Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Laura2004
Hier in Spanje hopelijk iets goedkoper :biggrin2: Maar het valt mee en als het veel bespaard is het de moeite waard. Dat ding wat er nu zit is denk ik 15 jaar oud.
Door *Marga*
Ik heb wel een close in boiler het moet hier van zolder komen en dat duurt zo lang en nu heb ik 10 liter direct warm water, weet niet of dat veel kost, maar gemak dient de mens denk ik dan...
Door Kaela
*Marga* schreef: Ik heb wel een close in boiler het moet hier van zolder komen en dat duurt zo lang en nu heb ik 10 liter direct warm water, weet niet of dat veel kost, maar gemak dient de mens denk ik dan...
Ja dat hebben wij ook, gezien onze kraan van de keuken ook nog eens in de uitbouw zit. Daar gaan nu alleen koudwaterleidingen heen, en we hebben een boiler in het keukenkastje. Handig dat je snel warm water hebt, vet irritant dat het ding zo snel leeg is. En het zal wel wat kosten ja. Ik heb geen idee van ons verbruik, maar we betalen nog altijd flink minder dan de vorige bewoners.
Door *Marga*
Ik heb een vaatwasser die ik ook gebruik dus zo heel veel warm water gebruik ik niet , ja wel lastig als ik bijvoorbeeld een bad buiten( in de zomer voor mijn kleinzoon) vol laat lopen met warm water dan is 10 liter niks :) :) :)
Door BusKay
*Marga* schreef: Ik heb wel een close in boiler het moet hier van zolder komen en dat duurt zo lang en nu heb ik 10 liter direct warm water, weet niet of dat veel kost, maar gemak dient de mens denk ik dan...
Elke boiler blijft water warmhouden op tenminste 60 graden. Maar 10 of 100 liter dat scheelt nogal.
En zoals je zegt het moet van zolder komen en dat geeft ook energieverlies dus zou ik er ook niet wakker van liggen.
Door koekje
Yuka 2004 schreef: Gas is geen optie,  dan zouden we een losse gaskookplaat moeten kopen en die aan moeten op een butaanglasfles, dat wordt erg onpraktisch.
Zou dat echt heel vervelend zijn? Mn schoonouders hebben in Frankrijk ook zo'n grote gasfles en dat ding kan je werkelijk overal inwisselen voor een volle en ik geloof dat het ook nog eens best goedkoop is.
Door Laura2004
koekje schreef: Zou dat echt heel vervelend zijn? Mn schoonouders hebben in Frankrijk ook zo'n grote gasfles en dat ding kan je werkelijk overal inwisselen voor een volle en ik geloof dat het ook nog eens best goedkoop is.
Mijn vriend is butaangasbezorger, dus aan het gas komen is het probleem niet, zou zelfs gratis zijn :biggrin2:
Maar die fles kan ik nergens kwijt, dus zou de fles voor de keukenkasten moeten staan en dat vind ik erg onpraktisch.  We gebruiken nl weleens zo'n grote losse gaspit om grote paella's te maken en dan staat die fles heel erg in de weg.
Door Thea
Ik heb even mijn verbruik gekeken en zit ongeveer op.
Hoog 1800 en laag 2500 dat is met 4 personen.
Mijn man is eigenlijk altijd thuis en kijk vanaf 12 uur tv tot s avonds 10 u ongeveer.
Als ik thuis ben staat de laptop constant onder stroom.

Maar als je eigenlijk eens nar je jaarrekening kijk is het toch erg dat je meer betaal aan belasting, toeslagen en de beheerder dan dat je aan stroom en gas kwijt bent.
Vorig jaar had ik bv 450 eu aan gas en stroom en 750 aan andere kosten :-\
Door *Dorothea*
Stom topic dit  >:( , is mijn espresso apparaat heel braaf bonen aan het malen, denk ik hoeveel kilowat zou dit kosten.  :biggrin2:
Door Mowgli
Bij ons zijn heel duidelijk de elektrische geisers en de 2 computers met 4 beeldschermen de schuldigen.
Als je electrisch kookt kun je veel stroom besparen door altijd met deksel te koken, zo weinig mogelijk water te gebruiken, niet te grote pannen als dit niet nodig is en zodra iets aan de kook is en moet blijven koken meteen naar beneden draaien. Met mijn keramische plaat blijft alles nog doorkoken als ik van stand 9 naar stand 2 terug draai. Bovendien de laatste 3 minuten van de kooktijd kun je de plaat al uitdraaien.

En als je een bakoven gebruikt is het met veel producten niet nodig om de oven eerst voor te verwarmen. Als ik afbakbroodjes maak verwarm ik niet voor. Eigenlijk verwarm ik alleen voor als ik cake / taart / vis bak.
Door BusKay
Mowgli schreef: Als je electrisch kookt kun je veel stroom besparen door altijd met deksel te koken, zo weinig mogelijk water te gebruiken, niet te grote pannen als dit niet nodig is en zodra iets aan de kook is en moet blijven koken meteen naar beneden draaien.
Dit is voor gas en electra gelijk en zou regel moeten zijn.
In mijn opleiding kreeg ik op m'n donder als ik geen deksels gebruikte of het gas laag zette etc...
Jawel, hier een kok die elke dag thuis kookt....
Door tomcat
Duur weekend, de zonnepanelen op het dak zijn bedekt met een dikke laag sneeuw..... opbrengst  is 0 kWh zolang ze met sneeuw bedekt zijn.....
Verbruik hier (3 pers, goed geïsoleerde tussenwoning) plm 2900 kWh en plm 1800m3 gas. Van de 2900 kWh wekken we zelf met de zonnepanelen plm 2000 kWh op.
Door **Jolanda**
*Dorothea* schreef: Stom topic dit  >:( , is mijn espresso apparaat heel braaf bonen aan het malen, denk ik hoeveel kilowat zou dit kosten.  :biggrin2:
Ik vind het wel een leuk topic!

Dat mensen tot inzicht komen van hun energieverbruik vind ik zo leuk! Het is zo herkenbaar!
Ik heb soortgelijks een dik jaar geleden gehad. Het schrikken van het verbruik van diverse apparaten, het bewuster om willen gaan met energie, lampjes gaan vervangen enz.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door