Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Ik had trouwens nog een nieuwtje..

Ik poste eerder dat hier de politie/recherche kwam omtrend een melding van wiet/hennep teelt op ons adres en dat zij dachten dat de melding gedaan was door de 10 biologische tuinaarde zakken voor onze m2 bakken.

Nu blijkt dat de politie op het verkeerde adres stond! Wel het juiste huisnummer, maar de verkeerde straat.. Als ik niet thuis was geweest, dan had de sloten maker die mee was onze deur open geboord en hadden ze zonder huiszoekingsbevel hier in huis gezeten. Hoe bizar is dat?
Jantina schreef: Andijvie al uit de volle grond?  ???
Leven jullie in Zuid Spanje ofzo?
Hier is het vooral koud en winderig en vlot het voor geen meter! 2/3 van mijn radijsjes doen het aardig, rest heeft toch de laatste vorst niet overleeft. En de andijvie in de koude bak begint wat te groeien maar eer dat een krop is... Morgen maar iets meer naar buiten proberen te doen, maar als ik dan de weekend temperaturen weer lees...
Ook de fruitbomen vormen nu bloesem maar er is echt nog geen knopje open... Heb het idee in een anders klimaat te wonen dan jullie!
Net mijn gedacht. Hier staan de tomaten- en paprikaplantjes nog veilig binnen. Enkel verschillende soorten kolen en sla zijn in de serre gezaaid.
Aardappel zitten pas sinds vorige week in de grond.
Dit weekend zaai ik courgette en pompoen.
Wij hebben een kas van plastic en daar stond de andijvie dus wel buiten maar beschut.

Ik zal eens vragen hoe lang die andijvie al er instond...

O Jan had de andijvie al geplant voor de winter onder plastic...
Laatst gewijzigd door *Marga* op wo 24 apr 2013, 15:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Wij wonen naast een volstuincomplex (waar we dus zelf ook een stukje hebben nu) waar de heertjes altijd enorme oogsten binnenhalen maarr het grootse gedeelte is nog niet eens de frees doorheen! Oftwel, die beginnen dus ook nog niet...
Ja, 1 enthousiasteling had al peultjes oid neer gezet en een andere heer doet ook wat vrijwilligs bij de kinderboerderij en heeft nu kipjes die over waren mee genomen naar zijn tuintje. (naast ons stukje) Wel achter gaas, maar goed, dat houdt onze kippen ook niet tegen... Ik zei dus al tegen vriendlief 'Blij dat we er nog niks in hebben staan...'
En ja hoor, kippen ontsnapt en die pionierende jonge peulenplantjes waren zo maar verdwenen  :D:. Gaan nog wel wat grappige dingen mee maken daar denk ik maar zo  :biggrin2:.
-Annemarie- schreef: Ja, ik zag 'em gisteren ook voorbij komen. Het moet toch niet gekker gaan worden zeg!  >:( >:(  :uglystupid2:
Inderdaad belachelijk !!!  >:( >:(  Ik denk dat we dan een ondergrondse beweging krijgen, net als in WOII met kranten  :( :(
Vandaag komt mn broertje kweekpotten brengen, van die plastic dingen van 25 cm doorsnee....
En dan gelijk maar 50... die wil ik langs de schutting zetten. Ik hoop dat ze niet meer naar wiet stinken  :P
Ik had allemaal plannen, maar ben bang dat ik nog even tegen lege bakken aan zit te kijken, want ik zit nog steeds met een dikke poot omhoog  :(
Vivianneb schreef: Ik vestig even de aandacht op dit nieuwe wetsvoorstel hier... wat een farce is dat europa toch aan het worden.

http://www.hln.be/hln/nl/942/Economie/a ... l#reaction
WTF!  :-X :uglystupid2:

