Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

kakocavi schreef: Ik denk erover om voortaan half bebroren vlees en orgaan te malen en in plaats van bot eierschaal of een calciumsupplement (bij zooplus hebben ze heel wat keus zag ik) te gebruiken. Bot zal vast beter zijn, maar het knippen en malen van de karkassen duurt gewoon te lang vind ik, dat komt de kwaliteit niet ten goede.
Er zijn ook merken die gemalen bot verkopen. Die hoef je dan alleen maar te portioneren en door je eigen kvv te mengen. Haaksbarf is er bijvoorbeeld één van.
Jacoba schreef: Er zijn ook merken die gemalen bot verkopen. Die hoef je dan alleen maar te portioneren en door je eigen kvv te mengen. Haaksbarf is er bijvoorbeeld één van.
Weet je zeker dat Haaksbarf dat heeft? Ik kan het nergens vinden.

Gemalen bot lijkt me idd beter, maar het wat lastig te verkrijgen hier. Kiezebrink heeft een botmix maar dat heeft niet zo'n hog botpercenrage waardoor er best veel bij moet (c:p=1.5:1). Lupa heeft echt gemalen bot, maar dan moet ik met iemand meebestellen omdat het anders veel te duur wordt om daar te bestellen.
koekje schreef: Ook ontdooid bot is nog altijd beter dan een calciumsupplement!
Je kat krijgt echt geen auto-immuunziekte of hartklachten van voer wat al een keer extra ontdooid is geweest!
Auto-immuunziekte geloof ik ook niet nee :biggrin2: Maar het levert wel een verlies aan vitaminen op, dat is gewoon een feit. En aangezien katten hun prooi niet een paar keer ontdooien en invriezen voor het op te eten, zijn ze daar niet op aangepast.

Waarom is een calciumsupplement zo slecht trouwens? :) Het is opneembaar voor ze lijkt me, anders zou elke hond en kat op brok ernstige botziekten moeten hebben.
Het is om te beginnen slechter opneembaar, niet volledig in de juiste verhouding met andere voedingsstoffen als moeder natuur (vleesbot) en ik vind het een raar idee. Je stopt zelf toch ook niet mer groente eten omdat met koken er wat weggekookt kan worden aan vitamines en gooit er daarom dan maar een vitaminepilletje in.

Ik ben van mening dat het verlies aan vitaminen met ontdooien en weer invriezen minimaal is en ook katten daar best tegenkunnen.
koekje schreef: Het is om te beginnen slechter opneembaar, niet volledig in de juiste verhouding met andere voedingsstoffen als moeder natuur (vleesbot) en ik vind het een raar idee. Je stopt zelf toch ook niet mer groente eten omdat met koken er wat weggekookt kan worden aan vitamines en gooit er daarom dan maar een vitaminepilletje in.

Ik ben van mening dat het verlies aan vitaminen met ontdooien en weer invriezen minimaal is en ook katten daar best tegenkunnen.
Mooie vergelijking, Koek. Helemaal mee eens!
Ik zou me geen zorgen maken over het bot wat verder ontdooit is.
Het grootste deel wat uit bot gehaald word is calcium en dat zit in het bot, heb nog nooit bot zien oplossen omdat het wat vaker ontdooit is :P
Ik zou dus liever het bot volledig laten ontdooien, klein knippen en malen dan iets van een supplement te gaan gebruiken. De andere vitamines en mineralen die dan misschien verminderen door het bot volledig te ontdooien voer je dan wel in het aandeel spiervlees en orgaan. Trouwens ben ik er van overtuigd dat een vaker ontdooit vleesbot alsnog meer vitamines en mineralen bevatten dan bijvoorbeeld eierschaal
lachnat schreef: Ik zou me geen zorgen maken over het bot wat verder ontdooit is.
Het grootste deel wat uit bot gehaald word is calcium en dat zit in het bot, heb nog nooit bot zien oplossen omdat het wat vaker ontdooit is :P
Natuurlijk, maar ik maal vleesbot, dus bot met spiervlees. Dat spiervlees zou wel wat vitaminen kwijtraken door het volledig ontdooien, en dat wilde ik dus voorkomen met een andere vorm van calcium zodat ik verder alles half bevroren kan laten. Maar goed, jullie halen allemaal goede punten aan dus ik zal het maar zo laten.
kakocavi schreef: Natuurlijk, maar ik maal vleesbot, dus bot met spiervlees. Dat spiervlees zou wel wat vitaminen kwijtraken door het volledig ontdooien, en dat wilde ik dus voorkomen met een andere vorm van calcium zodat ik verder alles half bevroren kan laten. Maar goed, jullie halen allemaal goede punten aan dus ik zal het maar zo laten.
:thumbup:

