Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door me and my boys
http://www.garnalenschuur.nl/starten-garnalenbak.html

ik heb ook zwart grind
ik heb losse javamos liggen en op een kokosnoot... heb ook een tunneltje(3 op elkaar) zitten ze ook vaak in
nee je hoeft niks kwa bacterieen ed in het water te doen... enkel leidingwater
oh en als je van de catappabladeren erin doe... dan is je water ff een beetje verkleurd

kijk bij de link ff bij garnalen toebehoren
Laatst gewijzigd door me and my boys op za 22 jun 2013, 10:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Anneloog
Verwarming word idd vaak aangeraden maar vuurgarnalen kunnen prima op kamertemperatuur.
Warmte en te warm (30+ graden is eerder schadelijk/dodelijk dan erg lage temperaturen.
Garnalen leven gemiddeld anderhalf tot 2 jaar en hoe warmer hoe korter de levensduur.

Een verwarming met thermostaat die je instelt op bv 21 graden kan prima en is ook goed maar niet nodig en het kost alleen maar weer stroom.
Hier heb ik nu 10 bakken draaien en maar in 3 bakken een verwarming voor in de winter, in deze bakken heb ik wat gevoeligere garnalen (cristal red, cristal black en f1 taiwan) en ik wil dat die blijven doorkweken dus vandaar de verwarming.
Word de bak kouder dan 18 graden dan leven de garnalen gewoon vrolijk door maar ze stoppen dan wel met kweken of kweken gewoon minder hard ook de dracht is langer in kouder water dan warm water.

En de gemiddelde lichtkap van een aquarium verwarmd de bak ook.

De meeste mensen hebben hun aqua gewoon in de woonkamer of keuken staan en die ruimtes worden in de winter verwarmd waardoor een aqua nooit veel kouder dan 18 graden zal worden.
Worden er visjes bij de garnalen gehouden dan is een verwarming wel noodzakelijk, vissen kunnen namelijk veel slechter tegen lage temperaturen.

En qua filtertje ik heb simpele goedkope aquaflow 100 pompjes die zijn veilig voor de garnalen.
Door keetje
Ik begin echt warm te lopen, het is dat ik komend uur niet weg kan anders zat ik al in de auto.

Ik heb de volgende info verzameld ondertussen,

Bakje, 30 liter, met licht uiteraard.
Mossen/ cocosnoot/ stukje hout, fijne plantjes.
Sponsfilter, liefst hoek.
Verwarming.
Thermometertje.
Fijn zwart grind.

Ik moet 20-30% water wisselen per week, liefst met iets kouder water.
Gemiddelde waterhardheid met ph van 6.8-8.0. (wat dat is moet ik nog even bekijken :-[).
Tenminste 10 garnalen.

Voer, algen, spirulia tabletjes, rode muggenlarven, vlokvoer. Niet te veel normaal visvoer vanwege hoge eiwitgehalte wat vervellen kan bemoeilijken. Gekookte groentes. (Edit. blancheren dus :) )

Ze zijn bij een maandje of 3 geslachtsrijp en dragen tussen de 14 en 21 dagen.

Mis ik nog iets?
Laatst gewijzigd door keetje op za 22 jun 2013, 10:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Door me and my boys
dat zou het zijn... ik heb geen lichtbak.... maar een ledlamp er boven hangen..... dat ze daardoor een verwarming hebben aangeraden..
hier is het 22 gr in het bakje en ze fokken als konijnen :)

niet teveel van dat voer hoor... is helemaal niet nodig...
hier krijgen ze wat korreltjes en de rest wat ik hier al eerder schreef (niet groente koken maar blancheren)
Door keetje
Leuke site, van die schuur, ga me daar ook even in verdiepen,...

Ga nu even wat anders doen anders zie ik door de bomen het bos niet meer,...het virus heeft toegeslagen, ik moet wel onthouden dat het voor Dochter is. :biggrin2:

Bedankt tot nu toe voor alle tips, ik ben er (zowat) klaar voor! :)
Door Anneloog
en die ph waarde daar moet je je niet druk over maken.
Vuur garnalen zijn sterke garnalen die op zowel hoge als lage ph kweken.
In Ermelo is het ph van het kraanwater 7,8 dus prima voor garnalen.

