Geweldig dit topic

al een hoop goede tips uit gehaald
Nou heb ik de luxe dat mijn vriend een winkel heeft in Portugees levens middelen dus heel veel dingen haal ik daar vandaan

En alles wat over de datum is of de verpakking kapot van is komt zo is zo hier heen
Ook wasmiddel en schoonmaak middel komt daar vandaan, ik hoef alleen groenten, fruit en vlees om mee te koken te kopen in de winkel
Ook hebben zijn ouders een huis in Portugal dus kost mij ook alleen de vliegtuig kosten om daar te verblijven

en zijn familie en vrienden wonen verspreid over Portugal en nog over wat anderen landen zo als frankerijk, Oostenrijk, Spanje en nu ook in Brazilië dus daar ook gratis verblijf adresjes 8)
Kleding is voor mij wat lastiger om te kopen omdat ik nog al een grote maat heb, en helaas zijn mijn schoenen ook altijd erg duur omdat ik dus maat 45 heb

vind dat maar eens 2de hands voor vrouwen
Maargoed daar heb ik ook weer een oplossing voor, ik koop gewoon mannen schoenen die ik gebruik voor even naar de winkel of met de hond lopen
Veder weet ik niet meer of dit ook al gezecht is maar hier mijn tips:
-Veel fruit kan je in vriezen, daar kan je dan jam, ijs, smooties en sap van maken! Ik koop dat dus als het in de aanbidding of het de tijd voor is en eet dan het helen jaar daar van! Heb nu nog aarbeien van vorig jaar liggen 8)
- Ook voor veel groentens geld het zelfde
- wasmiddel in grote verpakkingen overgieten in een kleiner met dus ook een kleiner dop, met zo grote fles schiet je nog al makkelijke uit en gebruik je dus te veel
- veel vleeswaren kan je ook gewoon in vriezen, kopen in de aanbieding en dan erg lang mee doen
- veel dingen zo als shampoo en zo zijn veel goedkoper op de markt, hoewel je daar ook goed op moet letten want soms zijn ze in de winkel in de aanbieding tocht goedkoper!
- cadeautjes voor Sinterklaas al lang van te voren zoeken en kopen, bijvoorbeeld in de kringloop, elke week even langs gaan en kijken wat ze hebben dat je als cadeau kan gebruiken
- maak een overzicht van wie wanneer jarig is en wat die mensen leuk vinden om te hebben en zoek het helen jaar door naar leuke Verjaardags cadeautjes voor weinig geld! Zo zoek ik altijd voor mijn schoon moeder in de kringloop naar leuke, mooie en bijzonderen thee kopjes omdat ze die spaard, en heb ik dus altijd een leuk cadeautje voor haar 8)
- kijken bij gratis af te halen en als je iets nodig hebt vertellen tegen je vrienden en kennissen, wie weet staat het bij hun in de garage te verfstoffen! ( heb zo al 3 vaatwassers, 3 koelkasten, 2 vriezers, een oven, heel veel magnetrons, kasten, tafels, stoelen, spullen voor de dieren en nog veel meer dingen voor nop gekregen 8) )
- emer onder je druppel plek van je booiler zetten en dat water gebruiken voor je planten of je wc door spoelen.
- shampoo en cremspoeling is vaak erg sterk, verdunnen met water in een flesje en dus doet er 4 keer zo lang mee.
- brood op de markt halen en per halfjes laten verpakken, in de vriezer gooien en elke dag 1 halfje er uit halen. Zo heb je elke dag vers brood en gooi je veel minder weg!
- als je in de buurd bij veel boedrijen woont, langs gaan en kijken wat je er kan krijgen.
En vragen of je de producten die ze niet kunnen verkopen ( fruit en groeten met plekjes en dingen die te klein of een raren vorm hebben) voor een kleiner prijsje mag hebben.
Zo heb ik vroeger bij een appel teler gratis appels gekregen die misvormd waren, plekjes hadden of op de grond hadden gelegen.
- als je groenen vingers hebt en een moestuin of zo, een paar van je planten laten doorschieten en daar dan de zaden van oogsten. Zo kan je van 1 keer zaden kopen heeeeeeeeeeeeeel lang plezier hebben
- als je bij vrienden een leuke plant in de tuin ziet staan die te stekken is of waar zaden van afkomen vragen of je die mag hebben of ruilen voor een plant van jou die zij leuk vinden.
- bij alle dingen die je in de winkel ziet afvragen of je het zelf kan maken, zo ja doen
- oude kleding bewaren, ook al zijn ze kapot! Je kan er zo veel van maken, popje voor een kind van een t-shirt, hondenjasje van een trui of broek, stof lap van een hemd en ga zo maar door
- zelfde geld voor schoenen en vooral voor laarzen, kan je van het oude leer dingen maken die leuk zijn voor in huis
- neem op een dagje uit een tas mee waar je dingen als steentjes en schelpjes in kan verzamelen, maakt er iets leuks van en je hebt al weer een leuk gratis cadeautje!
Ook als je naar het buitenland gaat werkt dit heel goed! ( bijna al mijn soviniers van mijn 2 grote reizen Canada en Afrika als cadeautje had ik gewoon van op straat of in het bos gevonden 8) )
- bijna alles aan een fiets kan je zelf maken, zorg dat je altijd reserves onderdelen hebt die je van marktplaats of zo af hebt gehaald.
Ook als je een fiets ziet staan die duidelijke vergeten is, zo als een fiets zonder voorwiel of die kapot is, mee nemen en kijken wat je daar van kan gebruiken voor je eigen fiets. Of als je er een paar hebt gevonden kijken of je daar weer 1 fiets van kan maken die het wel doet
- voor de echt brutalen en wanhopige onder ons, op de stort gaan staan kijken wat er aan komt en vragen aan mensen voor ze er in gaan of je even mag kijken of er iets in zit wat je kan gebruiken

