Ronald schreef: Hmm... hier zo'n 1900 m3 gas, zo'n 4.500 KWh hoog en zo'n 5.500 KWh laag.Yo Ronald, ga je ons nog vertellen dat je liep te dollen gisteren?
Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke
Ronald schreef: Hmm... hier zo'n 1900 m3 gas, zo'n 4.500 KWh hoog en zo'n 5.500 KWh laag.Yo Ronald, ga je ons nog vertellen dat je liep te dollen gisteren?
Borke schreef: Ik kan geen recente nota vinden, wel die van 2011-2012.Voor het gene wat jij opnoemt vind ik het niet raar dat je op zo'n stroomverbruik zit.
Toen hadden we nog een manshoge vrieskast, die in die periode stuk ging, een tafelmodel vriezer, mini vriezer en grote kist.
Verder hebben wij een veel gebruikte elektrische oven en koken wij inductie.
Wij werken beiden thuis, dus de hele dag staan er hier meerdere computers en monitoren aan.
Wasmachine, wasdroger en vaatwasser draaien onder het lage tarief.
Alle apparaten zijn energie zuinig en ik zie nu dat ons verbruik goed hoog is....
Elektra:
laag: 2976 (vorige periode 3329)
hoog: 3618 (vorige periode 1941)
Gas: 1796 (periode daarvoor 1941 en daarvoor 2182, nieuwe ketel scheelt dus wel...)
Eerlijk gezegd heb ik me er nooit zo in verdiept wat wij verbruiken, maar in dit topic zie ik dus dat het behoorlijk veel is...
Vrieskist in de schuur zal ook wel aardig wat verbruiken samen met de vorstbegrenzer die er bij hangt...
Nadia schreef: Hoe kom ik daar achter met de spotjes in plafond? Want ik heb een meter voor stekker apparaten. Maar met een lichtknop werkt dat niet.Eerst uitvinden of ze 230V zijn of 12V, als ze 12V zijn de transformator opsnorren en daar dan de 230V-kant met een contrastekker en een stekker dusdanig verlengen dat er een standaard energiemeter tussen kan? Dan zie je direct wat het doet.
Niet dat het zoden aan de dijk zet, maar vind het wel interessant om te weten.
**Jolanda** schreef: Voor het gene wat jij opnoemt vind ik het niet raar dat je op zo'n stroomverbruik zit.Vergeet de vloerverwarming niet, die kan op bepaalde delen van het huis ook nog electrisch zijn...
Inductie verbruikt 500 per jaar zeg je. Dat is al iets wat mensen op gas niet hebben.
De droger slurpt energie! En je hebt 3 vriezers staan, dat zijn er 2 meer dan een huishouden waar geen huisdieren op vers leven![]()
Zeg dat beide extra vriezers samen goed zijn voor zo'n 450Kw/h per jaar.
Dan heb je nog meerdere computers en schermen de hele dag aan. Ik ga dan voor het gemak even uit van 3 computers ipv de gemiddelde 1.
Een gemiddelde pc met LCD-scherm verbruikt zo'n 230 Kw/H per jaar. Voor die 2 extra is dat dus 460Kw/H per jaar.
Dan gaan we tellen wat je extra verbruikt tegenover een gemiddeld gezin.
inductie 500 + vriezers 450 + pc's 460 = 1410Kw/H
Je hebt nu een verbruik van 6594
Als je daar die 1410 vanaf trekt kom je uit op 5184
Als je dan ook nog eens zuiniger met de droger omgaat zul je al makkelijk richting 4500Kw/H gaan per jaar
Je gebruikt de oven ook veel zeg je, waarschijnlijk dan ook meer dan gemiddeld. Zeg dat je daar 200Kw/H per jaar voor nodig hebt.
Uiteindelijk houd je dan nog maar 4300Kw/h per jaar 'over' en is het ineens niet meer zo heel absurd
Laagtarief is ook niet meer zo heel interessant als jaaaaaren geleden. Voor mezelf heb ik het uitgerekend en het zou me zo'n 60euro per jaar schelen. Ik heb toen besloten om nog maar 1 tarief te nemen want ik had geen zin om voor 5 euro per maand zo veel mogelijk in de avond en weekenden te wassen e.d.
(ik zeg niet dat je apparaten weg moet doen oid, maar wil je inzicht geven in je verbruik)
Mini's 3-tal schreef: Eerst uitvinden of ze 230V zijn of 12V, als ze 12V zijn de transformator opsnorren en daar dan de 230V-kant met een contrastekker en een stekker dusdanig verlengen dat er een standaard energiemeter tussen kan? Dan zie je direct wat het doet.Dank! Das me iets teveel werk voor iets waar ik enkel nieuwsgierig naar ben. Als deze spotjes kapot gaan komen er wel eco lampjes in.
Volgens mij kun je ook via de cos-phi waarde achterhalen wat het rendement is, maar daar zit echt een te dikke laag roest overheen om te bedenken hoe dat ook alweer zit.
**Jolanda** schreef: Voor het gene wat jij opnoemt vind ik het niet raar dat je op zo'n stroomverbruik zit.Zou jij voor mij dezelfde rekensom willen maken
Inductie verbruikt 500 per jaar zeg je. Dat is al iets wat mensen op gas niet hebben.
De droger slurpt energie! En je hebt 3 vriezers staan, dat zijn er 2 meer dan een huishouden waar geen huisdieren op vers leven![]()
Dan heb je nog meerdere computers en schermen de hele dag aan. Ik ga dan voor het gemak even uit van 3 computers ipv de gemiddelde 1.
Een gemiddelde pc met LCD-scherm verbruikt zo'n 230 Kw/H per jaar. Voor die 2 extra is dat dus 460Kw/H per jaar.
Als je dan ook nog eens zuiniger met de droger omgaat zul je al makkelijk richting 4500Kw/H gaan per jaar
Je gebruikt de oven ook veel zeg je, waarschijnlijk dan ook meer dan gemiddeld. Zeg dat je daar 200Kw/H per jaar voor nodig hebt.
Uiteindelijk houd je dan nog maar 4300Kw/h per jaar 'over' en is het ineens niet meer zo heel absurd
Laagtarief is ook niet meer zo heel interessant als jaaaaaren geleden. Voor mezelf heb ik het uitgerekend en het zou me zo'n 60euro per jaar schelen. Ik heb toen besloten om nog maar 1 tarief te nemen want ik had geen zin om voor 5 euro per maand zo veel mogelijk in de avond en weekenden te wassen e.d.
(ik zeg niet dat je apparaten weg moet doen oid, maar wil je inzicht geven in je verbruik)
Lizzy schreef: Als er iets mis was met de CV, had ik dat al gemerkt. Ik noteer al weken elke dag de meterstand. Gemiddeld gebruik ik zo'n 8 kWu per dag.....Hoe kom je dan aan dat totaal? Dat is toch raar.... ik zou ze niet meer vertrouwen daar bij die energiemaatschappij of zeg ik nu iets geks?
Lizzy schreef: Als er iets mis was met de CV, had ik dat al gemerkt. Ik noteer al weken elke dag de meterstand. Gemiddeld gebruik ik zo'n 8 kWu per dag.....Wat raar...
**Jolanda** schreef: Voor het gene wat jij opnoemt vind ik het niet raar dat je op zo'n stroomverbruik zit.Reuze bedankt voor jouw analyse Jolanda, want dat geeft veel inzicht.