Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Martine-Tom
Hier 2 grote katers die onbeperkt eten, komt meestal neer op ong 400 tot 500 gram per dag met zijn 2en (6 en 7 kilo wegen ze) ik haal niks weg, ze krijgen hun bordje en eten tot ze geen honger meer hebben, wat er nog staat blijft gewoon staan, en 2 keer per dat zet ik vers neer (soms vaker als ze de vreteritis hebben).
Als je 1 of 2 dagen proodier wil gaan voeren bereken je idd een nieuw menu, je barf menu gaat dan over 5 dagen, de 2 prooidierdagen mag je als compleet beschouwen (uitgezonderd kuiken, dat is niet veel meer dan ei met een vachtje en geld hier als extratje  ;) ).
Door koekje
Ottepot vindt ratten geweldig lekker, Sien vindt het vieze dingen. Het is per kat verschillend.
Sien lust wel gepluimd gevogelte, zoals kwartels en duiven en zijdehoenders. Die laatste eet Ot dan weer niet.
Door SarahLee
Ik heb voor de afwisseling geitenvlees en reevlees mee besteld, ben benieuwd wat ze daarvan vinden. Ik twijfelde over de fazanten, die zijn wel enorm groot en als je die in stukken hakt is het gelijk geen compleet prooidier meer.
Door Mowgli
SarahLee schreef: Ik heb voor de afwisseling geitenvlees en reevlees mee besteld, ben benieuwd wat ze daarvan vinden. Ik twijfelde over de fazanten, die zijn wel enorm groot en als je die in stukken hakt is het gelijk geen compleet prooidier meer.
Als je de fazant in stukken hakt kun je hem in je menu met barf-onderdelen verwerken.
Door SarahLee
Dat is waar!

Maar sommige dingen gaan me echt te ver. Zo kan ik bijvoorbeeld écht geen heel hart in stukjes snijden en runderoren geven (aan de honden) vond ik in het begin ook echt niet te doen. Nu heb ik er ook konijnenkoppen bij besteld. Kunnen de katten er eerst mee stoeien in de tuin en daarna kunnen de honden het afmaken. Ik denk dat dat ook wel even een slik momentje wordt.
Door koekje
Ik vond dat soort dingen in het begin ook lastig, maar het went echt. Probeer jezelf steeds voor te houden dat het dierenvoer is en goed voor je katten. En het geslachte dier is immers al dood, maar zo wordt een bepaald deel nog nuttig gebruikt ipv naar de destructie afgevoerd oid.
Door tomcat
Hier de kat (heb er nu 1 maar voor deze hadden we er altijd 2) heel snel gewend aan 2 x daags eten.  Niet op pech gehad, haalde ik het weg. Zo kon ik er bij blijven staan om te kijken of ze elkaars portie niet opaten en elk hun eigen afgepaste hoeveelheid kreeg (1 flinke  kater (6kg)en 1 heel klein poesje (3kg) aten bij mij elk 3 % dus verschillende hoeveelheid). Ook nu eet onze Tom 2 keer daags, ik wil niets laten liggen ivm mijn kleine kinderen die hier rondkruipen.
Door SarahLee
Ik heb de hoeveelheid opgeschroefd naar 140gr per kat per dag en het spiervlees aandeel heb ik verhoogd naar 30% en het vleesbot gedeelte verlaagd naar 40%.
Afgelopen weekend heb ik een nieuwe bestelling gedaan met deze ronde alleen kleine dieren zoals fazant, bosduif, kip, haas, konijn, kuiken en vis. Ik vond het inderdaad vrij onlogisch om kalfsnier, lamshart etc. te voeren.
Welke verhoudingen voer je dan nu?
Want als je 40% bot hebt en 30% spier, blijft er nog 30% over. Ik hoop toch niet dat dat allemaal orgaan is of dat daar 10% groenten of zo van is?
Of heb je je kuikens en vis ook in je menu?
Alleszinds is 40% vleesbot niet erg fout voor een kat (is een safe percentage), en is 30% spier een minimum.

Edit: even in je eerste post gekeken.
En ik heb twee opmerkingen:  15% ei en zuivel vind ik eigenlijk wel veel.  Zuivel is niet zo gezond om te voeren, zelfs al het yoghurt is, maar als je dat wil kan je dat voeren. Ga echter zeker niet over de 3-4% zou mijn aanraden zijn. 
10% ei of kuiken kan wel. 
Voeg je ook vis toe?

Persoonlijk stop ik die extra's niet in mijn menu omdat het het spiervleesgehalte beïnvloed, ik reken ze gewoon als extra buiten het menu. Maar goed, das persoonlijk.

Je 15% orgaan zit wel goed, maar daarvan 10% lever is echt veeeel te veel.  7% max en 5% is een mooier richtgetal. Lever kan je overdoseren, dus echt niet zoveel gaan geven. Van hart mag je iets meer gaan geven, dat is nuttig.  Je kan ook maagjes toevoegen of iets anders waar je aan kan komen.
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op di 18 mar 2014, 07:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Door SarahLee
Ik geef 15% orgaan (7,5% hart, 3,75% lever, 3,75% nier) en 15% bijproduct. De bijproducten bestaan uit vis (ze krijgen eens per week vis), kuikens (die krijgen ze overigens vaker dan 1x per week) en toevallig vanmorgen een lik roeryoghurt, waar niet iedereen enthousiast over was (wat ik overigens begrijp, ik vind het ook afschuwelijk). Gisteravond heb ik een konijnenkop op zolder gelegd, maar hier haalden ze hun neus voor op, die mocht de hond opeten.

Is het misschien slim om het hart op te krikken naar 10% en de lever en nier beide naar 2,5% te verlagen?

Gister heb ik Bloempje gewogen en zij is sinds de Orijen brokjes 500gr afgevallen, dat waren denk ik de snelle onsjes die eraf vlogen  ;D Zij weigert vlees in alle talen, gister weigerde ze ook de kipfilet.
Door SarahLee
Klopt, ik zie het nu staan in mijn eerste bericht, hoe stom dat ik 10% nier had getikt  ??? Ik gaf 10% hart, 2,5% lever en 2,5% nier. Flink in de bonen geweest toen ik dat tikte denk ik! Ik weet idd dat het grootste deel hart moet zijn ivm de taurine.
Lever en nier zijn ze niet zo weg van, hart gaat een stuk beter. Ik hoop dat de nieuwe smaken bij de volgende bestelling beter bij ze in de smaak vallen!

Maar pearlsofpassion, nu word ik even nieuwsgierig. Jij geeft aan dat 5% mooi is voor lever, zou dat ook inhouden dat de nier naar 5% 'moet' of is 3,75% voldoende? En hart op 7,5% houden of opschroeven naar 10%?

Ik vind het nogal een geschuif en ik kan niet eens garanderen dat iedereen alles in de juiste % binnen krijgt, want sommige weigeren bepaalde dingen, dan geeft ik ze een kuiken (hoewel Pumbaa me aankijkt alsof ik de grootste beul ter wereld ben) of wat Orijen brokjes.
Nee, nee. Nier is 2-3 procent ideaal, dus 3,75 is niet verkeerd.
De nieren zijn in een dier een stuk kleiner dan de lever en nier bevat minder echt waardevolle en noodzakelijke zaken dan lever.  Nier bevat ook wel wat vit A, maar in veel mindere mate dan lever. 
Er is geen reden waarom je evenveel nier als lever zou moeten voeren. Je mag dat, je mag van alles 5% voeren, maar persoonlijk haal ik het niergehalte iets omlaag en het hartgehalte iets omhoog... 
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door