Verlies niet uit het oog dat wat ontdooien en malen betreft de meeste bp'rs gewoon roeien met de riemen die ze hebben, en de meeste katten en honden op bp zijn gewoon gezond. En wat iemand (Lizzy geloof ik) al aanhaalde: zelfs als je het door ontdooien ontstane vitamineverlies op de koop toe neemt, is vers voeren altijd nog gezonder dan bv. brokken - gewoon omdat de vitamines en mineralen die er nog wel in zitten geheel natuurlijk zijn, en dus volledig opneembaar, itt kunstmatige supplementen. Dus daar hoef je het zelf malen echt niet om te laten.
En hoewel een kat misschien niet zal bevriezen en ontdooien, is het ook niet per se dat alle roofdieren alles wat ze vangen meteen opeten. Mijn katten eten met veel plezier de restjes van mijn fret op, en dat ligt dan al minstens 24 uur buiten de koeling en als ik de fret haar zin zou geven, zou ze rustig dingen eten die al een week  ongekoeld zijn.

Ik kan me niet voorstellen dat ze "in het wild" zoveel kieskeuriger zouden zijn en alles meteen op zouden eten, ook als ze een keer een konijn oid te pakken, wat niet in één keer op kan. Gezien het gemak waarmee mijn katten (en fret) konijnen een rondleiding geven door het huis, vermoed ik dat hun instinct is om iets wat meerdere maaltijden is, ergens te verstoppen en later verder te eten. Ook daar gaan massa's vitaminen bij verloren.
Door Martine-Tom
fem fatale schreef: En hoewel een kat misschien niet zal bevriezen en ontdooien, is het ook niet per se dat alle roofdieren alles wat ze vangen meteen opeten. Mijn katten eten met veel plezier de restjes van mijn fret op, en dat ligt dan al minstens 24 uur buiten de koeling en als ik de fret haar zin zou geven, zou ze rustig dingen eten die al een week ongekoeld zijn.

Ik kan me niet voorstellen dat ze "in het wild" zoveel kieskeuriger zouden zijn en alles meteen op zouden eten, ook als ze een keer een konijn oid te pakken, wat niet in één keer op kan. Gezien het gemak waarmee mijn katten (en fret) konijnen een rondleiding geven door het huis, vermoed ik dat hun instinct is om iets wat meerdere maaltijden is, ergens te verstoppen en later verder te eten. Ook daar gaan massa's vitaminen bij verloren.
Al dan niet massa's...ik denk dat we honden en katten erg onderschatten, tuurlijk treed er verlies op, dat is echt geen geheim, ik denk echter dat honden en katten veel beter zijn in daarmee om te gaan dan we denken.
Als ze in het wild een week lang niks vangen (honden/wolven dan voornamelijk) vallen ze ook niet om, dus mss dat ze het kunnen opslaan voor barre tijden ofzo, geen idee, maar als het zo dramatisch zou zijn als voorgespiegeld hier zouden honden en katten allang zijn uitgestorven.

De katten van mijn oma, zo in de oorlog en ervoor zeg maar, die woonden in de bakkerij leefden overdag van melk en brood en snachts van de muizen en ratten in de bakkerij, en die vielen ook niet om met 2 jaar, die werden ook allemaal 10+
koekje schreef: Het is om te beginnen slechter opneembaar, niet volledig in de juiste verhouding met andere voedingsstoffen als moeder natuur (vleesbot) en ik vind het een raar idee. Je stopt zelf toch ook niet mer groente eten omdat met koken er wat weggekookt kan worden aan vitamines en gooit er daarom dan maar een vitaminepilletje in.

ik neem aan dat je je eten een maal kookt en daarna direct opeet? Dus niet meerdere malen af laat koelen en weer opwarmt?

En die vitamine pillen heb ik niet op aanraden van Heiloo gaan gebruiken hoor, niet op eigen houtje ;)
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door