarineerd en verkocht wordt als wild (de mensen kennen de echte smaak toch niet ::)), of als exotisch vlees gebeurt gewoon, maar dan is de leverancier van dat wild/exotisch vlees degene die verkeerd bezig is, niet de paardenslachter die paardenvlees verkoopt als zijnde paardenvlees.
Toch he... Als de beste man zaken doet met stoeterijen en dergelijke... Ik kan je garanderen, van hier wil je echt geen paard op je bord, en de paspoorten zijn brandschoon dus het zou zo kunnen :P. Nu gaat er hier niks en nooit niet naar de slager hoor, uit principe al niet. Het zegt niks, de paspoorten worden niet bijgehouden, dus de papieren zijn in orde. Maar het vlees niet. Juist op stoeterijen wordt er naast alle entingen ook nog een berg hormonen gebruikt. Even hengstig spuitend, even de placenta eraf spuiten, enz.
Door pike
Hondje_ schreef: Ik meen mij te herinneren dat dit al heel lang speelt. Wordt van de zomer 36. Toen ik tiener was en op de manege rondliep (was geen internet toen) hing er in de kantine een petitielijst met foto's erbij van paardentransporten. Nu dus jaren later komt het weer naar boven. Erg hoor al die dingen die er met dieren gebeuren om maar te verdienen.

Eet zelf zoveel mogelijk bio vlees. Dan maar wat minder.

.
Dat betrof transporten van Nederlandse paarden naar Italie. Die paarden werden hier door de verzekering overgenomen en in plaats  van dat ze direct in Nederland naar de slacht gingen werden ze op transport gezet naar Italie om daar geslacht te worden. Die transporten lieten nogal te wensen over. Het gebruikelijke tafereel; te dicht op elkaar, te lang onderweg, geen water onderweg, sommige kwamen gewond of zelfs dood aan etc.etc. De protesten leidden er indertijd toe dat eigenaren hun paard weer terug konden kopen van de verzekering voor de slachtprijs. Of indien gewenst een slachtbewijs van plaatselijke slacht konden krijgen. En er kwamen regels voor het transport. Hoe dat tegenwoordig in zijn werk gaat ik zou het niet weten.

