Ik lees mee, want ben al druk aan het sparen om uit huis te gaan ssst
Ik doe zelf ook soms boodschappen als mijn ouders onregelmatig moeten werken en zo kan ik mooi oefenen.
Mijn tips zijn:
Werkende telefoon? Daar doe je het dan maar mee. Mijn telefoon gebruik ik al bijna 3 jaar en ga echt geen nieuwe kopen. Al die tablets en andere gadgets, zijn meer leuk voor de heb maar voor de meeste mensen overbodige luxe.
Ben het er niet mee eens dat beltegoed altijd goedkoper is. Sommige providers zijn belachelijk duur daarmee.
Bij een provider altijd checken of je het internet op je mobiel uit kan doen en of je dmv online inloggen je belstatus in de gaten kan houden. Zo voorkom je 'ongelukken'. Bij mijn provider kan ik mijn internetbundel zelf schrappen wanneer ik wil en ook mijn belmin veranderen. (Weet niet of de naam van de provider genoemd mag worden?)
Vlees hoeft een mens echt niet 5 a 6x per week te eten. Ik ben echt afgekickt qua vlees. Laatst nog rundvleesballetjes van de ah gegeten en het smaakte echt alsof er iets anders in verwerkt was. Veeeels te zacht van structuur. Ik verzin dit niet, maar ik weet wanneer iets niet rund is. Dit was echt niet helemaal kosjer hoor. Pak vlees is toch pak em beet gauw 5 euro en meer hier en daar. 3x per week is meer dan genoeg en vis is ook lekker en hoeft niet duur te zijn als je een beetje oplet op de aanbiedingen wanneer je naar de markt gaat.
Te zoute gerechten zijn ook overbodig en ongezond. Door zout wil je veel drinken (als je sap drinkt kost dat ook weer wat) en soms krijg je juist meer honger, terwijl je lichaam eigenlijk zegt dat je dorst hebt. Als je minder zout gaat eten, zal het je echt verbazen na verloop van tijd hoeveel zout je eerst in je voeding at.
Ik vind salade wel lekker op zijn tijd, maar een leeg gevoel in je maag als het buiten erg koud is geweest, blijft dan. Wat ik doe is dat ik in 1 keer heel veel bonen koop. Limabonen, zwarte bonen, linzen in allerlei kleuren en noem het maar op. Die kan je ook weer in de salade stoppen. Je kan er altijd iets mee maken, het is gezond, goedkoop, vult je maag goed en je valt er zelfs mee af. Bij de bazaar en bijv de Indiase winkel kan je echt heel goedkoop bonen en kruiden in allerlei gedaantes halen. Zat recepten op internet te vinden. Enigste wat je af en toe moet doen is ze weken. Als je de bonen, linzen, kikkererwten ed zelf weekt, is dat veel goedkoper dan in blik kopen. Doordat ze gedroogd zijn en pas uitzetten in water, past er veel meer in de zak die je koopt. Die in blik zijn al uitgezet. Broodbeleg kan je zelf ook maken met bijv kikkererwten voor wat humus.
Groentes altijd in de aanbieding kopen. Zak ah groentemix maar voor 1 euro in de aanbieding en 400 gram nog wel! Soepgroente is ook maar een euro. Vergeten groentes kunnen ook lekker zijn en vaak ook niet zo duur. Zaden kun je kiemen en heb je ook speciale kiemzakken voor. Lekker voor in de soep, wok of op beleg. Bevatten vaak meer voedingsstoffen dan de volwassen groentes! Dit geldt bijv voor broccoli kiemen.
Kool kost ook niet veel en je kan uit een middel tot grote kool echt wel voor 4 personen koken. Ekoplaza heeft soms ook vers aanbiedingen. Groene ecologische kool voor maar 1,50. Nog nooit zo'n lekkere kool gegeten en die van de markt was echt niet zo lekker als deze. Houd dus ook de sites van de supermarkten in de gaten voor de aanbiedingen. Zo hoef je nooit te wachten op folders.
Vaatwasser: koop ipv vaatwastabletten gewoon vaatwaspoeder als die in de aanbieding is. Huishouden hier van 4 personen en 1 flacon vaatwaspoeder van sun geloof ik was een keer 4,46 bij de ah. Is nog steeds niet op en het is al 3 maanden geleden dat het gekocht is. Vaatwasser draait hier zeker 2 a 3 keer per dag. Zie het helaas bijna nooit in de aanbieding, maar dat moet je dat echt in bulk opslaan!
African black soap halen we bij de Afrikaanse winkel en je krijgt dan een hele grote bruine brokkelige zeep. Het is een zeep die enorm schuimt en je hebt er echt maar een piep klein beetje per keer van nodig. Hele natuurlijke zeep obv o.a. bananenblad, shea butter ed. Heeft diverse medicinale werkingen o.a. acne, psoriasis, sterke zweetgeur, ringworm ed. (zie google) Gaat ook nog eens tot in de eeuwigheid mee. Je kan met 1 heel groot blok en 4 personen zeker een half jaar douchen als je het goed laat schuimen. Al die dure nivea, fa en weet ik het wat is echt troep en ook nog eens heel duur. Vloeibare zeep valt gewoon niet aan te raden omdat er allemaal rare troep in wordt gestopt om het vloeibaar te maken en te houden en om nog niet eens te beginnen over de chemische goedjes om de zeep te laten schuimen

