Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Gisteren een kuiken ontdooit voor poezelientje, maar ze was hoogst beledigd dat ik ook maar suggereerde dat ze dat 'ding' moest opeten. Ze had nochtans honger, maar ze kwam vragen waar haar gewone portie vlees bleef.

Meneer kater word zowat gek toen hij het kuiken zag. Zo'n scene maken voor de glazen deur dat ie naar binnen wou om dat kuiken te hebben  :o. Die kat is een barfer pur sang als je het mij vraagt. Kauwen geen probleem, lust alle diersoorten, met of zonder vacht maakt niets uit.

Weet iemand soms hoelang een kilo vlees ongeveer moet ontdooien zodat je het kunt malen?
Het ligt eraan hoe compact de kilo is en waar je het laat ontdooien. In de koelkast is het beste zeggen ze en dat zal veel langer duren dan op het aanrecht.
Het probleem met in de koelkast ontdooien is dat het vlees meteen eerder stinkt is mijn ervaring. Of het dus wel zo goed is om het in de koelkast te ontdooien vraag ik me af.

Wat fijn dat je kater zo'n echte BARFer is!!! Super!! Dat hoor je toch niet vaak. Mijn Dahras was er ook zo een. Hij is nu verhuisd en ik hoop echt dat ze hem niet alleen kvv geven maar ook nog steeds laten BARFen.

Wil je poezeleintje het kuikentje niet als je het in stukjes knipt? (brrrrr, ik krijg er rillingen van!)
als ik een kilo "vlees" van Kiezebrink heb, en ik laat die in de koelkast ontdooien, dan gaat er rustig meer dan 24 uur overheen tot die ontdooit is. Kiezebrink vlees is heeeeel fijn gemalen en zijn dikke klompen.
Kuikentjes in stukken knippen daar begin ik niet aan denk ik. Vind het al erg om te zien genoeg als de kleine er mee speelt :-[ .

Alles ligt nu uit sinds deze middag. Tot nog toe gaan de organen het vlugst (die heb ik net in porties gedeelt), dan het vleesbot en het spiervlees gaat het traagst. Dus die laatste ligt nog buiten, de rest in de koelkast.

Vind het een beetje moeilijk om in te schatten wanneer we moeten gaan malen. Ik lees overal best half-ontdooit, maar dat is natuurlijk nogal subjectief. Bovendien betekent dat meestal dat het binnenste nog stijf bevroren is en het buitenste al zacht.

Nuja, we zien wel, ga binnen een uurtje een eerste poging wagen denk ik. Spannend hoor.
Klopt, die grote kilohompen duren het langst en zijn van binnen nog ijs terwijl ze van buiten al zacht zijn.

Wat voor molen heb je? Hand of machine? Wat is je ervaring ermee? of is dit echt de eerste keer?

Ik heb zo'n gietijzeren handmolen nummer 10 van Westmark. Maar ik vind het echt een heel zwaar werk!

Succes!!
Nul ervaring, en het is een handmolen. Het is wel een grote (een 32). En ik heb een vriend die gaat malen, daar begin ik zelf niet aan  :biggrin2:.

Mijn vriend wou geen electrische omdat er eigenlijk op de markt geen (betaalbare) is die vleesbot aankan op langere termijn (heeft ie wel een punt).
Ik heb hem gewaarschuwd dat hij moet weten waar hij aan begint: voor minstens 15 jaar voor drie katten malen, maar hij heeft me zijn woord gegeven dat ie het zonder morren gaat doen  ;D.

Wat is jouw ervaring met die hompen? Lukt het malen met die bevroren kern, of wacht ik best nog langer?
Nou, ik had een beetje onderschat hoeveel voorbereidend werk er nog aanzat, tegen dat ik alles klaar had waren we al even verder.

Dan malen, na 6 kg begon vriend een beetje te puffen en na 9 kilo waren zijn armspieren bijna op. Die laatste kilo ging nog moeizaam. Maar we hebben het gehaald  :biggrin2:. 10 kilo zelfgemalen vlees zit nu mooi in muffinvormen in te vriezen.

Ondertussen was het etenstijd voor de spoken, en ze lusten het allemaal. Gelukkig maar want anders zou het zonde zijn van al het werk. Alleen mevrouw had wat aanmoediging nodig om te proeven, maar toen ging haar bakje ook schoon leeg. Hoera voor mijn gemakkelijke eters!
Fijn dat de katsels hun eerste zelfgemalen barfprak met smaak hebben gegeten. Hebben jullie in ieder geval eer van het (zware) werk.
De eerste keren zal het voorbereiden, malen en verpakken langzaam gaan, maar na een aantal keer zullen jullie er wel routine in krijgen.

Tien kilo is trouwens veel om met de hand te malen!
Super!!!

Vriendlief zal wel spierpijn hebben morgen en overmoegen. :biggrin2:
Maar het is voor een goed doel! En ze vinden het heerlijk!?

Voorbereiding is idd ook wat werk, herinner me de eerste keren bij mij nog, hahaha. Maar daar wordt je, zoals Mowgli ook zegt, wel handiger in. :)

10 kilo is ook een berg, zelf maal ik (elektriek) in porties van 4 a 5 kilo. Het moet namelijk ook nog erg goed door elkaar gemengd kunnen worden. Met de hand...  ;D
Ruisje schreef: 10 kilo is ook een berg, zelf maal ik (elektriek) in porties van 4 a 5 kilo. Het moet namelijk ook nog erg goed door elkaar gemengd kunnen worden. Met de hand... ;D
Dat zou je ook elektrisch kunnen doen met zo'n (semi) professionele bakkerij roerapparaat ;)

Maar idd. dat mixen is ook zo'n kl*te werk... Super zwaar en helaas voor mij is het vlees te koud (omdat het deels bevroren is) om gewoon met de handen te mixen wat eigenlijk makkelijker is..
Laatst gewijzigd door Mowgli op wo 18 sep 2013, 12:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Mowgli schreef: Dat zou je ook elektrisch kunnen doen met zo'n (semi) professionele bakkerij roerapparaat ;)

Maar idd. dat mixen is ook zo'n kl*te werk... Super zwaar en helaas voor mij is het vlees te koud (omdat het deels bevroren is) om gewoon met de handen te mixen wat eigenlijk makkelijker is..
Ik heb pas voor bijna 250 euro een molen aangeschaft, een prof.bakkerij roerapparaat doe ik mijn vrouw nog niet aan. ;D

Hier ook deels nog bevroren, maar ik heb van die lekker gevoerde lange rubberen handschoenen bij de boerenbond gehaald. ;)
Ik had ivm het mixen opzettelijk alles door elkaar al laten malen en dan nog eens met de lepel door de grote bak geroerd. Zal wel niet perfect zijn, maar goed genoeg denk ik.

Morgen of overmorgen maken we de tweede mix en dan zijn we klaar voor een tijdje. Ik moet zeggen ze eten het dus alle drie ontzettend goed, ben ik erg blij mee.
De kleine heeft zelfs een uitgesproken voorkeur naar de zelfgemaakte mix, ipv de carnibest, zoals jullie hadden voorspelt  :biggrin2:.

En dat terwijl er oa. fazant in zit. En heel veel wild. Maar dat vinden dus gelukkig niet erg.
De tweede mix is ook gemaakt en goedgekeurd  :D. En ging inderdaad een pak vlotter kwa voorbereidingswerk. Ook het ontdooien ging beter nu dat ik begrijp in welke volgorde ik moet ontdooien.

Ik had nog een vraagje, ik vind soms hagelbolletje terug in hun kommen. Kan dat eigenlijk kwaad als ze die dingen mee opeten. Want de kater eet zo snel z'n vlees op dat het me niet zou verbazen dat er soms zo'n bolletje meeglipt naar binnen.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door