Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door flodder en dwarrel
vanaalst schreef: we hebben koi s  bljjft geen garnaal veilig ben ik bang.... ik ga ze vd week in zoonlief zn bak doen
mocht je er veel bleke bij hebben zitten........ik heb 2 vijvers....1 met en 1 zonder vissen
in die zonder vissen wonen kikkers en salamanders.........
Door keetje
Ok, bak draait sinds afgelopen dinsdag. Er zit zwarte grindbodem in, stuk hout, deco-ding, pomp/filtertje, kokosnoot met javamos en flinke pluk losse javamos, thermometer.
Nu gewoon laten draaien? En ik las ergens dat je er wat visvoer in moet gooien om een en ander op gang te krijgen? Ik heb er namelijk verder niets aan toegevoegd, geen waterverbeteraar en geen (filter) bacteriën. Waar komen nu al die goede dingen dan vandaan als er verder geen leven in de bak zit? Wie helpt me even verder op weg?
En hoelang moet het licht nu branden ivm de planten?
Ik heb er een verwarming bij maar nog niet erin, ik wil even kijken wat de temperatuur van het water blijft op haar kamer zonder verwarming.
Door hannabelgje
Ik laat het licht ongeveer 10-12 uur aan.  Bij langer dan 12 uur krijg je vaak last van algen en de planten hebben aan 12 uur echt wel genoeg. Ik heb er bij het opstarten wat helena slakken in gedaan zodat er toch wat leven in de bak zat.
Door keetje
Even een updeetje,...

Inmiddels zwemt er hier een mooie groep rode garnaaltjes in de bak van Dochterlief. We mochten ze ophalen bij Anneloog, samen met planten en ook nog voer. Reuze blij zijn we er mee en Dochterlief zit iedere dag in de bak te staren. Ondertussen hebben we de eerste jongen ook gezien maar wat zijn die beestjes superklein, speldenknopjes zowat.
Onze dochter wordt er duidelijk rustiger van als ze zit te kijken.
Wel moet ik zeggen dat het verrekte verslavend is, die kleine bezige diertjes. Ik wil voor mezelf ook wel een garnalenbak maar zolang ik mijn bak hier beneden niet op de rit krijg begin ik er nog niet aan. Ik heb nu weer blauwalg, ik ververste iedere dag een gedeeltje en zoog de smurrie van de planten en bodem, het leek beter te worden maar het gaat nu toch weer hard achteruit.
Verduisteren schijnt een goed middel te zijn maar ik ben dan zo bang dat de vissen en mijn grote garnalen doodgaan. Ik moet er niet aan denken. Is het misschien een mogelijkheid om een andere bak even in te draaien, de vissen en garnalen daar even in te doen en dan de beneden bak verduisteren?
Ik kan dan het water uit deze bak zeker niet gebruiken als entwater voor de nieuw in te draaienbak he? Is een bacterie dus zal ook wel in het water zitten. Ik word er echt poepmoe van, het is eidere keer weer wat met die bak, hoevaak ik al niet gedacht heb, ik ruim dat ding op, gooi hem in de kliko maar toch dan doe ik weer een poging en dan ziet hij er wel weer even leuk uit. Nu zijn de planten niet meer om aan te zien dus een verlies is dat niet, zal toch wel allemaal nieuwe planten moeten kopen. Het gekke is dat de vissen het prima doen, ik heb 10 roodkopzalmpjes, een stelletje dwergalgenetertjes een paar japanse garnalen en een paar glasgarnaaltjes, en die doen het als een tierelier. Ook een paar helena's en die blijven ook leven, al een jaar of 2 maar jongen heb ik nooit gehad dus echt goed is het schijnbaar niet.
Zo, is een lang verhaal geworden maar ik moest mijn frustratie's even kwijt.  :biggrin2:
Door Anneloog
Wat ontzettend leuk dat dochterlief zo blij is met haar garnalen en dat ze het zo goed doen.
Dat garnalen verslavend zijn weet ik  ;D en er zijn zoveel soorten en kleuren garnalen echt te leuk om te hebben gewoon.
Wel naar dat je grote aqua niet wil herstellen.

Dus ja je kan even een andere bak starten om daar tijdelijk de dieren in onder te brengen, je kan bv wat van het filter materiaal uit dochter haar garnalen bak uitknijpen in de nieuwe bak en wat van dat water gebruiken paar plantjes simpele waterpest is genoeg je hoeft geen bodem te nemen maar kan wel en gewoon pompje bv aquaflow 200 die kosten bijna niks en doen het goed.

