Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door BusKay
Voor wat ik zo lees onstaan verkleving niet 1, 2, 3.. en mogelijk speelt dit dus al langer. Het botprobleem gaf wellicht de doorslag naar meer...

We lijken hierover nog niet uitgepraat...weet iemand waardoor ze kunnen onstaan en hoe ze voorkomen kunnen worden?? M.a.w. iemand ervaringen met darmverkleving bij de hond?
Laatst gewijzigd door BusKay op ma 20 jan 2014, 21:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Door renate1985
Ik heb zelf wel verklevingen maar die zijn te verklaren. In mijn onderbeen door een scooter ongeluk en in mijn onderbuik door een buikoperatie. Misschien heeft die eerder een beschadiging in zijn darm opgelopen waardoor de darmen zijn gaan verkleven?

Hopelijk komt hij er snel weer bovenop en mag die snel naar huis!
Door nova
Bindi heeft ook  flinke darmverklevingen ,  een  gevolg van buikoperaties.  :-\

Bindi  krijgt NOOIT  meer iets  wat groot is, en  haar eten gaat door  de gehaktmolen. Vlees,  bot, en orgaan
Zelfs een groot stuk appel levert haar  flinke problemen op, door  de verklevingen heeft Bindi passage problemen.
Zolang het eten maar  dun is , is niks aan de hand.

beterschap met jouw hond
Laatst gewijzigd door nova op di 21 jan 2014, 11:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Door BusKay
Busco is thuis en ziet er goed uit. Heeft wat gedronken en plast goed. Zijn goede attent zijn komt ook omdat hij nog onder de pijnstiller zit (injectie, morgen weer). Eten doet hij nog niet maar we hopen dat dat de komende twee dagen goed komt. Rustig opbouwen.

Darmverkleving komt door buikvliesontsteking of na een operatie of bloeding of darmperforatie.
De oorzaak van deze verkleving blijft voor ons nog even gissen omdat geen van toepassing was in de afgelopen tijd wel soms verminderde eetlust in de afgelopen maanden dus achteraf is het botincident goed geweest omdat we anders het nog veel later ontdekt zouden hebben. Misschien dat de voor onderzoek opgestuurde milt wat uitsluitsel zal geven.

Hieronder wat foto's van de operatie waar o.a. de verkleving zichtbaar is en de slechte (nu verwijderde milt).

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding Verklevingen die de darm als één hoopje laten zien terwijl dit toch los hoort te zijn

Afbeelding
Laatst gewijzigd door BusKay op di 21 jan 2014, 16:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Vanmorgen een mailwisseling gehad welke ik hier even wil kopiëren om Busco verder te helpen:

Vraag:
Het is nog niet alles na zijn operatie, met name eten is een ramp.
Die blikken dieetvoer eet hij zowieso niet. Maar wat gekookte kipfilet gepakt en dat ging gister redelijk , flink nat van de bouillon.
Vanmorgen at hij niets en denk dat zijn injectie is uitgewerkt en hij wat pijn heeft. We moeten straks terug voor een vervolginjectie.
Denk straks wat gekookte vis liefst van eigen bouillon nat te voeren en wil wat mager paardevlees halen en de malen tot tartaar om rauw te voeren.

Wat denk je hiervan?? Help me AUB, want ik wordt gek om hem te laten eten weet soms niet waar ik het moet zoeken.
Kan ik iets doen om hem te ondersteunen straks Probiotica oid???.
Zijn overig herstel ziet er goed uit, levendig maar wel rustig (niet blaffen).

Antwoord:
Omdat hij een buikoperatie heeft gehad, zou ik nu geen probiotica geven en geen rauw vlees. Ik zou daar 2 weken mee wachten. Dus je kunt nu gekookt vlees geven, gekookt orgaanvlees geven (kleine stukjes) en dat aanvullen met gemalen eierschaalpoeder. Je gebruikt 1 theelepel eierschaalpoeder op 500 gram vlees. Als het na 2 weken goed gaat, kun je ook groenten toe gaan voegen. En als dat goed gaat, ga je langzaam weer rauw geven. Paardenvlees (gemalen) kun je dus ook prima geven maar ik zou zelf de kook erover doen.

Persoonlijk denk ik eigenlijk dat je dit soort vragen beter op het forum kunt stellen. Ten eerste mis ik nog wel eens PB's omdat ik er zoveel binnen krijg. Ten tweede heb ik ook alle wijsheid niet in pacht. En ten derde zitten er ook dierenartsen op het forum die mee advies kunnen geven.

Alvast dank voor evt. advies en hoop dat ik Busco er mee verder kan helpen.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door