Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Kaio
Mini's 3-tal schreef: Nee, ik heb nu een ieniemini-huis, met bijbehorende keuken en eenpersoons tafelmodel koelkast. Nu we met z'n tweeën zijn, is die te klein en moeten we continu bukken. In het nieuwe huis hebben we een veel grotere keuken, dus kunnen we het direct goed doen. Hij kostte trouwens hetzelfde als de A-die ernaast stond en 250+KWh verbruikt. Dat maakt de keuze dan makkelijker om een A+++ te kopen ;-)
aah willen dus  :biggrin2: ;)
Mini's 3-tal schreef: Ik denk dat het grootste probleem is dat de a+ koelkast 400€ kost, en de a+++ 700€. Mensen staan met een budget in de Mediamarkt en zien 300€ verschil en hebben geen idee hoe lang ze erover doen om dat verschil via de electriciteitsrekening terug te verdienen.
nou heel in het kort, best lang  :-[ :biggrin2:
Door Kaio
Lil schreef: misschien hebben wij gewoon een hele aardige winkel, maar wat de energiekosten per jaar zijn staat bij 'ons' gewoon boven de koelkast vermeldt. Dan wordt het dus een gemakkelijk rekensommetje.
maar dan vertrouw je op de blauwe ogen van de verkoper, ikzelf zou wel bij ieder produkt gewoon de datasheet willen hebben  ;D da's dan tenminste duidelijk
Door Lil
Kaio schreef: maar dan vertrouw je op de blauwe ogen van de verkoper, ikzelf zou wel bij ieder produkt gewoon de datasheet willen hebben  ;D da's dan tenminste duidelijk
Die ligt er inderdaad in. Verbruik x, kosten y (ja duh dat dat een schatting is gelet op wisselende prijzen, maar geeft wel een indicatie) en alle technische specificaties. Deur openen en het ligt er allemaal keurig ter inzage in. En Mediamarkt is dus niet altijd goedkoper, want ben wel eens gaan zoeken en dan alsnog terug gaan kopen in die winkel.
Door Rabia
Blijft een lastig iets, een prijs indicatie in de winkel vind ik wel een goed idee.

En dat a+  eigenlijk gewoon d is ofzo, vind ik slecht.
Pas dan die dingen aan, ook al is dat voor de fabrikanten miss niet leuk. Dan moeten ze maar energie zuiniger apparaten produceren.
Door Kaio
Lil schreef: Die ligt er inderdaad in. Verbruik x, kosten y (ja duh dat dat een schatting is gelet op wisselende prijzen, maar geeft wel een indicatie) en alle technische specificaties. Deur openen en het ligt er allemaal keurig ter inzage in. En Mediamarkt is dus niet altijd goedkoper, want ben wel eens gaan zoeken en dan alsnog terug gaan kopen in die winkel.
Oo hier mist zo'n boekje dus heel vaak, moet je de verkoper vragen en die zegt dan staat er toch bij A+, en leest de rest van het kaartje voor.....21, 22, 23.... :-X
Och ja daarom zoek ik tegenwoordig meestal thuis alles uit, en oja bestel het dan ook maar vaak via internet.
Door Nynke
Wij moeten €91,- bij betalen en dat vind ik niet gek voor zo'n zware winter van afgelopen jaar  :-\ :-\
Door BusKay
Had vandaag een mailwisseling omtrent besparing wellicht kunnen meer mensen hun voordeel met onderstaande doen:

- Vriezers in de schuur (Kingspanplaten voor extra isolatie van de vriezer aan de buitenkant (zijkanten) plakken, kosten 3 platen 100 x 60 x 5 = 18 euro)

- Droogoven snacks (simpel een energievreter)

- Wasdroger (economisch programma gebruiken?)

- Laptop/PC (verbruik kan aanzienlijk zijn, slaapstand bij kortere afwezigheid beperkt naar 1 watt en geeft een snelle terugkomst)

- Halogeenverlichting (vervangen voor LED spots indien mogelijk, dan ook trafo aanpassen)

- TV (kijk soms op de laptop op de achtergrond)

- Strijken? (Strijk alleen wat noodzakelijk is)

- Oven (kijk met bereidingen of een oven noodzakelijk is en pas dit evt. aan naar op het vuur als dat mogelijk is).

- CV pomp (Op een uur nadraaien staan na uitschakeling van de verwarming, besparing is aanzienlijk)

- Boiler (deze middels tijdklok laten draaien op momenten dat je weet dat hij nodig is +/- 1 uur ervoor).

- Bij verwarming letten hier wel op kleding, trui bij kou etc.. , graadje lager, tijdig uitschakelen.

- Bij koken van bijv. groentes zorgen voor weinig vocht met deksel erop wordt toch de temperatuur bereikt.

- Vloeistoffen bij kookpunt laag draaien/zetten immers hoger dan 100 graden C kan niet.

