Vivianneb schreef: Ik ben geen CM aanhanger, maar ben wel een persoon die kosten wat kost onwaarheden door aannames en onderbuikgevoelens bestrijd en mensen een persoon tot aan de grond affakkelen omdat er 1 aflevering gezien en een half boek gelezen is.
Ik heb wel heel veel geleerd ervan, maar ik heb ook veel geleerd Turaas en Tellington, en nog veel meer.. ik hou juist niet van dat "wij hebben de enige waarheid - en die anderen zijn allemaal mishandeling" groepjes.. het lijkt wel een religie in dat opzicht.
En ja ik heb ook een hond die niet bang is om te bijten (ons dan.. want wie kan je beter uitdagen dan de baas)... en ja bij mij wordt hij nu ook echt uit de lucht geplukt en op de grond "gekwakt" - en ik ga na weken oefenen nu ook corrigeren op afstand met de stroomband (en hij krijgt een duidelijke keuze namelijk luisteren of een correctie - ik ga geen gedrag corrigeren maar wel het niet luisteren).
Clickeren, BAT training, belonen.. het is allemaal effectief bij een hond die naar je kijkt voor bevestiging. Maar als je net die ene treft die al vanaf pup af aan zo zeker van zichzelf is dat hij al bij week 12 zijn middelteentje op steekt en je daar op het veld laat staan met een biefstuk, je rodiworst, je smeerkaas, je allerleukste nog nooit gebruikte speeltje en honden gaat lopen etteren dan ben je mooi zuur met je idee dat je het nooit zo streng wil aanpakken![]()

Voor het eerste, tweede en derde stuk!