Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

NoaKaj schreef: Ik zou dus niet stoppen met pijnstilling, die krijgt ie niet voor niks. Zelfs al zou het slecht zijn (en volgens de laatste onderzoeken is een lichte dosis Metacam juist goed bij nierklachten), dan doet pijn teveel af aan de kwaliteit van leven.
Met deze info zou ik voorzichtig zijn.
Ten eerste is dat een onderzoek dat nog in zijn kinderschoenen staat en is het veel te vroeg om daar werkelijk conclusie's uit te trekken. Want volgens mij is het goed mogelijk dat dat maar een tijdelijk effect is, maar het uiteindelijk enkel maar erger wordt. Maar dat weten ze nog niet.
Ten tweede gaat dit over een dosis waarin de pijnstillende werking niet effectief is, dus wanneer het wordt aangewend als pijnstiller, is dit niet aan de orde.  Metacam blijft in de eerste plaats nierbelastend, dat is geweten, maar er zijn (weinig tot) geen alternatieven als pijnstiller bij katten.

Verder ben ik het er wel mee eens dat het geen zin heeft om met de pijnstilling te stoppen omdat hij nu nierfalen heeft.  Dat is een bijwerking van de metacam, en dat had kunnen voorzien worden toen er mee gestart is.  Nu is het als het ware te laat om je erover te bedenken.  De nieren zijn nu toch al ziek, stoppen met metacam zijn dan vijgen na pasen.
Het heeft dan meer zin hem een pijnloos leven te geven, want of je het gaat verlengen door te stoppen met pijnstilling als de nieren toch al stuk zijn, is nog maar de vraag.
De kwaliteit van het leven zou toch voorop moeten staan.
Ik zou overleggen over de pijnstilling met de dierenarts. Berlioz heeft toen hij nierbekkenontsteking had wel degelijk andere pijnstilling gehad die niet (of minder) belastend was voor de nieren en de dierenarts checkte toen nog of zijn nierwaarden nog goed waren (en dat was zo), mocht dat niet zo zijn had hij nog een andere pijnstiller achter de hand die wel gegeven mocht worden!
EllenL schreef: Ik zou overleggen over de pijnstilling met de dierenarts. Berlioz heeft toen hij nierbekkenontsteking had wel degelijk andere pijnstilling gehad die niet (of minder) belastend was voor de nieren en de dierenarts checkte toen nog of zijn nierwaarden nog goed waren (en dat was zo), mocht dat niet zo zijn had hij nog een andere pijnstiller achter de hand die wel gegeven mocht worden!
Ja, maar nierbekkenontsteking is natuurlijk tijdelijk.
Als tijdelijke pijnstiller kan je denken aan tolfedine omdat dit via de lever wordt afgebroken ipv via de nieren.
Weet zo niet hoe onsior of analgos worden afgebroken?

Vind het qua pijnstilling een beetje dubbel. Je hebt katten die met nierproblemen nog een hele tijd doorleven en dan wil je ze niet verder vernielen maar je wilt ook niet dat ze het laatste deel van het leven rondlopen met pijn en nierschade is niet te herstellen....
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door