Voor mij hangt het er ook een beetje vanaf wat je doel is met een bepaald nest.
Sowieso doen wij niet aan nummer of op volgorde aanmelden, zijn we heel duidelijk in. Ik bepaal wie er wel of niet een hond krijgt en als er na jou een 'leuker' iemand komt, heb jij pech. Klinkt lullig, maar het zijn mijn pups en geen koelkasten.
Leuker is voor mij trouwens niet specifiek iemand die wil showen, fokken of 'serieus' werken, waar ik bij andere fokkers weet dat als je dat maar roept je acuut boven aan de lijst staat (ik word er eerder kritischer van).
Voor dit nestje heb ik bewust gewacht met een lijst serieus 'open' stellen tot ik een aantal mensen had die een pup wilden voor eventueel show/fok. Uiteraard moet gewoon gezellig huisdier prioriteit nummer 1 maar bot gezegd neem ik geen risico's met mijn teef (en m'n bankrekening) om ze allemaal als huishond te laten eindigen. Uit dit nest houden we niets zelf dus ben ik 'afhankelijk' van anderen. En dan ben ik nog een zeur, want ik wil dus iemand met plannen, maar geen 'ik-mot-een-teef-want-ik-mot-fokken' mensen. Liever ook geen mensen die ik nog nauwelijks ken, waarmee ik niet goed kan communiceren (zoals het Zweedse gezin die alleen Zweeds spraken en een Zweedse fokker voor hun in het Engels lieten mailen) of waarvan ik denk dat ze dingen gaan doen met de pup waar ik niet achter sta (zoals degene die al honden co-owned met een fokker met wiens honden ik niks te maken wil hebben).
Dus er zijn ladingen mensen de revue gepasseerd, maar ik heb er dan nu 2 'over' waar ik een goed gevoel bij heb in dat opzicht. Vind ik ook een prima aantal, er vanuit gaande dat de beide pupjes uiteindelijk ook daadwerkelijk bij gaan dragen aan het ras.
Daarna de lijst aan gaan vullen met 'gewone' mensen, op basis van ingevulde vragenlijsten, e-mails en bezoeken vullen we de lijst met mensen waarmee het klikt.
Dit is allemaal voor de teef überhaupt loops is. Ik hou een standaard aantal aan voor mijn ras, en dan een standaard verdeling reu/teef. En dan nog een paar 'extra'. Dit keer heel bewust gekozen voor niet teveel in totaal. Vorige keer ook niet trouwens, maar toen had ik enorm veel mensen die toch 'persé' wilden wachten op dat kleine kansje aan de beurt te komen.
In dit geval was de echo-meneer erg positief en groeide Alba na de echo ook zodanig hard dat ik 10 aangehouden heb voor een realistische lijst. Dit keer een aantal mensen die geen voorkeur voor reu of teef hadden, een paar die echt een reu wilden en een paar voor teven. Ik kon er alle kanten mee op en had ook bij allemaal echt een goed gevoel op basis van email, bezoek en sindsdien communicatie (veelal email). Altijd lastig om dan toch een paar te moeten vertellen dat ze pech hadden, maar dat hoort erbij.
Dan had ik ook nog weer een aantal extra maar die weten dat ze eigenlijk geen kans maken, omdat ze laat mailden bv, maar willen toch wachten in de hoop dat er bv veel reuen of veel teven uitkomen.
Wij zijn heel duidelijk in het feit dat we niet op volgorde van aanmelden een lijst opstellen. Maar als je een reële lijst hebt met mensen waar je een goed gevoel bij hebt, is het wel een keer 'vol' natuurlijk.
Wij geven dus ook absoluut geen 'nummers' uit, ik wil zelf op basis van wat er geboren wordt kiezen aan wie ik wel of niet een pup geef. Als ik bij wijze van spreken alle mensen die geen voorkeur hebben voor geslacht liever een pup geef dan een gezin die voor een teef op de lijst stond, dan kán ik ook geen nummers geven.
Wat we wel doen, om zo duidelijk mogelijk te zijn naar de mensen, is een week van tevoren aan diegene waarvoor we realistisch gezien een pup te hebben de koopovereenkomst op te sturen. Daarbij doen we een uitleg, leggen nog eens vast waarvoor ze op de lijst staan en geven we nog eens aan dat we bij een normaal nest en een normale reu/teef verdeling hopen een pup voor ze te hebben maar we benadrukken ook dat ze zich ook moeten instellen op dat er misschien wel geen pup voor ze is.
Er kan zoveel gebeuren, zelfs als er veel pups geboren worden kan er ook wat dood geboren worden, of heel veel reuen of heel veel teven. In dit nest heb ik ook rekening gehouden met niet-erkende kleuren, dat kan dan ook invloed hebben.
Hoewel het natuurlijk wat onzeker is voor de mensen, snappen ze het wel allemaal en geven ze allemaal aan dat ze er geen problemen mee hebben. Ook niet degenen die uiteindelijk geen pup krijgen, op 1 na.
Die ene stond al een tijd op de lijst voor een reu. Nog extra aangegeven dat er wel aardig wat reuen geboren moesten worden voor zij aan de beurt zouden komen (is dus geen nummer, wel een indicatie). Laat ik weten dat ze helaas buiten de boot vallen (maar 2 reuen), antwoord ze dat ze niet doorhad dat er nog meer mensen op de lijst stonden voor reuen. Ja, sorry, dan heb je gewoon niet opgelet

.
Het is altijd lastig om een reële lijst op te bouwen, omdat je gewoon niet kan weten wat eruit komt. In die zin vind ik een echo toch een fijn hulpmiddel. Als er bij Alba nu maar 4 waren gezien, of er werd tot 12 geteld, dan doe je toch dingen anders.
Je moet ook doen waar jij je goed bij voelt. Als jij 3x reu en 3x teef een veilig gevoel vind, moet je dat doen. Eerlijk zijn naar de mensen en dan moet het goedkomen. Bij een Teckeltje is dat natuurlijk wel makkelijker omdat ze vrij kleine nesten krijgen. Ik ga niet 8x reu en 8x teef 'aan het lijntje houden', dat kost me teveel tijd en is niet reëel. Als ik mensen vertel dat de lijst vol is en er worden toch 8 reuen geboren, weten we elkaar wel weer te vinden.
Hopelijk heb je er iets aan, dit hele verhaal.