Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door angelo
owh ok nu snap ik het
ik d8 aan het apart wegen van het bot en het vlees.

dus dan zou een menu er in principe zo uit moeten zien

2 kippenpoten dus
tomaat & komkommer
pens & kippenhart
en kipfilet  als spiervlees

menu is even als voorbeeld ?
Door Martine-Tom
Bijvoorbeeld, en als je groente wil geven, kijk dan even naar de lijst hier op de site wat je allemaal mag geven  ;)

Doe eens een poging met het maken van een menu en plaats die in het menu stuk hier, dan helpen we je graag verder! Maar de basis snap je nu in elk geval :)
Door angelo
ja het was ook maar even snel een voorbeeld
en ik ben inderdaad een stuk wijzer geworden .
bedankt.

en nu kom ik alweer met het volgende :P
ik heb eergisteren een pup aangeschaft die is 6 weken en weegt 2,77k
ik heb haar vandaag voor de 2e keer een kippennek gegeven en ze gaat er goed mee om
zou ik voor haar ook al gelijk een menu kunnen samenstellen?
en zo ja wat voor botten ,van welk dier enzovoorts..???
Door Martine-Tom
Ja hoor dat kan, graag zelfs :) je moet dan denken aan kippenek, eendennek (die zal je moeten knippen) kip karkas, kwartel...wat we noemen beginnersbotten :-)

Als je vers wil voeren, idd snel een menutje maken want alleen kippenek is niet de bedoeling  ;)
Door angelo
ok en knippen hoe??

gewoon in kleine stukjes?

de 2 kippennekken heb ik in z'n geheel gegeven was meer om te zien hoe ze ermee deed.
die geef ik normaal als beloning aan bully .
Door Lucie110
Er zijn eendennekken die 100 gram wegen (soms meer) dus ongeveer wat je pup per dag nodig heeft aan vleesbot. Je zal moeten knippen omdat puppen meerdere maaltijden per dag nodig hebben en niet omdat ze het anders niet weg zal krijgen. Je kan ze doorknippen met een snoeischaar of doormidden kappen met een hakmes of bijltje. Er wordt wel aangeraden om ze de eerste keren te pletten met een hamer maar dit doet lang niet iedereen. Zoals Martine ook al aangeeft zijn kwartelkarkasjes ook ideaal voor pups maar ook parelhoen, konijn, bosduif en eend is geschikt als beginnerbot
Door pearlsofpassion
Ik zou je wel in sneltempo grondig gaan inlezen in barf (de bib doorspitten) zodat je het meteen goed doet. Zeker bij en pup, is dat nogal belangrijk.
Vorm dus zeker een menu en plaats dat hier op het forum ter inzage zodat je zeker weet dat je goed zit.

Voor de hoeveelheid voer voor je andere hond: je kan ook het dubbele gewicht van brokken geven aan vers.
In vers zit namelijk veel meer vocht en daar zit het verschil in gewicht.  Het dubbele is een goede schatting. Dan kan je van daaruit beginnen kijken of je hond meer of minder nodig heeft.
Door angelo
goeden avond ik heb een menu gemaakt voor bully
en voor chicka,
ze hebben er lekker van gesmuld
ik heb kipkluifjes gebruit voor de vlees botten
kippenhartjes als orgaan vlees
en kipfilet als spiervlees
groenten heb ik er nog niet bij gedaan
want ik heb nog geen blender aangeschaft.

chicka van 7 weekjes heeft het helemaal opgegeten.

maar bully heeft de kipfilet en een paar hartjes laten staan???:-\
heeft iemand van jullie enig idee waarom..??

en ik heb er een foto van gemaakt maar weet niet hoe ik het in mijn bericht moet plaatsen.?
Door bordie
angelo schreef: goeden avond ik heb een menu gemaakt voor bully
en voor chicka,
ze hebben er lekker van gesmuld
ik heb kipkluifjes gebruit voor de vlees botten
kippenhartjes als orgaan vlees
en kipfilet als spiervlees
groenten heb ik er nog niet bij gedaan
want ik heb nog geen blender aangeschaft.

chicka van 7 weekjes heeft het helemaal opgegeten.

maar bully heeft de kipfilet en een paar hartjes laten staan???:-\
heeft iemand van jullie enig idee waarom..??

en ik heb er een foto van gemaakt maar weet niet hoe ik het in mijn bericht moet plaatsen.?
mag ik vragen waarom je alleen kip voert?
hebben ze de kipkluifjes goed gekauwt?
en voer je de pup meerdere malen per dag?
Door angelo
Afbeelding

nou het is vandaag de eerste keer dat ik zelf een menu heb samengesteld
met de gedachten ik begin er gewoon aan en kijk wel wat voor reacties ik krijg en vandaar uit
verder gaan.
het ging goed met de kluifjes ik heb er hele tijd bij gezeten om erop te letten..

