Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Doodles was 10 weken toen hij met het vliegtuig vanuit Australie aankwam op Schiphol. De fokker had hem bewust 2 weken langer gehouden vanwege de lange vliegreis en het voorbereiden daarop. Let wel, dit was 8 jaar geleden. Inmiddels zijn de regels veranderd en mogen pups volgens mij niet meer zo jong vliegen. Mees was 8 weken toen we hem op mochten halen. Ik weet niet of het met het leeftijdsverschil te maken had maar Doodles was een hele ondeugende pup en Mees was veel afwachtender.
Elf schreef: Doodles was 10 weken toen hij met het vliegtuig vanuit Australie aankwam op Schiphol. De fokker had hem bewust 2 weken langer gehouden vanwege de lange vliegreis en het voorbereiden daarop. Let wel, dit was 8 jaar geleden. Inmiddels zijn de regels veranderd en mogen pups volgens mij niet meer zo jong vliegen. Mees was 8 weken toen we hem op mochten halen. Ik weet niet of het met het leeftijdsverschil te maken had maar Doodles was een hele ondeugende pup en Mees was veel afwachtender.
Meeste vliegmaatschappijen houden nog steeds 10 weken aan. KLM ook.
Ik heb toen Nessa direct met 10 weken ook laten gaan, hoe langer je wacht hoe dichter je op een angstfase zit en dat leek me niet zinnig met zo'n lange reis.
Door Lil
Vroeger zei men 6 weken en dat was heel normaal en zag je weinig problemen. In de africhting zie ik toch ook vaker gebeuren dat de pups nog geen 7 weken zijn en vaker geeft dat niet zo'n grote problemen. Wel vind ik het slecht omdat je je aan de regelgeving moet houden, die is er niet voor niets vind ik en moet ook voor gebruikshonden gelden.
Boris kwam met 5 weken en dat was duidelijk te vroeg, maar is een topper geworden.
Hond van pa was 13 weken en dat was duidelijk wel wat te laat, maar is wel een leuke hond geworden.

Ik vraag me soms af of 7 weken wel zo handig is, zie toch vaak dat ze dan erg veel joelen 's nachts en zo, daarom zou ik er dan weer toe neigen om naar de 8 tot 9 weken te gaan.

Het allerbeste is denk ik dat fokkers kijken naar wanneer een pup meer zelfstandig functioneert en dat dus als leidraad te nemen ipv de leeftijd. Vaak is het wel zo dat het de nieuwe baasjes ook goed moet uitkomen, dat is gewoon een complicerende factor.
Er zijn ook mensen die juist van mening zijn dat een pup juist beter wat langer kan blijven omdat de pups nog heel veel van moeder en nestgenoten kunnen leren zoals lichaamstaal, bijtrem enz.

Ikzelf geef de voorkeur aan 8/9 weken, daar zit geen theorie achter maar puur gevoel.
Door Lil
Kerettilainen schreef: Er zijn ook mensen die juist van mening zijn dat een pup juist beter wat langer kan blijven omdat de pups nog heel veel van moeder en nestgenoten kunnen leren zoals lichaamstaal, bijtrem enz.

Ikzelf geef de voorkeur aan 8/9 weken, daar zit geen theorie achter maar puur gevoel.
Laatst nog gehoord dat er een hond was met problemen met de bijtrem en die was vroeg uit het nest.

Vreemd genoeg heeft geen enkele hond uit het nest van Boris (allemaal voordat ze 6 weken waren het nest verlaten, Boris was met 5,5 week de laatste die het nest verliet) geen een hond last van de bijtrem. Sterker nog ik heb zelden een hond met zo'n extreme bijtrem gehad/gekend als Boris. Wij spelen veel stoeipartijen met hem waarbij hij lekker honds zijn bek gebruikt en wij gewoon de blote hand/arm. In 12 jaar tijd misschien 3 keer een krasje van zijn tanden gehad (en dat was dan nog met de puppiespijkertjes) en verder niets. En het gaat er niet bepaald zachtjes aan toe, maar juist super wild en herder/labrador tanden zijn alles behalve klein. Bijtrem voldoende dus. Hij heeft 1 keer minimale bijtgaatjes bij hondlief van moeder gedaan. Tja, laten we zeggen dat die hond nu nog altijd een handje eraan heeft om alle waarschuwingen te negeren en na 20 dreigingen ook nog de 3 keer luchthappen negeert. Dus ik vind het geen fout dat hij die hond toen een keer echt heeft gehapt over haar neus en in haar nek zodat ze het ook echt voelde. We vonden het eerlijk gezegd nog erg netjes dat het alleen hele kleine schrammetjes waren en denken wel eens dat dit dus niet hard genoeg is geweest omdat ze nog altijd niet luistert naar de grenzen van Boris. :-[ :-[
Lil schreef: Laatst nog gehoord dat er een hond was met problemen met de bijtrem en die was vroeg uit het nest.

