Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Lizzy
pleuntje schreef: Ik heb het een tijd geleden ook gekocht, bij een webshop die verklaart dat het zonder conserveringsmiddelen is. Ik heb niet op de verpakking gekeken. Ik denk niet dat zij dit weet. Ik ga deze link naar haar doorsturen. Dank voor de waarschuwing. Ik heb gelukkig maar 1 zakje gegeven, dus hoop niet dat dit veel kwaad kan. :o
Nou, 1 keer zal geen hond van omvallen hoor :-*
Door Lil
Lizzy schreef: Maar hoe lang is dit geleden dan, want ik weet zeker dat ik een jaar of 2 geleden op het etiket heb gekeken en toen al troep zag staan....?

Ergens he....., kan het natuurlijk ook niet waar zijn dat een product als zalm (zo vet!) gewoon 1 jaar lang goed blijft zonder dat er toevoegingen in zitten zodat de boel niet ranzig wordt :-\
mijn zelf gedroogde zalmhuiden (ok minder vet dan de zalm zelf) houden zich al 6 maanden uitstekend. Ligt gewoon open en bloot in een kast in de woonkamer. Alleen een beetje gedroogde rijst in de bewaarbak erbij gedaan om vocht tegen te gaan.
Door Sarah5
Lizzy schreef: Maar hoe lang is dit geleden dan, want ik weet zeker dat ik een jaar of 2 geleden op het etiket heb gekeken en toen al troep zag staan....?

Ergens he....., kan het natuurlijk ook niet waar zijn dat een product als zalm (zo vet!) gewoon 1 jaar lang goed blijft zonder dat er toevoegingen in zitten zodat de boel niet ranzig wordt :-\
Volgens mij zag ik het pasgeleden voorbij komen (half jaar max) ik heb ze zelf nog nooit in handen gehad, dus heb geen idee. Maar goed ook dus :-X
Door Angelique
Dat 1 jaar houdbaar is wel met een dichte verpakking natuurlijk. Doe je ze los in een potje dan zijn ze ook zo zacht. Oké, lopen dan ook niet direct weg, maar je moet ze niet proberen buiten de verpakking 1 jaar goed te houden, voor die tijd zijn ze al groen.
Door Lizzy
Angelique schreef: Dat 1 jaar houdbaar is wel met een dichte verpakking natuurlijk. Doe je ze los in een potje dan zijn ze ook zo zacht. Oké, lopen dan ook niet direct weg, maar je moet ze niet proberen buiten de verpakking 1 jaar goed te houden, voor die tijd zijn ze al groen.
Mjah, maar zelfs dan.... De zak is aan de buitenkant zelfs vet. De boel is niet vacuum getrokken, dus hoe blijft dat zo lang goed? Ik denk dat we kunnen concluderen: met behulp van conserveringsmiddelen en antioxidanten :-\
Door Angelique
Lizzy schreef: Mjah, maar zelfs dan.... De zak is aan de buitenkant zelfs vet. De boel is niet vacuum getrokken, dus hoe blijft dat zo lang goed? Ik denk dat we kunnen concluderen: met behulp van conserveringsmiddelen en antioxidanten :-\
Ja klopt en dat staat er dus blijkbaar nu dus ook op. En wat ik eerder zei, ff gecheckt alhier en ik heb een grote zak waar het wel op staat en kleine zakjes waar niks op staat.
Door Lil
Kijk eens op de website. Net nog even nagekeken. >:(

http://www.henne.nl/

Even gekopieerd:

Zalmsnacks puur vis

85% zalm en 15% vis

Het natuurlijke en gezonde beloningskoekje

Zalmsnack puur vis is een 100% visproduct, rijk aan lichtverteerbare eiwitten, mineralen en vitaminen.

De voordelen zijn duidelijk:
• bevatten meer dan 85% zalm
• zonder toegevoegde kleur-, geur- en smaakstoffen en conserveringsmiddelen
• geschikt voor honden met allergie
• voor tussendoor en als beloning
• licht verteerbaar en goed voor de spijsvertering
• wordt zeer graag gegeten!!

Dus op de NL site van Henne zelf staat zonder conserveringsmiddelen. :o
Door Anne in Zweden
Interessant: op de Deense site van Henne staat ook dat het zonder conserveringsmiddel is (het is een Deens product, dus ik dacht: effe kaike):

"Lakse Krønch er et dansk naturprodukt lavet af ren laks, som hunde elsker.

Lakse Krønch har et naturligt indhold af omega-3 og omega-6 fedtsyrer, proteiner, essentielle aminosyrer, vitaminer og mineraler.

Dette er med til at give din hund en sund og flot pels.

Lakse Krønch fremstilles som et rent naturprodukt uden brug af konserveringsmidler, kunstige farve-/smagsstoffer.

Lakse Krønch er hundes foretrukne godbid og derfor yderst velegnet, når du træner din hund.

Lakse Krønch kan også anvendes som et fodersupplement.

Lakse Krønch fås i poser af 175 g og 800 g."
Door Lizzy
Anne in Duitsland schreef: Interessant: op de Deense site van Henne staat ook dat het zonder conserveringsmiddel is (het is een Deens product, dus ik dacht: effe kaike):

"Lakse Krønch er et dansk naturprodukt lavet af ren laks, som hunde elsker.

Lakse Krønch har et naturligt indhold af omega-3 og omega-6 fedtsyrer, proteiner, essentielle aminosyrer, vitaminer og mineraler.

Dette er med til at give din hund en sund og flot pels.

Lakse Krønch fremstilles som et rent naturprodukt uden brug af konserveringsmidler, kunstige farve-/smagsstoffer.

Lakse Krønch er hundes foretrukne godbid og derfor yderst velegnet, når du træner din hund.

Lakse Krønch kan også anvendes som et fodersupplement.

Lakse Krønch fås i poser af 175 g og 800 g."
En dan kijk je op dezelfde site naar analyse en dan zie je:

Antioxidationsmittel:
Alfa-tocopherol, Propylgalat und Ascorbylpalmitat.
Door Anne in Zweden
Lizzy schreef: En dan kijk je op dezelfde site naar analyse en dan zie je:

Antioxidationsmittel:
Alfa-tocopherol, Propylgalat und Ascorbylpalmitat.
Zie ik niet? Of is dat op de Duitstalige site?

Op de Deense site staat bij Produktsammensaetning wel: "Vitamin E (alfa-tokoferol), die andere twee lekkernijen niet.
Door Jantina
O lekker dan! Hier staat ook altijd zo'n zak in de kast, handig als ik ff niets gedroogd heb. Maar het is dus - zoals alles wat in de handel is volgens mij - bocht?
Nou ja, heb ik maar helemaal geen excuus meer om eens lui te zijn en niet op tijd m'n drogerijen aan te doen...
Door Lizzy
Dus ja, kan het zonder conserveringsmiddelen en smaakstoffen zijn, antioxidanten zitten er wel in. En dit zijn antioxidanten:

E300-321 Antioxidanten

Antioxidantia vergroten de houdbaarheid van een product door aantasting door zuurstof tegen te gaan.Die veranderingen omvatten oa het ranzig worden van vetten en kleurveranderingen.
E-nummer Naam
E300 Ascorbinezuur (vitamine C)
E301 Natriumascorbaat
E302 Calciumascorbaat
E304 Vetzuuresters van ascorbinezuur i) Ascorbylpalmitaat ii) Ascorbylstearaat
E306 Tocoferolrijke extracten
E307 Alfa-tocoferol (Vitamine E)
E308 Gamma-tocoferol
E309 Delta-tocoferol
E310 Propylgallaat
E311 Octylgallaat
E312 Dodecylgallaat
E315 Erythorbinezuur
E316 Natriumerythorbaat
E319 Tert-butylhydrochinon (TBHQ)
E320 Butylhydroxyanisol (BHA), volgens art.in het AD 18-06-2011 zijn deze stoffen niet veilig en worden binnenkort verbannen
E321 Butylhydroxytolueen (BHT), volgens art.in het AD 18-06-2011 zijn deze stoffen niet veilig en worden binnenkort verbannen
Door Anne in Zweden
Lizzy schreef: Dus ja, kan het zonder conserveringsmiddelen en smaakstoffen zijn, antioxidanten zitten er wel in. En dit zijn antioxidanten:

E300-321 Antioxidanten

Antioxidantia vergroten de houdbaarheid van een product door aantasting door zuurstof tegen te gaan.Die veranderingen omvatten oa het ranzig worden van vetten en kleurveranderingen.
E-nummer Naam
E300 Ascorbinezuur (vitamine C)
E301 Natriumascorbaat
E302 Calciumascorbaat
E304 Vetzuuresters van ascorbinezuur i) Ascorbylpalmitaat ii) Ascorbylstearaat
E306 Tocoferolrijke extracten
E307 Alfa-tocoferol (Vitamine E)
E308 Gamma-tocoferol
E309 Delta-tocoferol
E310 Propylgallaat
E311 Octylgallaat
E312 Dodecylgallaat
E315 Erythorbinezuur
E316 Natriumerythorbaat
E319 Tert-butylhydrochinon (TBHQ)
E320 Butylhydroxyanisol (BHA), volgens art.in het AD 18-06-2011 zijn deze stoffen niet veilig en worden binnenkort verbannen
E321 Butylhydroxytolueen (BHT), volgens art.in het AD 18-06-2011 zijn deze stoffen niet veilig en worden binnenkort verbannen
Ik zie op de sites alleen alpha-tocopherol staan, niet die andere twee. Of hebben die ook een mooi-en-veilig-klinkende bijnaam als "vitamine huppeldepup"?

Wat is eigenlijk het verschil tussen conserveringsmiddelen en antioxidanten? Als die laatste ook de houdbaarheid vergroten?
Laatst gewijzigd door Anne in Zweden op ma 02 dec 2013, 15:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
[quote="Anne in Duitsland"]
Ik zie op de sites alleen alpha-tocopherol staan, niet die andere twee. Of hebben die ook een mooi-en-veilig-klinkende bijnaam als "vitamine huppeldepup"?

Wat is eigenlijk het verschil tussen conserveringsmiddelen en antioxidanten? Als die laatste ook de houdbaarheid vergroten?
[/quote]

Op de verpakking staat dus propylgallate en BHA. Laten we het er op houden dat de fabrikant zelf kennelijk ook geen flets idee heeft wat er in zit :-X. Kortom, reden om hier ver van uit de buurt te blijven!

E300-321 Antioxidanten: Antioxidantia vergroten de houdbaarheid van een product door aantasting door zuurstof tegen te gaan. Die veranderingen omvatten oa het ranzig worden van vetten en kleurveranderingen.

E200-252 Conserveermiddelen. Conserveer- of bewaarmiddelen verlengen de houdbaarheid van een voedingsmiddel door bederf als gevolg van bacteriën, schimmels en/of gisten tegen te gaan.

Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_ ... ioxidanten
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door