Moderator: Lizzy
Parelridder schreef: Bij Maartje is giardia aangetroffen, dat leidde tot interessante info:Kreeg je deze info van Utrecht? Interessant.
Indien Protozoën (Giardia) zijn aangetroffen kan dit twee dingen betekenen:
1.) Uw hond is gezonde drager en uitscheider van Giardia
2.) Uw hond maakt een Giardia infectie door en vertoont ziekteverschijnselen (voornamelijk: langdurig papperige ontlasting bij een verder fitte hond).
In geval van Giardia is er geen passage. Het is een normale eigen parasiet. Een pup zal zeker op onderzoek uitgaan en er zijn echt veel honden die Giardia als drager bij zich hebben (het giardia-vrij maken van de omgeving van een pup zal dus nooit lukken).
Giardia is voor uw hond zelf geen probleem zolang er geen klinische klachten zijn. Mochten er in uw omgeving veel pups voorkomen of mocht uw hond wel klachten hebben, neem dan contact op met uw dierenarts.
Meestal is behandeling van een klachten vrije hond echt niet nodig.
Dat verhaal over drie dagen monster heeft te maken met klachten en is meestal niet geheel juist. Als er klachten zijn die worden veroorzaakt door Giardia, dan is in vrijwel alle gevallen het eerste ontlastingsmonster positief op Giardia. Alleen als dat niet zo is, is het verstandig om - in geval van klachten - een tweede en eventueel derde monster te sturen.
*Dorothea* schreef: Kreeg je deze info van Utrecht? Interessant.Ja, deze info kreeg ik van Utrecht. Ik vond het ook heel interessant, want liet bij wormenonderzoek ook altijd op giardia testen en dat blijkt bij een klachtenvrije hond dus eigenlijk zinloos. 'k Vind het geweldig hoe het onderzoeksteam naast de uitslagen ook steeds info geeft en vragen beantwoord! En ook interessant dat bij Merel dus nóóit giardia is aangetroffen, terwijl die dagelijks Maartje wast, alle speeltjes en kluifjes deelt, etc. En bij Maartje na die ene keer vooralsnog ook niet meer. Er was dus idd niks aan de hand.
Patsy is vorige week wel behandeld tegen giardia, maar zij poepte dan ook cementkleurige diarree met bergen slijm.
Ik heb dus Indy en de hond van m'n zus ook behandeld omdat dat ooit zo is verteld op een nascholing.
Parelridder schreef: Ja, deze info kreeg ik van Utrecht. Ik vond het ook heel interessant, want liet bij wormenonderzoek ook altijd op giardia testen en dat blijkt bij een klachtenvrije hond dus eigenlijk zinloos. 'k Vind het geweldig hoe het onderzoeksteam naast de uitslagen ook steeds info geeft en vragen beantwoord! En ook interessant dat bij Merel dus nóóit giardia is aangetroffen, terwijl die dagelijks Maartje wast, alle speeltjes en kluifjes deelt, etc. En bij Maartje na die ene keer vooralsnog ook niet meer. Er was dus idd niks aan de hand.Nou ik sla hem even op, goed puntje voor het wekelijkse overleg met collega's.
Misty schreef: Kan iemand mij vertellen tot wanneer dit onderzoek looptzo te zien zijn wij in mei 2012 begonen
en wanneer de resultaten bekend gemaakt worden?
Alvast bedankt.
Groet, Winnie
agnesp schreef: zo te zien zijn wij in mei 2012 begonenIk dacht dat ik ergens zag dat iemand al in november 2011 monsters had opgestuurd.
dus nog geen 2 jar bezig
Monique77 schreef: Weet iemand of je de ontlasting ook kan laten onderzoeken op hartworm ?Hartworm kan alleen viabloedonderzoek gedaan worden..
Ivm vakantie ontworm ik de mannen op de thuiskomst dag, en theoretisch moet je een maand later weer ontwormen ... Maar als het Woud hartworm kan onderzoeken laat ik dat liever doen![]()