Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Vivianneb schreef: Ik ben geen CM aanhanger, maar ben wel een persoon die kosten wat kost onwaarheden door aannames en onderbuikgevoelens bestrijd en mensen een persoon tot aan de grond affakkelen omdat er 1 aflevering gezien en een half boek gelezen is.

Ik heb wel heel veel geleerd ervan, maar ik heb ook veel geleerd Turaas en Tellington, en nog veel meer.. ik hou juist niet van dat "wij hebben de enige waarheid - en die anderen zijn allemaal mishandeling" groepjes.. het lijkt wel een religie in dat opzicht.

En ja ik heb ook een hond die niet bang is om te bijten (ons dan.. want wie kan je beter uitdagen dan de baas)... en ja bij mij wordt hij nu ook echt uit de lucht geplukt en op de grond "gekwakt" - en ik ga na weken oefenen nu ook corrigeren op afstand met de stroomband (en hij krijgt een duidelijke keuze namelijk luisteren of een correctie - ik ga geen gedrag corrigeren maar wel het niet luisteren).
Clickeren, BAT training, belonen.. het is allemaal effectief bij een hond die naar je kijkt voor bevestiging. Maar als je net die ene treft die al vanaf pup af aan zo zeker van zichzelf is dat hij al bij week 12 zijn middelteentje op steekt en je daar op het veld laat staan met een biefstuk, je rodiworst, je smeerkaas, je allerleukste nog nooit gebruikte speeltje en honden gaat lopen etteren dan ben je mooi zuur met je idee dat je het nooit zo streng wil aanpakken ;)
:thumbup:

Voor het eerste, tweede en derde stuk!
Ik weet niet zo goed hoe ik het moet uitleggen (ik ben niet zo goed met woorden), maar ik denk dat heel veel ''stromingen'' in hondenwereld eigenlijk heel veel op elkaar lijken. Ik geef leiding aan mijn honden niet door de baas over ze te zijn en dat af te dwingen door bijv. dominantiehandelingen, maar wel door ze sturing te geven en te begrenzen daar waar nodig. Ik heb 1 hond die heel slecht verantwoordelijkheid aan kan en ik neem die verantwoordelijkheid nu op me en verrek, het gaat zo veel beter!
Niet zo kwaadspreken he jongens. Mijn manager kan een grote kwal zijn, maar hij probeert heel erg om mij tegen mezelf te beschermen en zorgt dat ik niet overbelast wordt. Best lief toch?

Ok, ok het is ook in belang van de zaak hahaha
Door Martine-Tom
Kaela schreef: Daarom zei ik: niet persoonlijk voor Star bedoeld!

Maar een hond die doodsbang is voor de trap, heeft een punt vanwaar de afstand groot genoeg is om niet doodsbang te zijn. Vanaf dat punt (of zelfs nog een beetje verder weg) ga je starten. Vanaf dat punt is kijken nog veilig. En dan kun je mm voor mm opbouwen. Ik gebruik overigens zelf ook de X in plaats van de clicker. Als kent hij de clicker ook en kan ik die op elk gewenst moment inzetten als ik dat zou willen.

Wat jij bedoelt met ze er in ene keer middenin zetten is heel risicovol. Je kunt ook totale paniek krijgen met alle gevolgen van dien. In paniek leert een hond niets en al helemaal niet dat de trap wel veilig is. Ook loop je het risico dat je learnt helplesness krijgt (ik spel het vast helemaal verkeerd). Dat is functioneel, het probleem is opgelost. Maar persoonlijk wil ik dat risico niet lopen, ik wil dat mijn hond actief en vanuit vertrouwen met mij wil blijven samenwerken. De keus om voor die optie te gaan zou ik dus alleen maar doen onder zeer goede begeleiding en ná dat ik de minder risicovolle opties geprobeerd had en dit niet zou werken.
In dit specifieke geval is de hond niet bang van een trap, hij doet het gewoon niet, gaat rustig op de trap liggen, als je hem aan zijn riem naar boven wil begeleiden blijft ie gewoon staan, geen grote ogen, geen tongelen, geen trillen, niks...
Hij wil gewoon niet, net of hij het nut er niet van inziet, hij vind het wel best zo.
Martine-Tom schreef: In dit specifieke geval is de hond niet bang van een trap, hij doet het gewoon niet, gaat rustig op de trap liggen, als je hem aan zijn riem naar boven wil begeleiden blijft ie gewoon staan, geen grote ogen, geen tongelen, geen trillen, niks...
Hij wil gewoon niet, net of hij het nut er niet van inziet, hij vind het wel best zo.

Hahahaha slimme hond dus.. in dat geval bord vlees pakken en bovenaan de trap een boek gaan zitten lezen en af en toe een "hmm yum eten... " zeggen. Als je hond koppig is zorgen dat je koppiger bent :P
Door Martine-Tom
Vivianneb schreef:
Hahahaha slimme hond dus.. in dat geval bord vlees pakken en bovenaan de trap een boek gaan zitten lezen en af en toe een "hmm yum eten... " zeggen. Als je hond koppig is zorgen dat je koppiger bent :P
Zelfs dat wekte geen indruk...en het is een lab  :biggrin2:
Hij lag gewoon naar het bord te kijken tot uiteindelijk zijn broer naar boven liep en zijn pens opat...
Geen onvertogen woord hierover  :biggrin2:

Ik vind het wel humor hoor, een hond met eigen wil. Overgens loopt hij buitenshuis prima trap...alleen binnen verrekt ie het in alle toonaarden  :biggrin2:
Vivianneb schreef: Ik ben geen CM aanhanger, maar ben wel een persoon die kosten wat kost onwaarheden door aannames en onderbuikgevoelens bestrijd en mensen een persoon tot aan de grond affakkelen omdat er 1 aflevering gezien en een half boek gelezen is.

Ik heb wel heel veel geleerd ervan, maar ik heb ook veel geleerd Turaas en Tellington, en nog veel meer.. ik hou juist niet van dat "wij hebben de enige waarheid - en die anderen zijn allemaal mishandeling" groepjes.. het lijkt wel een religie in dat opzicht.

En ja ik heb ook een hond die niet bang is om te bijten (ons dan.. want wie kan je beter uitdagen dan de baas)... en ja bij mij wordt hij nu ook echt uit de lucht geplukt en op de grond "gekwakt" - en ik ga na weken oefenen nu ook corrigeren op afstand met de stroomband (en hij krijgt een duidelijke keuze namelijk luisteren of een correctie - ik ga geen gedrag corrigeren maar wel het niet luisteren).
Clickeren, BAT training, belonen.. het is allemaal effectief bij een hond die naar je kijkt voor bevestiging. Maar als je net die ene treft die al vanaf pup af aan zo zeker van zichzelf is dat hij al bij week 12 zijn middelteentje op steekt en je daar op het veld laat staan met een biefstuk, je rodiworst, je smeerkaas, je allerleukste nog nooit gebruikte speeltje en honden gaat lopen etteren dan ben je mooi zuur met je idee dat je het nooit zo streng wil aanpakken ;)
Het spijt me maar dit is echt niet waar :
Laatst gewijzigd door Lizzy op di 25 jun 2013, 10:53, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door