African black soap schuimt van nature.
Droge huid? Gebruik de olijfolie die je al in je kast hebt staan. Maak daar ook je haar/gezichtsmaskertjes mee.
Als je kleding gaat kopen, ga dan ook aan het einde vd maand en vooral op een wat later tijdstip. Meestal zijn dan veel dingen afgeprijsd. Meld je ook aan voor nieuwsbrieven van sample sales. Je kan als je op zoek bent naar een goede paar broeken of een sterke jas, die voor dumpprijzen krijgen.
Sportschool abonnement? Zeg die op zodra je jaarcontract afloopt. Vanaf dan is er alleen 1 maand opzegtermijn en daar is jurisprudentie over. Sportschool kan hoog en laag springen maar storneren is ook mogelijk

Schaf bijv een fitness hoelahoep aan. Uiteindelijk kost het je na aanschaf minder dan 2 maanden sportschool en het is niet heel belastend voor je spieren. Met de hond lopen kost ook niks
Heb je kinderen? Je hoeft echt niet in de Bruna allerlei schoolspullen te halen. Action heeft ook leuke dingetjes met prints. Voor volwassenen zijn er ook genoeg kantoorspullen. Ik neem voor mijn studie gewoon de schriften zonder prints. In de Bruna betaal ik makkelijk het dubbele.
Voor de mensen die kerst vieren: kerstspullen koop je een jaar vooruit een dag na kerst (volg je me nog?