Vreemd genoeg heeft geen enkele hond uit het nest van Boris (allemaal voordat ze 6 weken waren het nest verlaten, Boris was met 5,5 week de laatste die het nest verliet) geen een hond last van de bijtrem. Sterker nog ik heb zelden een hond met zo'n extreme bijtrem gehad/gekend als Boris. Wij spelen veel stoeipartijen met hem waarbij hij lekker honds zijn bek gebruikt en wij gewoon de blote hand/arm. In 12 jaar tijd misschien 3 keer een krasje van zijn tanden gehad (en dat was dan nog met de puppiespijkertjes) en verder niets. En het gaat er niet bepaald zachtjes aan toe, maar juist super wild en herder/labrador tanden zijn alles behalve klein. Bijtrem voldoende dus. Hij heeft 1 keer minimale bijtgaatjes bij hondlief van moeder gedaan. Tja, laten we zeggen dat die hond nu nog altijd een handje eraan heeft om alle waarschuwingen te negeren en na 20 dreigingen ook nog de 3 keer luchthappen negeert. Dus ik vind het geen fout dat hij die hond toen een keer echt heeft gehapt over haar neus en in haar nek zodat ze het ook echt voelde. We vonden het eerlijk gezegd nog erg netjes dat het alleen hele kleine schrammetjes waren en denken wel eens dat dit dus niet hard genoeg is geweest omdat ze nog altijd niet luistert naar de grenzen van Boris. :-[ :-[
Iedere hond is anders he :biggrin2:
De hond van je moeder die zo over Boris zijn grenzen gaat, hoe oud was die bij het verlaten van het nest?
Door Lil
Kerettilainen schreef: Iedere hond is anders he :biggrin2:
De hond van je moeder die zo over Boris zijn grenzen gaat, hoe oud was die bij het verlaten van het nest?
Ik prat over het hele nest van Boris met normale bijtrem ;-)

Hond van ma is zoals altijd geweest is bij haar weer een asielhond. We weten nog niet eens zeker welke leeftijd juist is, zwijgen van waar ze vandaan komt en met welke leeftijd.

Cay had toen ik haar kreeg geleerd dat bijten loont en dat hebben we haar afgeleerd. Iok ken haar fokker en wist dat het ok zat. Er kan dus meer meespelen.

Mijn verhaal gaf alleen aan fat bijtrem een complex iets is. Ken een heel nest zonder problemen, terwijl ze dat gelet op de leeftijd dat ze weg zijn gegaan wel gehad moesten hebben.
Lil schreef:
Mijn verhaal gaf alleen aan fat bijtrem een complex iets is. Ken een heel nest zonder problemen, terwijl ze dat gelet op de leeftijd dat ze weg zijn gegaan wel gehad moesten hebben.
zijn ze opgegroeid met andere honden of alleen? hoevaak hebben ze andere honden gezien als ze er niet mee opgroeiden. natuurlijk spelen er meer factoren mee
Door Lil
yvette_van_alert schreef: zijn ze opgegroeid met andere honden of alleen? hoevaak hebben ze andere honden gezien als ze er niet mee opgroeiden. natuurlijk spelen er meer factoren mee
Pups zijn allemaal in de buurt gebleven. 10 minuutjes wandelen van het losloopgebied op de Brunssumerheide en 2 minuten lopen van een hondentoilet dat echt groot was. Boris zag 3 maal daags meerdere volwassen honden en mocht met 6 weken meespelen bij puptraining en met 10 weken is hij toen gestart met de puptraining.

Twee reuen zijn achteraf alsnog agressief geworden naar mensen (wel sociaal naar honden) en ingeslapen, maar ik weet waar die pakwerk geleerd hebben.... Vereniging is niet voor niets gesloten.
Borke was 7 weken en ik vond het érg jong, het was nog zo'n baby.
We hebben 2 weken naast zijn bench geslapen, ik vond hem echt nog te klein om alleen te slapen,

Problemen gaf het verder niet, maar wij waren 5 weken vrij toen hij kwam en ik werk grotendeels van huis af.

Terugkijkend had ik hem liever met 8 weken gehad.
Door sella
Shay was dus wel ruim 8 weken en ik heb nog nooit zo een schreeuwlelijk in de auto gehad.
De hele reis gekrijst.
Terwijl ik amber met net 6 weken had, die moest ik ophalen anders zou ze niet overleven, die heeft tijdens de treinreis geen kik gegeven. lekker op schoot alles liggen bekijken.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door