Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door DiNero
jantje schreef: dat je honden gras stonden te happen en het sedert je gf mixen geeft ze het niet meer doen heeft niks te maken met gf mix als dusdanig.
een hond heeft vezel nodig om de maag darmperalistiek optimaal te laten werken .
bij de wilde hondachtigen is dat de huid of haar of veren van de prooi.
Mijn honden hebben afgelopen jachtseizoen komplete hertekalveren gekregen ,uiteraard niet in een keer, en die pels hebben ze helemaal mee opgevreten, dagdagelijks zaten ze erop te knabbelen, en tijdens die maanden hebben ze niks van gras gegeten en heb ik ook geen zemelen over hun vleeslappen geschud.
Vermits je als zelf samensteller zonder die ingridienten van het prooidier voert dien je vezel toe te voegen.
dat kunnen dus die groenten zijn, maar net zo goed een lepeltje zemelen, een handjevol graanvlokken , soja pullen , fytomix. of zelfs een geitepoot met huid en haar.
Interessante discussie hier.
Dit is nieuw voor mij. Ik merk m.n aan Nero dat hij in de tuin bepaalde scherpe bamboe grassen opzoekt en direct weer uitkotst. Dit valt dus onder deze noemer lijkt me??? Ze hebben ook een periode brokken gehad en toen deed hij het niet, en ook niet op kvv
Door Nitus
jantje schreef: Nitus, de bacterieflora die in de darm voorkomt is niet dezelfde bacterieflora die voorkomt in de pens (of gelijk welke van drie andere kamers) van een grazer.

Dus als je hond poep eet , dan krijg ie een andere bactieflora binnen dan die soorten die voorkomen in de pensinhoud.

je hebt drie soorten van samenlevingsvormen van micro-organisme,

1/parasitisme, en die moeten we niet,2/ het mutualisme, en dat zijn diegene die in de pensmaag de celluloze van de celwanden van het gras verteren en 3/ commensalisme en het is die laatste soort , die in evenwichtstoestand de darmflora uitmaakt.

de soorten die de celwanden van het gras verteren hoeven we niet in de darmflora van carnivoren.

Het enige nut van pensinhoud, buiten het spijzen van de bankrekening van de kvv fabrikanten, is buikvulling en ruwvezel, maar dan geef ik liever een handje vol kwaliteitsgranen of gf mixen waar ik precies van weet wat het is.
Dank je wel voor je uitleg :). Ga als de kruidenmix op is maar weer groentemixen geven ;).
Door Sonja
Linda.B schreef: Interessante discussie hier.
Dit is nieuw voor mij. Ik merk m.n aan Nero dat hij in de tuin bepaalde scherpe bamboe grassen opzoekt en direct weer uitkotst. Dit valt dus onder deze noemer lijkt me??? Ze hebben ook een periode brokken gehad en toen deed hij het niet, en ook niet op kvv
Wanneer het bamboegras direct weer wordt uitgekotst, draagt het niet bij tot de darmperistaltiek, lijkt me.
Het gaat hier om vezels die er langs de ene kant in, en langs de andere kant weer uitgaan.
Ik geef daarvoor inderdaad ook vaak dingen als zemelen, psylliumvezels, maaginhoud of een pluk zuurkool.
Door DiNero
Sonja schreef: Wanneer het bamboegras direct weer wordt uitgekotst, draagt het niet bij tot de darmperistaltiek, lijkt me.
Het gaat hier om vezels die er langs de ene kant in, en langs de andere kant weer uitgaan.
Ik geef daarvoor inderdaad ook vaak dingen als zemelen, psylliumvezels, maaginhoud of een pluk zuurkool.
Waarschijnlijk heb je gelijk. Stom van me, is typen zonder eerst verder na te denken :-[
Tis meer slokdarmperistaltiek ;D
Door sylvia
jantje schreef: dat je honden gras stonden te happen en het sedert je gf mixen geeft ze het niet meer doen heeft niks te maken met gf mix als dusdanig.
een hond heeft vezel nodig om de maag darmperalistiek optimaal te laten werken .
bij de wilde hondachtigen is dat de huid of haar of veren van de prooi.
Mijn honden hebben afgelopen jachtseizoen komplete hertekalveren gekregen ,uiteraard niet in een keer, en die pels hebben ze helemaal mee opgevreten, dagdagelijks zaten ze erop te knabbelen, en tijdens die maanden hebben ze niks van gras gegeten en heb ik ook geen zemelen over hun vleeslappen geschud.
Vermits je als zelf samensteller zonder die ingridienten van het prooidier voert dien je vezel toe te voegen.
dat kunnen dus die groenten zijn, maar net zo goed een lepeltje zemelen, een handjevol graanvlokken , soja pullen , fytomix. of zelfs een geitepoot met huid en haar.
Oke, het is mij dat ze het dus niet meer doen sinds ik zelf samenstel (en dus ook die groenten erbij geef) maar dat zou dus weer kunnen veranderen als er te weinig vezel bij de maaltijden zit.
Door casangio
Lizzy schreef: Ik weet niet wat jouw honden wegen? Vitamine E, hoeveel IE/mg is dat (zijn het capsuls) en wat is de dosering voor volwassen mensen? Ester C: de meeste honden (behalve de hele kleintjes) kunnen makkelijk 500 mg verdragen. Maar waarom wil je het precies geven?

Over ongeboren poep: ik geef het niet. Ik vind het ook niet te vergelijken met groentemix.

Als ik eerlijk ben twijfel ik of dit spul uberhaubt zin heeft. Bij mijn weten krijgen de meeste dieren die geslacht gaan worden niet veel fatsoenlijkers te eten als wat gras en hooi. Ik zie niet in wat mijn hond daar, voedingsstoffen-wise, mee op schiet. Daarnaast zou het veel probiotica bevatten. Ik heb de probioticawerking, zoals ik die gewend ben te zien van capsules, nog niet mogen aanschouwen van ongeboren poep..... Het enige waar ik het handig voor vond (hoewel Whoofer er op een gegeven moment niet mooier op werd) was om gewicht te verliezen. Zo had ze iets in de maag terwijl dit toch geen calorieen bevatte. Moest ik het overdoen, gaf ik gewoon meer groentemix. Maar goed, da's dus mijn mening.

Overigens: de meeste honden eten hun groentes wel wanneer je het gewoon door grote brokken vlees heen mengt. Desnoods ook een schijfje pens (van Rodi bijv - dat is lekker fijngemalen) erdoor doen zodat de groente en de pens vermengt worden. Dat schijfje pens kun je later vervangen door wat yoghurt of een rauw eitje en later gewoon alleen het vlees. Mijn honden eten altijd hun groente op, geen probleem.
Laat ik nu vorige week op de gedachten zijn gekomen om i.p.v. groentenmix fytomix te geven. Als ik het hier bij jou zo lees, Lizzy, is die fytomix niks om de honden te voeren. Ik had nl. de laatste tijd met een van mijnhonden problemen i.v.m. met voeren in het algemeen maar vooral de groenten, die moest ze echt niet meer. Omdat ik het een heel gedoe vind met het mengen ervan ben ik al een tijd gestart met ze alleen nog scheuten te geven van alfalfa met af en toe wat groen erbij en af en toe gemalen sprouties. Zou dat voldoende zijn dan. Zoals ik het zo begrijp is fytomix dus eigenlijk 2 x niks voor een hond, alleen maar gras en hooi. Begrijp ik dat goed????
Door Lizzy
Wat ik niet begrijp is dat diegene die nu fytomix afschieten , dat in het verleden ophemelden
Beste Roger, kan het misschien zijn dat sommige mensen gewoon zelf ook nog wel eens nadenken? Er verder over lezen? Niet klakkeloos alles maar aannemen wat jij brult, maar er gewoon zelf achter willen komen? En dan is het mogelijk dat je het eerst aan je hond geeft en er dan toch achter komt dat je het niks vindt, lijkt me.
en haast niemand durfde zijn mond opendoen , of je werd bijna van het forum gekeild
En dit soort pertinente onwaarheden: daar ben ik niet van gediend. Je wordt niet zo snel van Barfplaats afgekeild. Ja, wel als je ronduit onbeschoft bent. En alleen maar op dit forum komt om heibel te zoeken.

Dus Roger, ik zou het op prijs stellen wanneer ook jij gewoon netjes blijft. En als je slechts komt om ruzie te zoeken, dan dan kun je weer gaan. Je hoeft geen voorstander te zijn van fytomix. Je hoeft geen voorstander te zijn van versvlees. Je mag daar zelfs kritisch over zijn. Maar dit is een forum waar mensen ook gewoon versvlees moeten kunnen en durven voeren. En als je dat niet kunt accepteren, dan zul je een ander forum moeten zoeken dat meer aan jouw ideeen voldoet.

Duidelijk zo?
Door Lizzy
CaSanGio schreef: Laat ik nu vorige week op de gedachten zijn gekomen om i.p.v. groentenmix fytomix te geven. Als ik het hier bij jou zo lees, Lizzy, is die fytomix niks om de honden te voeren. Ik had nl. de laatste tijd met een van mijnhonden problemen i.v.m. met voeren in het algemeen maar vooral de groenten, die moest ze echt niet meer. Omdat ik het een heel gedoe vind met het mengen ervan ben ik al een tijd gestart met ze alleen nog scheuten te geven van alfalfa met af en toe wat groen erbij en af en toe gemalen sprouties. Zou dat voldoende zijn dan. Zoals ik het zo begrijp is fytomix dus eigenlijk 2 x niks voor een hond, alleen maar gras en hooi. Begrijp ik dat goed????
Als je goed leest dan zie je dat er zowel voor als tegenstanders zijn voor het geven van ongeboren mest. Er is volgens mij is het raadzaam om hier zelf je weg in te vinden. Geef bijv. een tijdje die maaginhoud en kijk hoe je honden het er op doen.

Ik vind het altijd weer vreemd om te horen dat honden hun groentemix niet lekker vinden. Hier gaat alles schoon op. En Pinkel kan echt een zeikerd zijn met eten, maar haar groente eet ze gewoon op. Gebruik je misschien teveel groentes die ze niet lekker vinden?
Door sylvia
Ik denk dat het met het niet lusten van de groentenmixen het er inderdaad aan ligt wat er inzit.
Eerst luste Donna het niet zo, nu met de rode groentenmix staat Eden die voorheen haar bak leegscheurde een beetje te miepen,en Donna vind het heerlijk. Bunny die vreet alles geloof ik.
Laatst gewijzigd door sylvia op wo 16 feb 2005, 09:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Peet
Beau verteert het gewoon niet goed, die groentemix... :-gisteravond weer geprobeerd....tomaatje en half komkommertje met een half teentje knof ....werkelijk tot snot gepureerd...hij vindt het heerlijk hoor, daar niet van...maar hij ligt de hele nacht te r*ften... :-[...en om 03:00 uur moest íe eruit...en om 05:30 weer...... >:(..ik ben al zo grieperig en nu ook nog eens doodmoe....

Dus gezond of niet...ik blijf nog ff bij de fyto en fruit voor Beau....dat gaat wel goed.... :-\
Door Lizzy
Peet schreef: Beau verteert het gewoon niet goed, die groentemix... :-gisteravond weer geprobeerd....tomaatje en half komkommertje met een half teentje knof ....werkelijk tot snot gepureerd...hij vindt het heerlijk hoor, daar niet van...maar hij ligt de hele nacht te r*ften... :-[...en om 03:00 uur moest íe eruit...en om 05:30 weer...... >:(..ik ben al zo grieperig en nu ook nog eens doodmoe....

Dus gezond of niet...ik blijf nog ff bij de fyto en fruit voor Beau....dat gaat wel goed.... :-\
Tomaat en komkommer zijn beide moeilijk verteerbare groentes. En niet alle honden kunnen knoflook goed verdragen. Misschien moet je op zoeken naar groentes die hij beter kan verdragen. Maar wacht daar even mee tot jij zelf weer beter bent! (Arme jij!!). Of je blijft bij Fyto. