Ik ben Esther en woon in Duitsland, een paar km over de grens van Zuid-Limburg. We (ik, man en dochter van 5 jaar) hebben 2 honden: een kruising Border terriër / Cairn terriër van bijna 9 jaar en een Laekense herder van ruim 1 jaar. Ik wil voor de laatste gaan overstappen op het voeren van vers. De reden hiervoor is dat ze een ontzettende kieskauwer is en ze nu echt te mager aan het worden is. Ze laat de bak brokken rustig 2 dagen staan en eet het dan als een gek leeg omdat ze honger heeft, al diverse merken geprobeerd van heel duur tot heel goedkoop, de eerste paar dagen gaat het goed en daarna weer terug bij af. Met wat blikvoer of jus of kvv erover (je experimenteert wat af met zo'n moeilijke eter) spuugt ze de brokken netjes uit en de rest wordt wel genuttigd

Verder, kan ook door de warmte komen natuurlijk, vind ik haar de laatste dagen sloom en neerslachtig, ik vind haar vacht dof, ze sjokt naast me door de landerijen en spelen is er niet meer bij. Het enige wat ze doet is in de bench liggen (er zijn diverse ligplaatsen in huis maar die gebruikt ze niet) en alleen de kop optillen als er iemand binnenkomt maar verder is er met geen stok uit te krijgen. Wat ik nu zie is een sombere hond die nergens zin in heeft, i.p.v. een vrolijke jonge speelse troela die je uitdaagt met een touw komt aanslepen of met de bal in de bek voor je staat en in is voor een lolletje of spelletje vrouwtje tekkelen of vingers snappen! Reden genoeg dus voor het roer om te gooien!
Nu heb ik met de rekenmachine op deze site (erg handig!) gezien dat ze het volgende nodig zou hebben:
Menu voor een laekense herder, teef, 1 jaar oud, 22 kilo (weegt ze niet maar ze moet echt aankomen!!)
Hoeveelheid: 1% van 22 kilo = 220 gram per dag / 1540 gram per week
Rauw vleesbot 50% : 770 gr. (770 / 7 = 110 gram per dag)
Groentes 10% : 154 gr. (kant en klare mixen waar je water bij kan doen bv.) (154 / 7 = 22 gram p/dag)
Orgaanvlees 15% : 231 gr. (231 / 7 = 33 gram p/dag)
Spiervlees 25% : 385 gr. (385 / 7 = 55 gram p/dag)
Toevoegingen: 1 ei per week en een beetje yoghurt per week, sardientjes
START (cijfers zijn weeknummers):
1. bv.: voor 1 dag: 110 gr. kippennekken gewolft, 22 gr. groentemix, frutje hart of lever of pens (frutje i.v.m. wennen), 55 gr. kalkoen of kip (beetje afwisselend per dag)
extra: 1 ei in de week van onze eigen kippen, beetje yoghurt om de dag, sardientje af en toe
2. 110 gr. kippenvleugels ingeknipt, 55 gr. rund of kip of kalkoen (afwisselend), 33 gram pensmix of uier o.i.d., 22 gr. groentemix
extra: 1 ei, beetje yoghurt (niet op dag dat ze evt. uier krijgt gevoerd), sardientje
3. kwartelkarkas of kippenkarkas of kopvlees (of valt kopvlees onder vlees en niet onder bot?) ongeveer uitkomend op de 770 gr. p/week aangezien de karkassen niet allemaal netjes 110 gr. wegen

extra: 1 ei, beetje yoghurt, sardientje
4. parelhoenkarkas, kippenkarkas, hele eendenekken, 55 gr. penslap of orgaanmix (afwisselend per dag), 33 gr. groentemix
5. eenden- of kippennekken, 55. gr. gans of konijn, kip, rund (afwisselend per dag), 33 gr. groentemix
Vragen (heleboel ???):
Is bovenstaande goed om mee te beginnen? Ik heb het advies van de hond met gevoelige maag aangehouden zodat we rustig kunnen starten en omdat ze nu wel eens kvv krijgt maar hier meteen weke poep van krijgt.
Is de hoeveelheid van alles voldoende?
De groentemix die je kunt wellen in water, is dat goed? Of liever verse groentes?
Hoeveel sardientjes mag je in een week geven?
Ik wil het bij de volgende leverancier bestellen, aangezien deze niet zover van mij vandaan zit en ik het gewoon kan ophalen, wel zo makkelijk als ze ook hier mee gaat zitten kieskauwen: http://www.futter-fundgrube.de/shop_gx2/index.php?cat=c18_Gefluegel-Gefluegel.html
Heeft iemand uit Zuid-Limburg (of mss wel Duitsland) ervaring met deze winkel? Naast bovenstaande winkel zal er ook veel bij de Lidl of Real o.i.d. gekocht worden (bloedworst, hartjes, niertjes, uier). In Duitsland verkopen ze vaak wat apartere dingen in deze winkels dan in Nederland.
Ze verkopen bij de dierenwinkel alleen kwartel incl. veren en alles erop en eraan mag ik dat gewoon aan mijn hond geven? Kunnen ze dat gewoon allemaal opeten? (er zullen vast mensen in de lach gaan schieten, maar ik weet het echt niet, sorry

Kan ik haar vetblokjes bijvoeren (stukjes eendespek, lamsspek o.i.d.) om haar gewicht te laten toenemen en tevens wat meer glans in die vacht te krijgen?
Van welk soort wat ik haar mag geven, komt ze het meeste aan? (welk vleessoort van welk dier)
Als jullie vers bevroren vlees krijgen, hoe portioneer je dat in hemelsnaam? Dat is keihard en onmogelijk in porties te verdelen. En ik wil graag als ik het ophaal het in zakjes verdelen wat ze per dag mag krijgen en dan in de vriezer mikken. Zodat er elke dag een zakje uitgehaald kan worden voor de volgende dag te geven. Je kunt niet alles eerst 2 dagen buiten de vriezer laten ontdooien en dan portioneren en wederom invriezen toch? Ongeacht de opmerkingen die thuis gaan komen...

Mag je, als het geportioneerd is, het orgaanvlees, bot en spiervlees in 1 zakje doen of moet het allemaal apart verpakt worden?
Mag ik de andere hond af en toe wat rauw vlees (geen botten) bij z'n brokken geven? Hij is dol op z'n seniorbrokken en voor kvv haalt hij z'n neus op

Ik heb veel topics al gelezen maar ondanks dat blijf ik met deze vragen zitten. Ik hoop dat jullie mij kunnen adviseren zodat ik volgende week kan starten.
Alvast bedankt!