Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Nou het boek is bijna uit en het principe is dat je 5 dagen in de week, 2 maaltijden vervangt door een sap, smoothie of soep. De andere maaltijd beslis je zelf en de andere twee dagen ook. Hij zegt er wel bij dat als je voor de vrije maaltijden alleen hele ongezonde dingen neemt dat het lang duurt voordat je op je streefgewicht zit. Nou ja dat lijkt me logisch.
Vandaag dag twee en weer een nieuw soepje vanavond. 
Ok, eigenlijk wat ik nu al een beetje doe dus ;D Of in ieder geval weer ben gaan doen, want ik sapte nog wel wekelijks een paar keer en maak ook regelmatig soep, maar de verhouding was een beetje de verkeerde kant op gegaan...

Gisteravond voor mezelf een noten/rozijnen/abrikoos/rauw cacao poeder/ honing mengsel gemaakt. Wat is dat toch altijd weer lekker :)

Nu zo sapjes maken, en vanavond heb ik buffet, we (orkest waar ik bij zit) geven een concert(je) voor de rabobank, rond etenstijd is de soundcheck, daarna krijgen we een buffet aangeboden en dan vanavond volgens mij was het zelfs na 10 uur mogen we, daarna nog 'afterparty'. Best een leuke deal, gratis drank en eten en ook nog geld voor de vereniging :)
Receptje:
"Souper"green stuff
1 prei
1 stengel bleekselderij
1 courgette
6 broccoliroosjes
50 gram spinazie
1 groentenbouillonblokje opgelost in 570 ml water

Groenten klein snijden en in pan gooien met beetje plantaardige olie. 15 minuten zachtjes laten zweten met deksel op de pan. Wel af en toe doorroeren.
Groentenbouillon erbij en nog 5 minuten zachtjes laten koken.
Met de staafmixer erdoor. Niet te fijn maken er moet nog structuur in zitten.

Smakelijk eten. :)
Hey,

Ik heb even een vraagje buiten de juice-weken om.

Ik neem als ontbijt regelmatig een mix van bevroren fruit en groente, maar vind dat altijd zo vies. Lange tijd toch volgehouden, tot ik kotsneigingen van de boerenkool kreeg. Die geschrapt, maar nou heb ik hetzelfde met wortel.
Nou had ik de stukjes eruit gezeefd, en ging het eigenlijk heel goed. Blijft er voedingswaarde over als ik de prut eruit zeef? Ik merk wel dat het minder 'vult' maar dat moet ik dan maar voor lief nemen.
Als je echt een sapcentrifuge gebruikt om sap te maken van de groente haal je juist de voedingsstoffen er uit (euhm, die stop je dus in het sap). Feitelijk wat je lijf doet als je een wortel eet is zelf het sap er uit verteren, de pulp zijn vooral onverteerbare vezels...

En als je dan het sap blendert met avocado en/of bevroren bessen o.i.d. dan vult het ook nog redelijk goed :)

En misschien een betere blender kopen, want als ik een smoothie maak met wortel er door blijven er geen stukjes over! (je doet wel iets vochtigs er bij neem ik aan??)
Heb je ook wel eens spinazie geprobeerd? Dat vind ik een redelijk neutrale smaak hebben door een groene smoothie heen...
Ik zou een juicer aanschaffen en wat van de recepten van jason proberen. Die zijn verre van vies en heel mooi uitgebalanceerd.
Je kunt de stukjes er uiteraard uitzeven, maar eigenlijk zijn wortels gewoon niet geschikt voor in een blender. Probeer eens wat mango erbij te doen, dat geeft een heerlijke smaak.
Hmmm, sla hem toch maar over, ik ben niet zo van de banaan...

Ik heb vanmorgen een blood builder op en net op de heenweg naar mijn werk een tomaten/bleekselderij/komkommer sapje, heb ik soms even zin in. En voor zo meteen (ik moet tot 7) heb ik yoghurt met honing, druifjes en een mandarijntje er doorheen en nog wat walnoten om zo er doorheen te mengen :)

Gisteren was er lekker stamppotbuffet met rookworst en gehaktballetjes... de rookworst heb ik laten staan, balletjes niet. En na die tijd braaf aan de spa blauw, maar wel een paar lekkere hapjes :)
Zoo klinkt lekker, geef mij ook maar zo'n buffet!
Net mijn soepje van de dag weer gemaakt:
Hunky chunky vegetable soup
1 prei
1 pastinaak
1 bataat
1 wortel
1 courgette
1 groentebouillonblokje
570 ml water
Beetje zwarte peper

Groenten in stukjes snijden en in olijfolie 15 minuten laten zweten in de pan op half vuur. Af en toe doorroeren. Oh en de deksel op de pan.
Dan de bouillon erbij en nog 10 minuten zachtjes doorkoken.
Dan de helft van de soep uit de pan halen en in de pan de soep met een staafmixer fijn maken.
De andere helft er weer bij en even de boel omroeren.
Klaar is de soep.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door