) Je hoeft echt niet ieder jaar met de nieuwste kerstmode mee te gaan en de hipste kleurtjes in je boom te hangen. Wij hebben voor kerst 2012, de kerstspullen gehaald na kerst 2011. Alles met 50% korting in bijv V&D. Hier gaan we echt niet zoals de grote menigte een groot deel van je kerstbonus opmaken omdat je per se 1 dag voor kerst alles wilt halen. Dit geldt ook voor het eten. Het eten is rond de kerstperiode soms duurder dus bepaalde dingen zoals vlees kan je beter 2 maanden daarvoor kopen en invriezen.
Laarzen goed behalve de hak? Schoenenmaker. Lederen tas in prima staat, maar rits kapot? Klerenmaker.
Oordopjes en andere kleine elektronica nodig? Zie google en je zal verbaast zijn hoeveel buitenlandse sites er zijn met goede reviews. Ik koop die dingen altijd van tevoren in zodat ik niet lang hoef te wachten als mijn oude oordopjes kapot gaan. Ik haal echt geen oplader en oordopjes in mediamarkt. Mijn oplader kost daar doodleuk 20 euro terwijl die online 1/5 van de prijs zijn MET gratis verzending! Op ebay is ook een boel te vinden. Tsja je hebt de kans dat het een keer niet door de douane komt of kwijtraakt in de post. Maakt niet uit ik bestel opnieuw en zelfs dan ben ik nog goedkoper uit!
Boeken voor je studie nodig? In de plaatselijke bieb kunnen ze een boek ook landelijk zoeken. Dat kost je 5 euro als het boek wat je zoekt te leen is om het naar de plaatselijke bieb te halen, maar als je nagaat dat een gemiddeld studieboek 40 a 50 euro kost en je vaak 2 keer achter elkaar kan verlengen, dan ben je alsnog meermalen goedkoper uit.
Verspilling heb je vaak ook zelf in de hand. Haal bij groentes die al een poosje in de koelkast staan, eerst de buitenste bladeren eraf en snijd het daarna doormidden om te kijken of het nog goed is. Direct weggooien is gewoon zonde. Kieskeurige hond? Als mijn hond begint te weigeren omdat zij haar favo hapjes wilt hebben laat ik haar gewoon even met honger. Dan maar geen snacks, dan maar de helft van je eten krijgen 's avonds zodat je de volgende ochtend wél honger hebt. Ga echt niet zomaar alles in de kliko gooien omdat madame weigert. Honden hebben een sterke maag en pas als iets echt na 48 uur nog steeds niet op is, gooi ik het weg als het niet meer lekker ruikt en dat doe ik zelden want honger zal ze toch wel eerder krijgen

Zij bepaalt niet. Dat doe ik en als ze ziek is of van iets wordt, dan is het een ander verhaal. Dit geldt ook voor mensen. Kieskeurige kinderen zijn er nauwelijks. Slecht opgevoede kinderen zijn er wel in meerderheid.
Een kind hoeft van mij echt niet te eten als ze zeggen dat ze vol zitten, maar ik vind wel dat er op zijn minst geproefd moet worden. Ik heb zelf geen kinderen, maar heb wel opgepast voor een moeder in de bijstand en of ze het leuk vonden of niet, ik gooi het eten echt niet zomaar weg. Begrijp mij niet verkeerd, maar veel ouders proberen een hele dialoog oftewel 'gezonde' discussie aan te gaan met een 6 jarige over het al dan niet weigeren van groentes. Kind heeft al gauw allerlei drogredenen verzonnen waarom het kind niet dit en dat wil eten (heb ik echt zien gebeuren in de supermarkt met een moeder en haar kind, kind bepaalde wat er op tafel kwam die week). Het is een kind van 6 waartegen je praat! Kom op zeg.. Zo werk je juist in de hand dat je kind een moeilijke eter wordt. Die zijn als volwassenen verschrikkelijk om mee af te spreken als je een keer met zo iemand uit eten gaat.. Pff.
Ik houd echt niet van die kinderen die al beginnen te gillen dat ze iets niet lusten voordat ze überhaupt wat geproefd hebben. Ouders hebben er geen erg in, maar ze zijn vaak juist degene waar de kinderen die weigerachtige houding vandaan halen. Eet zelf ook groentes een keer die je niet lust, al is het maar omdat ze gezond voor je zijn en je zo het goede voorbeeld geeft. Op den duur leer je ze wel eten.
Nog een belangrijke tip: help elkaar en vraag bij een ander een keer hoe diegene op bepaalde dingen bespaart. Info voor jezelf houden is leuk en aardig, maar tips delen is veeeel leuker. Zo leer je een ander wat en leer jij bovenal zelf ook wat. Als iemand merkt dat jij oprecht de ander probeer te helpen, zul jij hopelijk ook een keer geholpen worden. Want wie goed doet, ontmoet goed

Kennis delen is waar het om gaat.