Neally schreef: http://www.binnenlandsbestuur.nl/sociaa ... 9568.lynkxDat is geen vergelijk, in jou link gaat het over een fout van een instantie waardoor er gemeenschapsgeld verdwijnt.
(ik zou eens naar de echt grote getallen gaan zoeken)
In mijn voorbeeld ontvangen mensen willens en wetens te veel geld en melden dat niet.
Nogmaals, ik ken helaas de bureaucratie van instellingen als het UWV maar al te goed. Ben niet uitgebreid op de hoogte van hoe de wetgeving is, maar voor mijn boerenverstand geldt simpelweg, ik krijg iets waar ik geen recht op heb, dus is het niet van mij!
Ik ben er ook van overtuigd dat er genoeg mensen zijn die eventueel teveel ontvangen gelden netjes terugstorten oid. Maar in het voorbeeld hier uit de regio viel me gewoon op dat een relatief klein aantal dossiers doorlichten een fiks bedrag aan besparingen oplevert.
Ik ken helaas ook persoonlijk gevallen die naar fraude neigen (of in mijn ogen gewoon fraude zijn) maar blijkbaar is het in ons landje gewoon dat je mensen die dat doen niet aanpakt, maar doordat ik hard werk en mijn kansen probeer te grijpen betaal ik hier wel een leeuwendeel van en daar wringt bij mij de schoen.
Wanneer iemand om wat voor reden dan ook niet in staat is zelf te voorzien in zijn/haar onderhoud dan ben ik de eerste de zegt dat je als samenleving die mensen moet helpen waar nodig.
Maar, als voorbeeld, een persoon die niet in staat zegt te zijn betaald werk uit te voeren om psychische redenen, hierdoor in een uitkering is belandt en dus niet in eigen onderhoud voorziet, die wel in staat is om, als vrijwilliger, 40 uur (of meer) per week te werken, die mag van mij per direct uit de uitkering en aan de slag!