Onverzekerde paarden gingen in die tijd naar de noodslachter, die werden direct geslacht. Maar, die zaten wel of vol met buut omdat ze hoefkatrol hadden, of vol met ventipulmin omdat het eeuwige hoesters waren, of ze hadden net nog een wormenkuur gehad. Niemand die daar naar taalde. Ook niet toen het Europees paardenpaspoort was ingevoerd, daar werd nooit iets anders ingeschreven dan de influenze/tetanusvaccinatie. En later rhino.
eelke schreef: Ja maar de beelden van Radar waren toch echt nog wel een stuk gruwelijker vond ik... verder is er in de media ook niet zo veel aandacht voor.
Er zijn wel meer dingen die steeds maar weer opnieuw in het nieuws komen en toch meer aandacht krijgen. En ik denk dat zolang dat niet veranderd, er voor de dieren ook weinig zal veranderen.
Ik denk dat de meeste mensen (nu praat ik even over de massa, niet het handjevol mensen hier) zich best bewust zijn van het leed en dat ze bij het zien van zo'n radardocu (als ze uberhaupt al kijken) wel zeggen...potver, daar zou Rutte nou eens wat aan moeten doen, of Thieme, of Wilders. Maar zelf iets doen, neuh, stukje vlees is veels te lekker en door de crisis (ook de schuld van Rutte e.d.) kan ik geen biovlees betalen, al had ik het graag en een vegaflap is ook te duur. En zoals met veel tot bijna alles wat reuring oproept is men het binnen een week weer vergeten. Men dronk een glas (bij de speklap), deed en plas en alles bleef zoals het het was.
En paarden spreekt natuurlijk meer tot de verbeelding en is de verontwaardiging ook groter omdat het ook huisdieren zijn en speelt mee dat veel mensen sowieso al een paardenvlees eten. Dus dan roept het al weer wat makkelijker dat dat maar verboden moet worden, want men hoeft er zelf geen offer voor te brengen.
Ik eet zelf in principe geen paardenvlees doordat ik als klein meisje lange tijd op paardrijden heb gezeten en een paard daardoor andere gevoelens oproept bij mij dan een koe of een varken. Je kan dat hypocriet noemen maar dat is een persoonlijk gevoel.
Zag laatst ook een sticker hangen met de volgende tekst: diervriendelijk vlees bestaat niet
En daar ben ik het wel volledig mee eens. Wel is het zo dat het ene dier het beter heeft gehad voor de slacht dan het andere dier.
Wanneer je het op wilt lossen dat mensen alleen nog diervriendelijker gehouden dieren gaan eten is de enige oplossing de kiloknallers uit de supermarkt te halen. Anders zullen mensen met een kleine beurs toch wel het goedkope vlees blijven kopen.
Door eelke
Angelique schreef: Ik denk dat de meeste mensen (nu praat ik even over de massa, niet het handjevol mensen hier) zich best bewust zijn van het leed en dat ze bij het zien van zo'n radardocu (als ze uberhaupt al kijken) wel zeggen...potver, daar zou Rutte nou eens wat aan moeten doen, of Thieme, of Wilders. Maar zelf iets doen, neuh, stukje vlees is veels te lekker en door de crisis (ook de schuld van Rutte e.d.) kan ik geen biovlees betalen, al had ik het graag en een vegaflap is ook te duur. En zoals met veel tot bijna alles wat reuring oproept is men het binnen een week weer vergeten. Men dronk een glas (bij de speklap), deed en plas en alles bleef zoals het het was.
En paarden spreekt natuurlijk meer tot de verbeelding en is de verontwaardiging ook groter omdat het ook huisdieren zijn en speelt mee dat veel mensen sowieso al een paardenvlees eten. Dus dan roept het al weer wat makkelijker dat dat maar verboden moet worden, want men hoeft er zelf geen offer voor te brengen.
Juist dat bedoel ik ook. Zo is het ook makkelijker om schade te roepen over een afgemaakte giraffe. Daar kun je zelf niks aan doen, en je hebt er zelf geen last van de consequenties.
eelke schreef: Juist dat bedoel ik ook. Zo is het ook makkelijker om schade te roepen over een afgemaakte giraffe. Daar kun je zelf niks aan doen, en je hebt er zelf geen last van de consequenties.
offtopic: Diezelfde dierentuin van de afgemaakte giraffe heeft nu ook de leeuwen geslacht ;) Stond al tijdje op het programma i.v.m. generatiewissel.
Wat betreft selectieve verontwaardiging: vorig jaar in de media was het groot nieuws dat noord-korea raketten afschoot en was het conflict bijna geëscaleerd. Laatste tijd schieten ze veel meer raketten af maar hoor je er vrijwel niets over. Media.........

Net als dat de meeste mensen er niet bij stil zullen staan dat het vlees in de supermarkt van een dier afkomstig is dat geslacht moet worden en gruwelen bij de taferelen in een slachthuis om vervolgens weer een goedkoop stukje vlees op te eten. Maar met paardenvlees is het inderdaad makkelijker 'afzetten' zonder te bedenken dat het net zo goed met koeien, varkens en kippen gebeurd.....
pike schreef: Dat betrof transporten van Nederlandse paarden naar Italie. Die paarden werden hier door de verzekering overgenomen en in plaats  van dat ze direct in Nederland naar de slacht gingen werden ze op transport gezet naar Italie om daar geslacht te worden. Die transporten lieten nogal te wensen over. Het gebruikelijke tafereel; te dicht op elkaar, te lang onderweg, geen water onderweg, sommige kwamen gewond of zelfs dood aan etc.etc. De protesten leidden er indertijd toe dat eigenaren hun paard weer terug konden kopen van de verzekering voor de slachtprijs. Of indien gewenst een slachtbewijs van plaatselijke slacht konden krijgen. En er kwamen regels voor het transport. Hoe dat tegenwoordig in zijn werk gaat ik zou het niet weten.

Onverzekerde paarden gingen in die tijd naar de noodslachter, die werden direct geslacht. Maar, die zaten wel of vol met buut omdat ze hoefkatrol hadden, of vol met ventipulmin omdat het eeuwige hoesters waren, of ze hadden net nog een wormenkuur gehad. Niemand die daar naar taalde. Ook niet toen het Europees paardenpaspoort was ingevoerd, daar werd nooit iets anders ingeschreven dan de influenze/tetanusvaccinatie. En later rhino.
Klopt ja dat was Italie. Weet nog wel dat de paarden van de manege altijd standaard naar de slacht gingen die waren allen verzekerd en werden dan opgehaald, goede manier van inslapen met narcose was er nog niet. Er was een paard doorverkocht vanuit de slacht daar kwam met achter laten bleek. Liep ergens op de weide. Daarna vroeg de stalhoudster altijd een bewijs van slacht, ze kreeg altijd een kenmerkend onderdeel van het paard terug daarna in een doos. Gruwel maar ja. Ik ben beide keren dat mijn paarden naar de slacht gingen toen vroeger mee geweest door die verhalen en ook om toch een afscheid te hebben. Wel een jeugdtrauma aan overgehouden ook al ging het er achteraf gezien netjes aan toe. Wel raar zo vooral als iemand zegt niet kijken en je draait je toch om :'(

Ben blij dat het met mijn laatste oudje netjes is gegaan en door middel van inslapen een paar jaar terug al duurde dat vele malen langer voor het dier. Hij wou namelijk niet gaan liggen (tegen de natuur in he).

Maar goed nu dus deze landen in the picture. Hoop dat er snel wat aan gedaan kan worden. Dit gun je geen enkel levend wezen.
Door Roosj
Lizzy schreef: Normaal geef ik geen paardenvlees aan mijn honden maar bij gebrek aan biologisch rundvlees heb ik 5 kg paardenvlees gekocht bij Degomeat. Zooooo, dat was voor het eerst en gelijk weer voor het laatst. En dan heb ik de uitzending niet eens gezien maar ik kan het zo wel raden :-X :-X :-X

Zolang wij mensen geen prioriteit leggen bij de herkomst van het vlees dat we zelf eten of aan onze honden geven: zo lang blijven dit soort misstanden bestaan. En dat is niet een kwestie van "niet iedereen heeft de luxe om het een keus te laten zijn". Het is altijd je eigen keuze. Het is niet nodig om zelf vlees te eten, het is ook niet nodig om er een hond op na te houden. Als je er wel een hond op na wilt houden, kies er dus voor om deze of 100% diervriendelijk te voeren. Of niet. Maar dat is nog steeds een keuze.

Ik red het niet, 100% diervriendelijk. Omdat ik 4 Dalmatenbekken moet voeren. Maar dat is mijn eigen keuze. Ik kan ook 1 tjiewaawaa nemen (of iets kleins) en dan kan ik dat wel. En nee, dit kijkt niet lekker in de spiegel......
Wat is er mis met die Dego paarden sucade? Ik vind het mooi vlees en zonder vet..
Door Roosj
Martine-Tom schreef: Heel eerlijk, ik zie door de bomen het bos niet meer en eet gewoon wat ik kan betalen, en voor de dieren geld hetzelfde. Ik doe mijn best, als ik de keuze heb tussen gewoon gehakt en bio-gehakt wat afgeprijst is neem ik bio en anders het gewone, Tom eet half om half ongeveer, omdat dat dan toevallig ergens goedkoop is, de katten eten kvv, geen idee wat daar in zit aan bio. En ik heb er voor mezelf ook wel vrede mee eigenlijk, ik doe mijn best en meer dan dat kan ik niet doen :)
Ik zag ook door het bomen het bos niet meer, maar dan mbt wat een mens nu dagelijks moet eten (en vooral met hoe ik moet afvallen zonder niets meer te eten ;)). Ik ben naar een orthomoleculaire arts gegaan en ben daar nogsteeds. Ik heb er heel veel van geleerd, maar belangrijker: beetje bij beetje ben ik gezonder.
Ik heb jaren lang te veel brood en te weinig vlees (en fruit) gegeten omdat men juist al die enge en zielige verhalen vertellen over zieke dieren, antibiotica en nu pijnstillers. Hierdoor ben ik dus juist ziek geworden.

Tegenwoordig eet ik dus meer vlees en geen brood. Wat eet ik aan vlees? Maximaal 2x per week aan rund en voor de rest scharrel kip en scharrel kalkoen, af en toe parelhoen bouten. Ik zou dol graag bio willen eten, maar helaas is mijn portemonnee niet zo groot.. Qua vis eet ik wilde vis waar ik dat lus (moet eigenlijk 2x pw vette vis, maar ik ben geen vis liefhebber).
Hoeveel eet ik aan vlees? 150 gram per dag. 300 gram bio groente per dag, 200-250 gram bio fruit per dag en dan nog 150 gram bio zoete aardappel/rijst/quinoa, 0-2 scharrel eieren.
1 of 2 keer per week probeer ik het vlees te vervangen voor bonen, peulen of erwten. Maar heel eerlijk? Dan vind ik dat er te veel groente op mijn bord ligt.. En ik heb een hekel aan groente  :-\

Ik ben zelf dus wel bewust met wat ik eet, maar bekneld door mijn gezondheid en budget..

En dan kijk ik naar mijn hond.. Ook die heeft natuurlijk te maken met mijn budget.. Maar daarnaast nog met een hele hoop allergiën! En dan? Tja.. Geen idee.. Ze zal toch moeten eten.. Ik geef al 15% bio groente/fruit aan haar..
dinky89 schreef: Ik eet zelf in principe geen paardenvlees doordat ik als klein meisje lange tijd op paardrijden heb gezeten en een paard daardoor andere gevoelens oproept bij mij dan een koe of een varken. Je kan dat hypocriet noemen maar dat is een persoonlijk gevoel.
Zag laatst ook een sticker hangen met de volgende tekst: diervriendelijk vlees bestaat niet
En daar ben ik het wel volledig mee eens. Wel is het zo dat het ene dier het beter heeft gehad voor de slacht dan het andere dier.
Wanneer je het op wilt lossen dat mensen alleen nog diervriendelijker gehouden dieren gaan eten is de enige oplossing de kiloknallers uit de supermarkt te halen. Anders zullen mensen met een kleine beurs toch wel het goedkope vlees blijven kopen.
Het is ook hypocriet, maar hypocriet zijn is een hele normale menselijke eigenschap. Zelf heb ik lange tijd geen konijn gevoerd, want ik had hier zelf konijnen rondlopen, dus konijn voeren was sillug. Dat ik wel kip voerde terwijl ik ook kippen heb rondlopen sloeg dan natuurlijk ook nergens op en dus voer ik nu ook konijn. Dus ik bedoel dat niet als verwijt, enkel als vaststelling dat een dier met een aaigehalte maatschappelijk meer reuring oproept dan wanneer men hetzelfde filmpje met een varken zouden laten zien.

Maar in deze zie je wel de keuze die je als mens wilt/kunt maken, op welk gevoel dan ook gebaseerd maakt voor het dier niet uit, maar je kan er dus voor kiezen om iets wel of niet te eten. Alleen is het dan weer jammer dat het wat dat betreft nooit goed is, want als je roept dat je geen vlees eet omdat je niet aan dit dierenleed wilt meewerken, dan wordt je acuut ter verantwoording geroepen en hypocriet in de negatieve zin van het woord genoemd omdat je wel een paar leren laarzen aan hebt.
Door Lizzy
Roosj schreef: Wat is er mis met die Dego paarden sucade? Ik vind het mooi vlees en zonder vet..
Nou, dat is zeker!
Maar weet jij waar het vandaan komt? Dat is dus mijn punt. Ik heb geen idee waar dit soort bedrijven hun vlees vandaan halen en ik krijg toch wel een soort van enorme buikpijn van dit paardenvleesverhaal. Jij niet dan?
Door Roosj
Lizzy schreef: Nou, dat is zeker!
Maar weet jij waar het vandaan komt? Dat is dus mijn punt. Ik heb geen idee waar dit soort bedrijven hun vlees vandaan halen en ik krijg toch wel een soort van enorme buikpijn van dit paardenvleesverhaal. Jij niet dan?
Tuurlijk ga ik ook voor dierenwelzijn, maar ook voor het welzijn van mijn eigen hond en mijn portemonnee ;) Ik kan elders aan paardenvlees komen voor een veel duurdere prijs, met heel veel werk om het vet eraf te halen en dan nog een zieke hond te hebben omdat het voor haar te vet is..

Ik weet idd waar Dego het vandaan haalt, ben alleen de naam ff kwijt. Het is een bedrijf in NL (geen slager). Natural Paws haalt het daar ook.

Ik haal bij Dego al geen wild meer omdat daar lood kogels in zitten. Dat wild komt dus duidelijk uit het buitenland.
Door pike
Roosj schreef: Ik zag ook door het bomen het bos niet meer, maar dan mbt wat een mens nu dagelijks moet eten (en vooral met hoe ik moet afvallen zonder niets meer te eten ;)). Ik ben naar een orthomoleculaire arts gegaan en ben daar nogsteeds. Ik heb er heel veel van geleerd, maar belangrijker: beetje bij beetje ben ik gezonder.
Ik heb jaren lang te veel brood en te weinig vlees (en fruit) gegeten omdat men juist al die enge en zielige verhalen vertellen over zieke dieren, antibiotica en nu pijnstillers. Hierdoor ben ik dus juist ziek geworden.

Tegenwoordig eet ik dus meer vlees en geen brood. Wat eet ik aan vlees? Maximaal 2x per week aan rund en voor de rest scharrel kip en scharrel kalkoen, af en toe parelhoen bouten. Ik zou dol graag bio willen eten, maar helaas is mijn portemonnee niet zo groot.. Qua vis eet ik wilde vis waar ik dat lus (moet eigenlijk 2x pw vette vis, maar ik ben geen vis liefhebber).
Hoeveel eet ik aan vlees? 150 gram per dag. 300 gram bio groente per dag, 200-250 gram bio fruit per dag en dan nog 150 gram bio zoete aardappel/rijst/quinoa, 0-2 scharrel eieren.
1 of 2 keer per week probeer ik het vlees te vervangen voor bonen, peulen of erwten. Maar heel eerlijk? Dan vind ik dat er te veel groente op mijn bord ligt.. En ik heb een hekel aan groente  :-\

Ik ben zelf dus wel bewust met wat ik eet, maar bekneld door mijn gezondheid en budget..

En dan kijk ik naar mijn hond.. Ook die heeft natuurlijk te maken met mijn budget.. Maar daarnaast nog met een hele hoop allergiën! En dan? Tja.. Geen idee.. Ze zal toch moeten eten.. Ik geef al 15% bio groente/fruit aan haar..
Dit gaat compleet off-topic, maar ik vraag me af: Vindt jouw orthomoleculair arts het oké dat je dit wekelijks 1 of 2 keer eet? Aangezien die peulvruchten net als granen lectines bevatten.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door