Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Ik vind het ook zo langzaam gaan! In de tuin gaat het nog vreselijk langzaam.
Vriendlief is intussen iedere avond aan het spitten in de echte moestuin en hopelijk kan iemand ander het weekend de frees erdoor halen zodat de plantjes de grond inkunnen. Mijn courgettes en pompoenen wil ik toch echt de ruimte gaan geven nu... Ik denk toch niet dat ik daar verder te veel ga zetten, heb toch niet zo de motivatie om alles bij te gaan houden ben ik bang.  :-[ Dat courgette en pompoenen spul heb je niet te veel omkijken naar.
ff een vraagje. Vast hier al geweest, maar dit topic is zo lang.... :-[

Als je geen vermiculiet hebt, wat is dan een goede mix om te maken?

En als ik courgettes en komkommers en zo in een grote pot zet. Wat is dan de beste mix daarvoor?

Nog een vraag namens husband. Diverse MM bakken van de "winkel" zijn van geïmpregneerd hout. Ik roep dat het niet mocht. Maar maakt dat nog uit? Die bakken zijn ook geïmpregneerd. Ik heb overigens de tip van het steigerhout gezien.
Nog een vraagje. Welke hoogte hebben jullie bakken?

Zo dat was het weer. Bij mij komt alles ook veel op dus wil gauw gaan verplanten.
Naomi M. schreef: ff een vraagje. Vast hier al geweest, maar dit topic is zo lang.... :-[

Als je geen vermiculiet hebt, wat is dan een goede mix om te maken?

En als ik courgettes en komkommers en zo in een grote pot zet. Wat is dan de beste mix daarvoor?

Nog een vraag namens husband. Diverse MM bakken van de "winkel" zijn van geïmpregneerd hout. Ik roep dat het niet mocht. Maar maakt dat nog uit? Die bakken zijn ook geïmpregneerd. Ik heb overigens de tip van het steigerhout gezien.
Nog een vraagje. Welke hoogte hebben jullie bakken?

Zo dat was het weer. Bij mij komt alles ook veel op dus wil gauw gaan verplanten.
Ik zelf zou niet voor geimpregneerd hout gaan omdat ik daar geen fijn gevoel bij zou hebben mbt het impregneerspul dat in contact staat met je aarde en dus ook je groente en zo dus uiteindelijk ook met de persoon/dier die het eet.

Ik zelf gebruik gewassen en uitgekookte brekerzand met (bio) aarde. Op 1 liter aarde doe ik 1 handje breker zand. Het zand is om de aarde wat luchtiger te maken, wat beter zou zijn voor de groei van de wortels.

Mijn bak is 20cm hoog, maar 15-18cm gevuld met aarde. Ik heb de bak wel zo aangepast dat mijn vakken minimaal 30x30cm zijn.

Ik heb een onbehandeld Lariks houten bak van de Welkoop/boerenbond.

Maar dit is ook mijn eerste keer ;) Ik heb alle info van internet, barfplaats en het moestuinforum.
Mijn bakken zijn van gebruikt steigerhout en 25cm hoog. Ze zijn gevuld met turf, compost en cocopeat. In ongeveer gelijke delen. De grote bak heb ik voorzien van 30x30cm vakken en mijn kruidenbak is voorzien van 25x25cm vakken. Maar de bakken zijn ook te maken van klinkers, tegels, etc. je kunt het zo gek niet bedenken. Zolang het maar niet behandeld is met rotzooi.
Ik dacht dat 20 cm te laag was en was dus al op zoek naar 30 cm planken. Maar als jullie ook die hoogte hebben, dan vind ik het prima. Maar we hebben idd ook al naar steigerhout gekeken. Ik denk dat we dat dan maar gaan halen idd.
Mijn courgetten en komkommers staan al 10 cm hoog. Dat ging ineens heel snel. En de rest moet ook nodig naar buiten. We hebben zo'n windtunneltje ook dus het een en ander kan afgeschermd worden.
Naomi M. schreef: Ik dacht dat 20 cm te laag was en was dus al op zoek naar 30 cm planken. Maar als jullie ook die hoogte hebben, dan vind ik het prima. Maar we hebben idd ook al naar steigerhout gekeken. Ik denk dat we dat dan maar gaan halen idd.
Mijn courgetten en komkommers staan al 10 cm hoog. Dat ging ineens heel snel. En de rest moet ook nodig naar buiten. We hebben zo'n windtunneltje ook dus het een en ander kan afgeschermd worden.
Het is net wat je erin wilt planten. Ik heb voor de pastinaak, wortel en witlof een grote, diepe plantenbak die ik nog over had. Je kunt ook kiezen voor bol vormige wortels, die kunnen wel in een bak van 20cm. Het schijnt ook dat als je wel de wortels van 30cm lang erin plant, ze dikker worden en zoeter.
Ik heb wel wortelzaad maar dat kan idd ook wel in een andere bak.
Wat ik aan sla en kruiden enzo gezaaid heb. Is het normaal dat je dunne 6 cm lange lichte steeltjes hebt en dan blaadjes? Ik vind het zo ielig allemaal. En mn aardbeien wordt niks ben ik bang  :-\ Denk dat ik daar maar weer gewoon plantjes van koop.
lauraV schreef: :biggrin2: :biggrin2:
leuk typfoutje
oops :biggrin2: :biggrin2: 
Nadia schreef: Gebruik jij dan geen compost nynke?
Ik had nog geen compost in huis toen ik de bak gevuld heb, daarna pas een zak gehaald :)

Naomi; zodra de sla enz.  gekiemd is moet ie meteen kouder gezet worden, anders krijg je inderdaad van die ielige steeltjes. Je kunt ze nog proberen te redden door de steeltjes aan te aarden, maar je kunt ook nieuwe zaaien natuurlijk  8)
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door