Denk dat het daarbij ook vooral gaat zoals bij mijn oma in Hongarije. Daar had iedereen een grote tuin, de een had perzikbomen, de ander erwten, de ander meloenen, de ander eieren, de ander een paar varkens, etc etc.
Dan ging je naar je buren en ging je wat eieren wegbrengen en kreeg je weer wat anders ervoor terug. Eigenlijk heel leuk en "verbroederend". Ik durf te wedden dat er nog vele gebieden in Europa nog steeds zo is. En dat willen we dus met regelgeving, en vooral winstbejag voor grote bedrijven om zeep helpen?  :-X
Helaas zit er een heel groot amerikaans concern achter (Monsanto van Dick Cheney  :-X - die ook de trend gaat zetten in ongedierte bestrijding, ik ben gister na 3 links gestopt met lezen, het is echt vreselijk), in de reguliere landbouw is het nu al zo dat alleen deze zaden (gecoat, waardoor er heel erg veel problemen ontstaan met bijen, vlinders en andere insecten die hier niets meer mee kunnen). Het idee is dat ze zo "ziektes" en andere narigheid voorkomen, maar ze maken er echt heel veel mee stuk, meer dan dat je zou kunnen denken. En natuurlijk komen ze niet naar ons tuintje, maar de volkstuintjes, de kindertuintjes, de tuintjes bij scholen zijn allemaal straks "onder toezicht" en iets biologisch en ecologisch doen wordt op deze manier een grote bureaucratische zooi...
En je kan inderdaad hopen dat het niet zo'n vaart zal lopen, maar ik denk dat je beter nu al naar petities kan kijken (er is een duitse petitie die voor heel europa geldt http://helfen.global2000.at/de/freiheit ... e-vielfalt) en er is op 25 mei een wereldwijde demonstratie tegen Monsanto voor Nederland is dit in Wageningen
Ik duim heel heel hard dat men hun gezond verstand laat spreken en dit soort praktijken gewoon niet doorgaan... het is gewoon van de zotte..
Maar het kan ook niet in de praktijk.
Hoe zou dat dan eruit moeten zien? Soort speciale zaadjes-wouten? En hoe moeten die wouten aan de buitenkant van zo'n zaadje kunnen zien welke precieze soort het is?
Als gewone niet-commerciële consument/hobbyist heb je geen verplichting zakelijke administratie bij de houden (want je hebt dan geen zakelijke administratie), dus is ook de herkomst van de zaadjes niet officieel te herleiden.
En het blijft nog altijd 1 krantenartikeltje.

Wat het krantenartikeltje wel aangeeft is iets wat al in veel andere landen buiten de EU aan de gang is.
Bepaalde bedrijven kunnen wellicht niet verplichten dat de grote commerciële kwekers alleen hun zaadjes gebruiken, maar ze kunnen wel soort van subsidie geven of de zaadjes dermaten goedkoop maken dat men -vanuit economische motieven- toch primair voor deze zaadjes kiest. En dan krijg je uiteindelijk dezelfde verschraling en afname van biodervisiteit.
Kijk praktijk en theorie ligt natuurlijk (nu) mijlenver uit elkaar... als ik papaver van mijn moeder krijg zet ik het ook gewoon in de tuin. Het is eerder het lef waar ik me tegen verzet dat ze dit soort grondwetten gaan voorbereiden. Wanneer het ineens wel in die praktijk kan, dan hebben wij als hobbytuiniers geen poot meer om op te staan. Want inderdaad dan moet je als je een volkstuintje hebt je papieren gaan overleggen.. en dat is natuurlijk gewoon ondenkbaar.
En 1 krantenartikel? Ik heb gister teveel links hierover gelezen dan dat 1ne artikeltje.... het grijpt allemaal in een, het patent aanvragen op gewaszaden, de bijensterfte, de bestrijdingsmiddelen.
Het trieste is dat ik best wel een positief denker ben, ik ben niet zo van de aluhoedjes enzo.. maar er gebeuren nu dingen dat ik denk "zijn die beleidsmakers wel helemaal gezond?"
Barfplaats, je kan ook van alles...  :D

Even een vraagje tussendoor:
Ik ben nu de trotse eigenaar van 2 aardbeien- en 1 pine-berry plantjes, die wil ik graag gezamelijk in grooote bak poten.
Welke grond heeft de voorkeur? Potgrond, bemeste tuinaarde of nog iets anders?
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door