Succes met besparing!!  Storten mag.... ben met 2% tevreden (hoef niet zoveel  :biggrin2: :biggrin2: )
Door Mowgli
Koffiezetapparaat is trouwens ook een gevaarlijke energievreter. Bij ons staat dat ding makkelijk anderhalf uur per dag voor Jan Snot aan, omdat niemand de laatste kop koffie neemt die er nog in zit.
Mijn droogoven heeft trouwens 2 ventilatoren, waardoor ik er 1 uit kan zetten en het lege deel kan afsluiten met een gesloten tray als ik heel weinig droog en deze droogt trouwens ook "slim", oftwel, verwarmt alleen als de temperatuur dreigt te zakken.
Door BusKay
Nadia schreef: Wat dacht je van korter douchen. Selectiever zijn of het licht aan moet tijdens het douchen.
Hangt er vanaf wie er naast me staat!!  :biggrin2: :biggrin2: :biggrin2:
Door **Jolanda**
Ik ben alweer heel blij met Essent en hun verbruiksmanager ::) :-X
Omdat het niet kan wat ze zeggen, wilde ik het eens gaan uitzoeken. Ze konden me immers niet zeggen op welk verbruik mij voorschot berekend is, maar ik bedacht me dat dat op de verbruiksmanager wel te zien is ;)
Opnieuw de meterstanden ingevoerd bij de verbruiksmanager: mijn geschat jaarverbruik voor stroom staat op 7268KwH.
Na het invoeren van de meterstand komen ze uit op een verbruik van.....schrik niet: 14514 KwH!!!!

Kan dus onmogelijk! Ik kan niet het dubbele aan stroomverbruik hebben.
Van de week maar eens bellen en vragen hoe dat zit!

Ik word hier dus niet goed van he. Ik vrees nu al dat het een strijd zal gaan worden om mijn gelijk te gaan krijgen. Waarschijnlijk een meterstand die niet goed ingevoerd is oid en dat rechtgetrokken moet worden.

Mijn gasverbruik vind ik ook apart. Ik zou nu 1199m³ gas verbruikt hebben en het voorschot is berekend op 1300m³. Als ik toch van januari tot januari 969m³ verbruikt heb...? Ik kan toch niet 200m³ gas meer verbruikt hebben van april tot april? Terwijl we op 20januari 2013 nog volop in de winter zaten. Dat betekend dat ik in de zomer/najaar meer gas verbruik dan in de winter....hmm vreemd. Ja we hebben in de zomer het zwembadje van de kinderen met warm water gevuld, maar ook dat zit in die 969m³ van januari.

Als dit zo door gaat, ga ik echt van leverancier wisselen zodra het kan. Wat hopeloos dit! Ik krijg er spontaan hoofdpijn van. :-\
Laatst gewijzigd door **Jolanda** op zo 09 feb 2014, 01:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Door **Jolanda**
Even weer hijsen hoor.

Vorige week de jaarafrekening gekregen.
Het is aan de cijfers echt te zien/merken dat ik energiebewuster ben geworden. :)
Van 7279Kwh en 1185m³ in 2010/2011 naar,
5660Kwh en 1003m³ in 2012/2013 naar,
5194KwH en 817m³ in 2013/2014 :biggrin2:
Dat is een verschil van zo'n 2000KwH en een 300m³ op jaarbasis! En dat alleen door energiebewust te worden, energieslurpers te vervangen voor energiezuinige apparaten, de droger zo min mogelijk gebruiken, op het stookgedrag te letten en en zachte winter.
(hadden we nu een vorstperiode gehad van 30dagen, dan was mijn energieverbruik naar eigen schatting zo'n 180m³ hoger geweest)

Ik was niet verrast en verrast tegelijk.
Het werkelijke energieverbruik kwam dicht in de buurt van wat ik had ingeschat, ik kreeg geld terug (niet verrassend als het voorschot op een hoger verbruik is berekend) maar wat dan wel weer verrassend was, was dat het voorschot met bijna 40euro per maand omhoog zou moeten gaan. :o

Verklaar mij dan maar waarom ik nu dik 300euro terug krijg en dan 40euro per maand meer moet betalen! Ik kom daar dus echt niet bij he!
Hun verklaring was: mijn verwacht verbruik voor het komende jaar was iets van 7200KwH en het geschat gasverbruik zou iets van 1200m³ zijn.
Oke, we hebben bijna niks van winter gehad, maar ook al zouden we een strenge winter hebben gehad, dan nog zou ik geen 2000KwH meer verbruiken!

Ik heb het voorschot terug laten aanpassen naar wat het was.

Het ergste is, is dat ik weet dat mijn energieverbruik eigenlijk met gemak nog omlaag zou kunnen. Ik heb de droger namelijk vaker gebruikt dan ik zou willen (1 op de 3 wasjes is zeker buiten de zomerperiode door de droger gedroogd), in de zomer is het zwembad meerdere keren met warm water gevuld (en dan liep de kraan echt minstens 3uur lang met warm water)
Dit jaar dus nog vaker de was ophangen (desnoods nog een rekje erbij nemen) en het zwembad zal dit jaar meer door de zon verwarmt moeten worden en minder met warm water. ;)
Door Lizzy
Nou, dat is netjes, 2000 kwu minder maar dan nog is je verbruik inderdaad nog heel hoog. Tenminste, ik vind 5100 kwu per jaar nog steeds heel hoog. Gasverbruik is wel super netjes zeg!

Wij beginnen de boel hier ook aardig in de smiezen te krijgen. Gasverbruik vind ik nog wat ruim. Energie kan ook nog een stuk beter maar is al een hele vooruitgang met wat het was.

Als wij zo doorgaan met ons energieverbruik (en dat gaat niet lukken hoor want van de zomer gaan de vriezers weer meer verbruiken maar dat ga ik proberen iets te compenseren door de droger niet meer te gebruiken), dan komen we uit op 4100 kwu.

Qua gasverbruik zitten we rond de 1100 m3.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door