Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door berenboot
:dribble: receptjes zijn opgeslagen!
Het onderstaande recept kreeg ik van iemand:

Het recept is

kleine zachte gedroogde dadels ongesuikerd ( verkrijgbaar bij de turk)
cacaopoeder
gehakte walnoten
etherische olie van sinaasappel of geraspte sinaasappelschil

Ontdoe de dadels van de pitten en doe ze in een keukenmachine met een eetlepel cacao afhankelijk van de hoeveelheid en een paar druppels etherische olie .
pureer het totdat er zich een homogene bal vormt.
Kneed dan de walnoten er doorheen en rol het tussen 2 vellen bakpapier met een deegroller.
Snij het in blokjes en rol ze door cacaopoeder.

Ik weet niet exact de verhoudingen, ik doe gewoon wat en probeer gewoon.
Laatst gewijzigd door berenboot op di 21 jan 2014, 12:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Door K&D
newfies schreef: inmiddels heb ik 2 keer een lading crackers gemaakt en die zijn lekker! Echte aanrader!  :D
2e keer heb ik het met kikkererwtenbloem gemaakt, ging ook prima!
Er wordt hier dan gedreigd met onterven en dat soort zaken, als ik kikkererwtenzaagsel ga bijmengen... ;) :P
Ik ben dol op zaagsel en met humus ben ik erg blij. Maar ja, hoe gezond het ook is, iets met roepende in de woestijn enzo... ze motten het niet. ::)
Door berenboot
K&D schreef: .... kikkererwtenzaagsel ...
;D ;D ;D Ik moet zeggen dat het me reuze mee is gevallen, al hadden die van spelt net wat meer mijn voorkeur. Manlief vond ze ook prima weg te knagen  :)
Door marina
fransbulletje schreef: Gisteren gebakken, echt superlekker  :dribble: :dribble: :dribble:
Ik heb hem ook gemaakt, echt heel lekker! Vond hem alleen wel wat aan de natte kant dus volgende keer kan hij wel wat langer in de oven.

Waar halen jullie je amandelmeel? Er gaat hier aardig wat doorheen per maand, goedkoopste wat ik heb gevonden is 10 euro per kilo.
Weet iemand een voordelige adresje?
Door Sarah5
marina schreef: Ik heb hem ook gemaakt, echt heel lekker! Vond hem alleen wel wat aan de natte kant dus volgende keer kan hij wel wat langer in de oven.

Waar halen jullie je amandelmeel? Er gaat hier aardig wat doorheen per maand, goedkoopste wat ik heb gevonden is 10 euro per kilo.
Weet iemand een voordelige adresje?
Het schijnt dat amandelmeel pas echt wat harder wordt als het is afgekoeld. Ik bak de cake met 3/4 amandelmeel en 1/4 boekweitmeel.
Door Paula1976
Edit: ik heb niet alle berichtjes gelezen

Ik was echt ernstig suiker- en chocolaverslaafd. Echt verslaafd dan hè, dat ik een 5-pack bros kocht en dit achter elkaar op at en dan de papiertjes onderin de prullenbak verstopte zodat mijn gezin ze niet zou vinden. Dat is toch erg?! Begin september na het lezen van het boek '100% suikervrij in 30 dagen' begonnen met de Sugar Challenge, ik verwachtte zware weken maar niets was minder waar! Als je weet wat die rommel allemaal in je lichaam doet, dan gaat die knop wel om! En slechts 1x toen ik erg veel pijn had vanwege een abces onder mijn oksel (ik heb hidradenitis, 1 van de redenen om suikervrij te proberen, ik wilde daar echt heel graag vanaf) had ik behoefte aan chocola. Ik heb daar niet aan toe gegeven en een handvol noten gegeten. Ook tijdens menstruaties geen chocolabehoefte meer. Als ik nu zin in iets zoets heb dan neem ik een gedroogde abrikoos. Ik ben nu 5 maanden verder en ben 7 kg lichter, slaap beter, geen abcessen meer, minder last van fibromyalgie en sneller herstel na overbelasting, meer energie, geen hoofdpijn meer, geen depri buien, minder last van psoriasis op mijn hoofdhuid. En dan vergeet ik vast nog wat!! Dus voor mijn geen slechte eetgewoontes meer, het is het me niet waard om vervolgens slecht te slapen of nog erger….weer abcessen te krijgen!

Als ik iets lekkers bak dan gebruik ik bijvoorbeeld oa kokosbloesemsuiker, kokosvet, speltmeel, boekweitmeel of amandelmeel. Ik heb de boeken van Monique van der Vloed "Dat maken we natuurlijk lekker zelf' aangeschaft, waarbij heel veel standaard recepten door haar zijn omgezet in suikervrij, glutenvrij, lactosevrij etc. Ook man en kinderen zijn dol op de speculaasbrokken, ontbijtkoek, gevulde speculaas, kokosmakronen, pizzabodem, pastasaus, kniepertjes, pindakaas etc. uit haar boeken. Ik heb het basisboek en de feest editie voor de decembermaand (kan natuurlijk het hele jaar gebruikt worden ;) ). De evt. lekkernijen maak ik alleen voor in het weekend, ontbijtkoek mag ook doordeweeks ipv koekjes uit de winkel.

We eten 100% biologisch en doordat ik alles helemaal zelf maak zijn we zelfs goedkoper uit met de boodschappen! Maar ja…..voorheen werd er dus nogal eens snel voor sluitingstijd van de supermarkt vreterij gekocht wat diezelfde avond nog op ging.  :-[

Het bevalt mij super goed deze leefstijl en ik wil nooit meer anders!  :D

Het voelt zo fijn om niet meer afhankelijk te zijn van de suiker. Ook met verjaardagen geen enkele moeite om gebak af te slaan. Voorheen nam ik het me altijd weer voor om geen gebak te nemen en als ik het kreeg aangeboden ging toch weer voor de bijl. Heerlijk dat ik nu sterker ben dan de suiker! :)
Door Paula1976
Oh ja…..wat mij echt is opgevallen, is dat ik veel minder honger heb. Ik kan gewoon een volle ochtend doen op een bord biogarde met home made muesli met gojibessen, noten, zaden etc.

Ik lunch vaak met een enorm bord vol veldsla en winterpostelein. Lekker met geitenfeta, olijfolie, komkommer en mozzarella. Ook daar kan ik vervolgens de hele middag mee vooruit. Tis echt de suiker die maakt dat we honger krijgen en weer gaan eten, vervolgens een piek in je bloedsuikerspiegel die gevolgd wordt door een dal en we gaan weer snaaien. Tja….en daardoor ontstaat massaal obesitas.

Afvallen was niet mijn hoofdreden maar wel mooi mee genomen en dus zonder honger te lijden of een dieet te volgen. Gewoon alleen door alle suikers te mijden. En tijdens de Sugar Challenge dus ook geen dadels of kokosbloesemsuiker. ;)
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door