Jeetje, hebben ze daar bij Bandit nog steeds over, over vitamine B tekort en daarom rijst? Pfft, en dit is al een oudje hoor. Volgens Huub gaat het om vitamine B1 trouwens.
Dit zijn de symptomen bij tekort:
- Vermoeidheid
- Spierslapte
- Verlies van eetlust
- Prikkelbaarheid
- Depressiviteit
- Slecht geheugen
- Tintelend gevoel in de tenen en op de voetzolen
- Spijsverteringsklachten
- Misselijkheid
- Beriberi
Ja, ik zeg, we komen dit dagelijks tegen
En even hoor:
Dit zijn de natuurlijke bronnen:
Vitamine B1 komt veel voor in brood en graanproducten, aardappelen, groente,
vlees en vleeswaren, melk en melkproducten.
En verder:
Vitamine B1 is oplosbaar in water. Kook groente met deze vitamine Dus in weinig water en snijd de stukken niet te klein.
Vitamine B1 is gevoelig voor verhitting en zonlicht. Bij bakken en frituren gaat 10 tot 20% van vitamine B1 verloren.
Nada niks over invriezen.
En nou ben ik misschien gekke Gerritje maar als je de rijst, die je toevoegt voor de vitamine B1, ook invriest he (met zo'n KVV prak), dan gaat de vitamine B1 toch ook verloren?! Dus waarom dan toch die rijst? Ehhh....
B1 heet ook wel thiamine genoemd.
De feiten: En 100 gram bruine rijst bevat 0.096 mg. Rundvlees bevat 0.080 mg. Runderhart bevat 0.238 mg. En 100 gram lamsvlees bevat 0.110 mg.
Lamshart bevat 0.370 mg. Kortom, rijst is helemaal geen goede bron, zelfs zilvervlies/bruine rijst niet.
Tel daar nou eens bij op: wat voer je eerder en makkelijker aan een hond, 100 gram rundvlees of lamsvlees of lamshart of 100 gram rijst ?
Kortom, als je het mij vraagt? Broodje Aap.