Als je dit gaat doen dan raad ik je aan als je na indraaien de dieren overzet (doe dit rustig dus groepje 1 dan ff dag of wat rust dan weer wat dieren en voer eg matig eerste dagen/weken) trek dan je grote aqua beneden helemaal leeg en begin opnieuw, dus planten eruit goed spoelen en hopen dat ze te redden zijn, bodem gewoon weg gooien en alles heel goed poetsen met gewoon water en eventueel schoonmaak azijn ( wel goed naspoelen).
En ik weet niet wat voor filter je op die bak hebt draaien maar ook die verschonen en eventueel filter watten/sponsen gewoon vervangen.
Kijk ook de verlichting even goed na hele oude lampen willen soms voor problemen zorgen waardoor een bak uit balans raakt dus deze misschien ook vervangen voor gewone tl's kleur code 840 of 865 van phillips (aquarium lampen zijn vaak duurder en onzin gewone tl's groeien planten ook goed op)

Qua bodem bedekking kan je metselzand halen bij bv de gamma wat puntslakjes erin om het los te houden (voorkomt dichtslaan en dus rotten van de bodem) en de helena's vinden wat extra puntslakjes ok wel lekker.
Maar een mooie zwarte kwarts grint van de dierenwinkel kan natuurlijk ook en is ook niet al te duur en zeker mooi.
en als je de bak weer gevuld hebt veel echte waterplanten toevoegen dus waterpest, vallesneria en dat soort planten, is misschien niet mooi maar garandeert wel dat je een gezonde bak krijgt met goed water.
Dan weer 3 a 4 weken indraaien en de vissen enzo kunnen weer terug.
Ik wil je wel komen helpen als je dit wil gaan doen want bak leeg trekken enzo is een flink werk.
Succes.
Door *Lia*
Anneloog schreef:
Qua bodem bedekking kan je metselzand halen bij bv de gamma wat puntslakjes erin om het los te houden (voorkomt dichtslaan en dus rotten van de bodem) en de helena's vinden wat extra puntslakjes ok wel lekker.
Maar een mooie zwarte kwarts grint van de dierenwinkel kan natuurlijk ook en is ook niet al te duur en zeker mooi.
en als je de bak weer gevuld hebt veel echte waterplanten toevoegen dus waterpest, vallesneria en dat soort planten, is misschien niet mooi maar garandeert wel dat je een gezonde bak krijgt met goed water.
Ik wil je wel komen helpen als je dit wil gaan doen want bak leeg trekken enzo is een flink werk.
Succes.

De oplossing daarvoor is filterzand, dat slibt nooit dicht. Ik heb dat in mijn Malawibak.
Door keetje
Anneloog schreef: Wat ontzettend leuk dat dochterlief zo blij is met haar garnalen en dat ze het zo goed doen.
Dat garnalen verslavend zijn weet ik  ;D en er zijn zoveel soorten en kleuren garnalen echt te leuk om te hebben gewoon.
Wel naar dat je grote aqua niet wil herstellen.

Dus ja je kan even een andere bak starten om daar tijdelijk de dieren in onder te brengen, je kan bv wat van het filter materiaal uit dochter haar garnalen bak uitknijpen in de nieuwe bak en wat van dat water gebruiken paar plantjes simpele waterpest is genoeg je hoeft geen bodem te nemen maar kan wel en gewoon pompje bv aquaflow 200 die kosten bijna niks en doen het goed.

Als je dit gaat doen dan raad ik je aan als je na indraaien de dieren overzet (doe dit rustig dus groepje 1 dan ff dag of wat rust dan weer wat dieren en voer eg matig eerste dagen/weken) trek dan je grote aqua beneden helemaal leeg en begin opnieuw, dus planten eruit goed spoelen en hopen dat ze te redden zijn, bodem gewoon weg gooien en alles heel goed poetsen met gewoon water en eventueel schoonmaak azijn ( wel goed naspoelen).
En ik weet niet wat voor filter je op die bak hebt draaien maar ook die verschonen en eventueel filter watten/sponsen gewoon vervangen.
Kijk ook de verlichting even goed na hele oude lampen willen soms voor problemen zorgen waardoor een bak uit balans raakt dus deze misschien ook vervangen voor gewone tl's kleur code 840 of 865 van phillips (aquarium lampen zijn vaak duurder en onzin gewone tl's groeien planten ook goed op)

Succes.
Bedankt weer voor de tips, ik ga me beraden..........
Het vervelende is dat ik niet weet wat de oorzaak is, ik kan nu wel de hele boel overnieuw opstarten maar als ik dan dezelfde fouten maak dan is het zo weer foute boel. Ik ga me nog even verder oreienteren maar dat ik overnieuw begin is zowat wel zeker. Ik ga dan boven even een kleiner bakje indraaien, spul van beneden erin. Benedenbak leegmaken en meuk weggooien. Bak schoonmaken, en dan gewoon weer zwarte steentjes onderin, die heb ik nog liggen een zak of 2. Goed veel planten erin, van die snelgroeiende dingen, hout etc. laat ik dan nog even voor wat het is. Dan zorgen dat de waterwaardes goed zijn en dan langzaam de vissen weer terug.
Ik ga dat maar doen, volgende week zijn de pubers weer naar school en dan heeft mama de tijd om haar eigen gangetje weer te gaan. ;)
Bedankt voor je hulpaanbod, als het me niet lukt zal ik daar zeker gebruik van maken maar ik ben wel een (zelfstandige ;)) zeemansvrouw en probeer eerst alles zelf, maar als het niet gaat weet ik je te vinden. :)
Door keetje
*Lia* schreef:
De oplossing daarvoor is filterzand, dat slibt nooit dicht. Ik heb dat in mijn Malawibak.
Moest weer even goegelen om te kijken wat een Malawibak is. ;)