voor de honden staan er eigenlijk altijd brokken dus ze kunnen  eten wanneer het hun uit komt
maar nu ik over ga op barf ga ik natuurlijk die porties verdelen , voor chicka 4x per dag
en voor bully 2x per dag.

morgen is het vrijdag en is er hier markt dan wil ik vis voor ze halen..
Door *loes*
Je intentie is super goed maar ik raad je aan eerst de bieb hier in te duiken en jezelf heel goed in te lezen, je voert bot en brok door elkaar en ook maar 1 diersoort, denk dat je beter eerst of nog brok door moet voeren of een kvv en je ondertussen goed inleest, veel succes:p
Door smulpaap
*loes* schreef: Je intentie is super goed maar ik raad je aan eerst de bieb hier in te duiken en jezelf heel goed in te lezen, je voert bot en brok door elkaar en ook maar 1 diersoort, denk dat je beter eerst of nog brok door moet voeren of een kvv en je ondertussen goed inleest, veel succes:p

Helemaal mee eens !
Door angelo
ik snap wat jullie bedoelen maar ik heb vandaag voor laatste keer brokken gegeven,
ik gaf voorheen kjens brokken die zijn anders samengesteld dan de meeste brokken .
kjens brokken zijn te combineren met kvv. en als beloning gaf ik kippennekjes.

ik heb indd alleen kip gegeven vandaag , maar dat was meer omdat ik niet zeker was of ik verschillende soorten vlees kon mengen
morgen krijgen ze bijv zalm kippennekken lamsvlees niertjes  pens en groenten papje.??

ik heb vind ikzelf al best veel gelezen en opgezocht en nu ,
wil ik het gewoon doen, en foto's plaatsen en reacties afwachten
en leren van mijn fouten, anders blijft het bij een theorie .

bedankt voor de reacties van vandaag , ik ben er zeker wijzer van geworden ..
Door Thea
zalm word aangeraden om eerst 2weken in de vriezer te leggen.
Dan zijn alle bacterieen en / of parasieten dood die zalman bevatten.
Door Lizzy
angelo schreef: ik snap wat jullie bedoelen maar ik heb vandaag voor laatste keer brokken gegeven,
ik gaf voorheen kjens brokken die zijn anders samengesteld dan de meeste brokken .
kjens brokken zijn te combineren met kvv. en als beloning gaf ik kippennekjes.

ik heb indd alleen kip gegeven vandaag , maar dat was meer omdat ik niet zeker was of ik verschillende soorten vlees kon mengen
morgen krijgen ze bijv zalm kippennekken lamsvlees niertjes  pens en groenten papje.??

ik heb vind ikzelf al best veel gelezen en opgezocht en nu ,
wil ik het gewoon doen, en foto's plaatsen en reacties afwachten
en leren van mijn fouten, anders blijft het bij een theorie .

bedankt voor de reacties van vandaag , ik ben er zeker wijzer van geworden ..
Ik snap wat je zegt maar toch he.... Met een pup kun je je niet permitteren om fouten te maken. Je kunt het niet uitproberen. Het is een pup, het moet in 1 keer goed, het groeit maar 1 keer op. En het groeit dus ook maar 1 keer fout op en dat is niet meer terug te draaien. Je moet je dus eerst goed inlezen, dan een fatsoenlijk menu samenstellen met de spullen die jij in de buurt kunt krijgen/kopen/bestellen. Dat kunnen wij hier beoordelen. En dan schakel je over.

Een pup heeft nodig: 40% a 50% vleesbot. En die vleesbotten moeten voor 50% uit vlees en 50% uit bot bestaan. Verder heeft een pup nodig 20% orgaanvlees. Waarvan 10% vuile pens (van rund, geit of lam of alle 3) en 10% hart, lever en nier. Een pup heeft 10% groenten nodig. Als je niet kunt pureren, geef je gekookte groenten. En verder heeft je pup kwalitatief goed spiervlees nodig. En 2 keer per week een kleine vette vis en 2 keer per week een rauw ei. Dit verdeel je over de week. Door bijv. elke dag vleesbot + groenten te geven en dan bijv. 4 keer per week spiervlees en 3 keer per week orgaanvlees. Verder moet je menu uit minimaal 4 diersoorten bestaan, liever nog 5.

En qua het invriezen van zalm:

Vis eerst invriezen: Zoetwatervis en rauwe wilde zalm uit de Stille Zuidzee moet 10 dagen ingevroren worden om zo eventuele parasieten en wormen te doden. Gekweekte zalm hoeft niet persee ingevroren te worden.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door