Onze 3 jarige rode ex-kater Nigel is deze afgelopen dagen door het oog van de naald gekropen, hij at en dronk ineens niet en meer en na een DA bezoek met een pijnstiller, dwangvoeding en prik antibiotica konden we de volgende dag nog net op tijd bij de DA zijn. Volledig ingestort, een ondertemperatuur van slechts 36 graden, verwijde pupillen en verlies van alle spierkracht was hij binnen enkele uren van lusteloos en sloom veranderd in een kat in shock en hard op weg dood te gaan. Doorverwezen naar een grote kliniek in de buurt is hij daar binnenstebuiten gekeerd, volgeprikt met infusen, geknepen, gevoeld, getest en op de foto gezet. Bloedbeeld was goed, nieren waren goed maar zijn leverwaarden waren "sky-high". Na een snap-test konden ze FIV en FELV uitsluiten en vanmorgen bleek (hemelzijdank) ook de FIP-test negatief. De diagnose is nu acute hepatitis en ze willen meneer nu op een speciaal dieet gaan zetten van DA-fabrieksbrokken. Nu voel ik daar (zoals jullie al wel zullen vermoeden...) helemaal geen ene moer voor.

Hij heeft de afgelopen dagen blikvoer van de DA gekregen omdat dat het enige is wat ik hem in een spuitje kan dwangvoeren. Ik kreeg mijn barf of kvv niet klein genoeg om het te dwangvoeren in een spuitje en hij MOEST eten. Inmiddels gaat het ietsje beter met hem; hij drinkt weer, plast en poept, normale temp, loopt weer, likt z'n blikvoer zelf op en heeft vanmorgen eindelijk een paar stukjes rauwe kip gegeten maar hij is in deze afgelopen dagen 2kg afgevallen (van een stoere 6kg kater ziet hij er nu met slechts 4kg eng dun uit) en hij slaapt nog een gat in de dag van uitputting.
Wat ik wil weten:
Ik heb op het forum en op het internet gezocht naar zoveel mogelijk info over BARF voeren bij een leverprobleem. Maar de meeste informatie die ik lees gaat voornamelijk over honden en waar mijn honden elke week groenten eten en af en toe een stukje fruit eten mijn katten bijna alleen carnivoren-spul. Ze adviseren met een leverdieet om de eiwitten en vetten te beperken en dat wat je geeft moet zo hoogwaardig mogelijk zijn om de lever zo min mogelijk te belasten (qua ammoniak) Ook is het advies om het plantaardig aandeel in de voeding flink te verhogen, hier in de bibliotheek lees ik dat dit wel 50% mag worden. Ook de lever helpen in zijn glucose-aanmaak door granen toe te voegen aan het dieet past binnen het advies. Maar geld dit ook voor de kat, ik wil met alle liefde van de wereld met havermout, cottagecheese, wit vlees/vis en groenten voor hem in de weer maar gaat die benadering ook op voor de kat of moet ik dat toch anders aanpakken en/of andere verhoudingen aan houden?