Verversen mag na een indraai van 3 weken  wekelijks liefst max 20 % niet meer want in een kleine bak kan het anders teveel schommelingen geven.
En het verversen doe je idd met gewoon koud kraanwater.

En minimaal 10 garnalen is correct dit zeggen ze omdat het groeps diertjes zijn en met hoe meer ze leven hoe prettiger ze zich voelen.

Voedsel is makkelijk al word teveel dierlijke eiwitten voor gewaarschuwd omdat dit verschalings problemen zou kunnen geven, nou geef ik wel veel dierlijke eiwitten en ondervind geen problemen maar om het veilig te houden kan je gewoon verschillende garnalen voertjes geven.
Wissel af en toe het voer af en je zit goed.

Vuurtjes zijn met 2 cm geslachts rijp hoe oud ze dan zijn verschilt omdat mede door de temp. van het water de groeisnelheid bepaalt net als voedsel.
De dracht (zwangerschap) is idd tussen de 14 en 25 dagen dit verschilt ook ivm water waarden/temp/leeftijd garnaal.

Het aqua goed indraaien is het belangrijkst dit ivm de verwachten nitriet piek, nitriet is namelijk dodelijk voor garnalen.
Ook als je straks garnalen hebt moet je uitkijken met het toevoegen van nieuwe planten dit omdat aqua planten vaak zijn behandelt met een antie slakken gif en dit is dodelijk voor garnalen.
Je kan als je planten voor een garnalen bak koopt het zekere voor het onzekere nemen en deze planten eerst schoon spoelen door drie dagen lang ze in een bak met schoon water te zetten en dit elke dag te verschonen.

Verder laat je niet verleiden door dierenwinkel medewerkers die gaan komen met middeltjes als water verbeteraars enzo, dit is allemaal niet nodig.
Slakken worden ook vaak aangeraden bij garnalen, dit is omdat de uitwerpselen van de slak goed voer zijn voor baby garnalen.
Kijk alleen uit met welke slakken en de hoeveelheid want deze dieren vervuilen een aquarium ook erg.
1  Appelslak kan bv goed in een 30 liter aqua.
Door me and my boys
nou id wbt de appelslakken!
die kunnen wat produceren!!
overigens vreten appelslakken wel de baby garnalen op

en met de plantjes...... die zou ik echt effe goed of anders in een andere bak plaatsen voor een paar weken..
hier in mijn bak en van zoonlief waterjuffers gehad en die wil je er niet in hebben!
Door lauraV
neem vooral rust met opstarten van de bak , geen middeltjes toevoegen (kost alleen maar geld) en vooral veeel geduld
je had t al door , is een zeer besmettelijk virus de garnaaltjes  :biggrin2:
Door Rapalje
Ik zou geen verwarming doen. Ze kunnen heel goed tegen lage temperaturen en ik neem aan dat het in je huis toch niet zomaar onder de 10 graden zou worden. Heb wel gehoord van vuurtjes die in de winter gewoon buiten onder het ijs overleven.
Verwarming kan op zich ook niet echt kwaad, maar kan wel gevaarlijk zijn als hij kapot gaat, daarom zou ik hem gewoon weglaten.

Er zijn trouwens hele grappige Spongebob aquariumbeeldjes, die vind ik echt geweldig voor een kinderaquarium. Beetje duur maar dan heb je ook wat  :biggrin2: http://www.ebay.com/bhp/spongebob-aquarium-set
Door keetje
Nou, moeders heeft inkopen gedaan. :-[
Leuk bakje gekocht, zat verwarming bij dus die heb ik lekker meegenomen, cocosnoot met javamos besteld, komt woensdag, voer, grindjes, stukje hout, thermometert, netje, alles :)

Dochter was al in de winkel geweest en had al een soort van ruïne gekocht.
(Sponge Bob, ben ik een erg groot fan van maar onze puberdochter maak ik daar niet blij mee)

Nu kijken wanneer ze er klaar voor is om in te richten en dan kan de pret beginnen.

Moeders heeft voor zichzelf ook maar 6 roodneuszalmpjes en 3 octootjes gekocht (of hoe die beestjes mogen heten). Dus Dochter blij, mama blij, Meneer Keetje waarschijnlijk wat minder blij maar die ziet voorlopig de bankafschriften niet. ;D
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door