( zou ik zelf nooit durven

, maar ik haal het wel bij de stoep weg

)
- heb je een houtkagel, bij bedrijven langs gaan waarvan je weet dat ze veel palets krijgen en vragen of je de kapote en ouden van mag hebben om op te stoken ( toen mijn ouders het echt heel moeilijke hadden met geld zijn we zo een paar keer gratis de winter mee door gekomen, de centrales verwarming heeft niet aan gestaan en voor het slapen gaan vulden we kruiken met water dat we daar op hadden opgewarmd om warm te gaan slapen. We hadden namelijke ook de verwarming niet aan in onze slaap kamers en daar was het meestal vreselijke kout, huiswerk deed je dus ook of beneden voor de kagel of in je bed onder de dekens

)
- restjes van kaarsen bewaren en als je genoeg hebt smelten en er nieuwe kaarsen van maken, ook nog erg leuk om te doen

en kan je ook weer als cadeautje gebruiken
- de krant delen met je Buuren, dus als zij hem uit hebben dat jij heb dan krijgt.
Kan je ook met tijdschriften doen en zo

geleerd van mijn opa en oma die de krant al jaren samen deelden met hun buurvrouw, allebij de helft van de kosten is een stuk goed koper en beter voor de natuur
- bij alle verpakking van eten of drinken af vragen of je het kan her gebruiken, zo ja bewaren
Bijvoorbeeld: het blik van groenten, soep of worstjes kan je gebruiken als pennen blik, schroeven bak, tuinaarde schep en zelf kaarsen houder 8) , fles van wijn: kandelaar, lamp, fles voor zelf gemaakt sap en ga zo maar door
- voor de honden mand kijken bij de kringloop of vragen aan vrienden voor ouden dekens, dekbedden, slaapzakken en zo! Ligt trouwens veel lekkerder volgens mijn hond want je kan er een lekker nestje van graven 8)
- voor katten: handdoeken zijn heerlijke om op te liggen! En voor de handige onder ons:
Je hebt nodig:
Oude handdoeken
Super goedkoper stof
Kussen vulling ( zo ie zo erg goedkoop, maar als je het spaard van oude kapote kussens kost het niks )
Naai kussens van de goedkoper stof, vul die met de vulling.
Maak van de handdoeken kussenslopen die je ook weer af kan halen
En je heb leuke, fijne en super goedkoper kussentjes voor je katten die ze erg fijn vinden om op te liggen
- voor anderen dieren: een gratis af gehaald konijnen kooi voor binnen is met fijn gaas er overheen een super grote muizen, hamster en ratten Kooi
- katten vervoershok met een stuk fijn gaas voor het deurtje ook te gebruiken als vervoershok voor kleinen diertjes en vogels
- oude honden Benche met gaas er over is een ruim vogel of knaagdier kooi!
- zit stokjes voor vogels kan je maken van fruitbomen hout of wilgen houd, even koken en er in hangen!
Als ze vies worden of kapot gaan weggooien en een nieuwe er in doen 8)
- katten speeltjes: verzamel veren op straat of in het bos ( of als je kippen hebt daar vandaan halen )
In vriezen voor een paar weken en dan aan een touwtje binden die je weer aan een stokje hebt en de pret kan beginnen
Zo ik geloof dat ik nu het schrijven even zat ben
Heb nog veel meer tips, vooral voor het goedkoop maken van dieren dingen maar dat komt een anderen keer wel weer