Swinny schreef:
Het trainen dat ik heb kunnen doen volgens de 'deskundigen' was hem een grote bek geven of hem aanlijnen. En dat werkt dus allebei niet. Die opties had ik zelf ook verzonnen, ik zou verder niet weten hoe ik dit gedrag eruit zou kunnen trainen.
De bijsluiter zegt voor mij genoeg.... dit is dus ook geen optie. Ik zal ermee moeten leren leven denk ik. Al vind ik het wel heel jammer dat we nooit meer met andere honden kunnen wandelen.... 
Hem voortaan dan maar aanlijnen vind ik eerlijk gezegd niet zo'n strak plan. Zo ga je het probleem alleen maar uit de weg, zonder de oorzaak aan te pakken, snap je?
Je zal ernaar moeten streven dat JIJ belangrijker en interessanter voor je hond bent dan wie of wat dan ook. En dat duidelijk is wie de hoogste in rang is; ook jij dus en dus bepaal jij wat er gebeurd en niet de hond.
Zolang dit nog niet helemaal in orde is zul je hem wel nog aan moeten lijnen en als hij dan afgeleid is kun je hem eerst met je stem/ speeltje weer met zijn aandacht bij jou proberen te krijgen en anders geef je een kort rukje aan de riem of je keert om als hij gaat trekken.
Als hij aandacht voor jou heeft beloon je hem of met je stem of speeltje of wat lekkers.
Ik weet niet in hoeverre je de dominantieregels toepast bij hem? Dus dat JIJ bepaald wat er gebeurd en dat jij dus altijd als eerste door een deur gaat, als eerste eet, jij alleen op de bank mag zitten en de hond dus niet, dat de hond niet voor je uitloopt maar net iets achter je etc, etc.
Ga anders op zoek naar een andere gedragstherapeut, die je hierbij wil helpen, want met veel geduld en enorme consequentheid is dit er wel degelijk uit te trainen.
Succes ermee enne...niet opgeven hoor, gewoon ervoor gaan en alles op alles zetten om het voor mekaar te krijgen hoor!