Eigenlijk ben ik gewoon een nitwit wat betreft aquaria. Mijn vader had vroeger een bak met kersenbuikjes, plantjes erin, verwarming en pompje, hij deed er niets aan behalve de ruiten schoonmaken en onkruid wieden, zoals hij het noemde, en die bak ging als een tierelier, jongen bij de vleet en de planten klommen de bak uit. Tegenwoordig moet je minstens een diploma chemie-voor-thuisgebruikers hebben om de bak een beetje draaiende te houden. Wat is er anders? Zelfde vissen, zelfde glazen bakken en zelfde planten.
Door keetje
OK, bak boven draait, verwarming. pompje schuilplaats en stuk hout erin, en 75 liter water. Licht staat op 10 uur. Nu dus maar indraaien?
Ik heb het filtermateriaal van de bak van Dochterlief uitgeknepen boven het water dus er zit al wat vuiligheid in.
Ik ga even wat waterpest etc. halen maar er zit geen bodemvulling in kan ik dan het spul gewoon wat verzwaren met een steentje ofzo?
Ik zie wel. :D
Door Anneloog
Ja je kan de plantjes even verzwaren met een steentje of gewoon los laten drijven.
Dat je geen bodembedekking hebt gedaan is slim zo kan je de tijdelijke bak beter onderhouden (bodem afzuigen) en kan je goed zien hoeveel ze nou eten enzo zonder dat het gaat liggen rotten.
10 a 11 uur licht is goed.

En ja filterzand is idd perfect maar helaas afgelopen jaren erg duur geworden.
Vandaar de goedkope oplossing metsel zand, en filterzand kan helaas als het goed vervuild is wel dichtslaan heb ik mogen ervaren met als gevolg bodem rot.
Om dit te voorkomen heb ik dus in alle bakken wat puntslakjes die de bodems luchtig houden (op de bak na met bodemfilter).
Door keetje
Ik heb er 2 flinke bossen waterpest in en 2 bossen com-en-nog-wat**, dat spul wat alle sloten in Nederland aan het verstoppen is. Moet groeien als een tierelier dus,...
Ik heb net de bak hier beneden weer even goed schoon gemaakt en dan ziet hij er weer kek uit, alleen doen de planten het dus niet meer. Die gaan hard achteruit, komt zeker door die blauw alg.

Als de bak boven goed ingedraaid is gaat het beneden spul daarheen, dan gaat de benedenbak leeg en schoon en dan begin ik gewoon overnieuw. Tegen die tijd meld ik me hier weer om tips wat betreft het opstarten hier beneden, waterwaardes enzo want anders heb ik zo weer blauwalg .  Er moet wel iets veranderen. :)

**Cabomba, dus, even opgezocht.
Laatst gewijzigd door keetje op ma 26 aug 2013, 21:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Door keetje
OK, daar gaan we weer, baardalg in de garnalenbak van Dochterlief. Als het in mijn bak zou zitten zou ik er easy carbo op spuiten met een spuitje maar dat durf ik bij de garnalen niet. Iemand tips?

Trouwens, mijn benedenbak draait alweer een paar weken, de planten zitten er sinds 2 weken in en beginnen te versnotteren. Ik hoop dat dat de overgang van boven naar onderwaterversie is anders gaat hij de kliko in of er komen wandelende takken in te wonen en zoek ik een goed thuis voor de (dan) asielzoekers boven in de bak. :biggrin2: Na 4 jaar emmeren ben ik het dan wel zat.
Door Anneloog
Baardalg zelfde als penseel alg is een lastige en kan komen door te hoog fosfaat en of teveel licht en zo vast nog veel meer factoren en combinaties.
Ik zou als eerste kijken naar de licht uren en als het kan deze tot 10 uur per dag met een licht pauze van 2 uur halverwege, en verder lekker wekelijks 1/3e verversen en je kan carbo gebruiken maar kijk uit je kan dan misschien beter met bio Co2 (of prof. Co2) beginnen om de planten meer voeding te geven waardoor ze de baardalg weg concurreren.
Verder weet ik helaas niks van baardalg/penseelalg maar succes ermee.

En wat betreft je bak beneden, ben je daar al bezig met vloeibare meststoffen?
En is je temp. daar niet te hoog want sommige echte waterplanten bv waterpest willen soms in de overgang met te warm water nog sneller versnotten.
Succes met deze bak hoop dat je de planten snel oke hebt zou jammer zijn na al je moeite als het weer fout zou gaan.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door