Ik zal ook es een duit in het zakje doen over die Dubarry laarzen nu ik dit topic doorlees.
Ik draag ze sinds ruim 16 jaar en ik ben nu aan mijn 4e paar toe sinds 5 jaar.
Op geen ander paar laarzen kan ik zolang lopen omdat ze intensief gebruikt worden.
Elke dag zeker 3 a 4 uur flink aan de wandel of ermee aan het werk buiten bij de paarden.Zomer en winter.
Blubber ,water ,mest ,het gaat meestal goed.
Ik zweer bij dit model,de Galway
Het eerste paar heb ik zwaar mishandeld.
Totaal geen onderhoud gepleegd ..het eerste jaar spoelde ik ze nog netjes af onder de kraan en liet ze drogen ,daarna niks meer aan gedaan.
Ze gingen ruim 8 jaar mee ,toen gingen ze lekken en scheuren op dezelfde plekken als waar jullie het over hebben.
2 e paar gekocht .Keurig netjes volgens de voorschriften onderhouden van meneer Dubarry .

Netjes schoongemaakt na gebruik ( elke dag!)
Keurig ingevet met de Dubarry creme enz.enz.
Na 5 maanden gingen ze al lekken ,scheuren enz.enz.
Nieuw paar gekregen.Heel goede service ,keurig opgelost
Ook deze nieuwe weer netjes bijgehouden volgens Dubarry's ondoorgrondelijke voorschriften.
Zelfde verhaal .Na 8 maanden lekken en scheuren en laten verzolen .....geheel onthand omdat mijn trouwe Dubarry's een lange reis terug naar Ierland moesten maken.
Na 2 maanden waren ze weer terug.
En ja hoor ,van de leverancier moest ik blijven doorgaan met de Dubarry creme enz.enz.
Dit vanwege de Goretex .
Als je " verkeerde" leerbehandeling toepast (lees : geen Dubarry onderhoudssetje erop loslaat ) dan zal de Goretex verzadigen en dus gaan lekken.En de naad liet los bij de zool waar het leer op vast zit.
Dus ook dit paar ging veel te snel aan gort.
Weer nieuwe gekregen,het 4e paar ( tevens mijn laatste ,ben er wel klaar mee)
Deze gaan sinds jaren alweer super goed volgens de " oude" methode.
Wat ik nu wel doe is het volgende:
ik spoel ze alleen af als ze onherkenbaar worden
daarna opdrogen in een koude ruimte ( schuur)
ik doe er elke dag opgefrommelde kranten in om ze in model tehouden zodat er geen scheuren ontstaan op de zwakke plekken
ik vet ze af en toe in als ze kurkdroog zijn met Rapide ledercreme die we ook voor de zadels gebruiken van de paarden.
Geen ledervet want dat trekt direct in de Goretex binnenvoering wat weer zorgt voor lekkende zolen
Het is dit spul en nu gaat alles goed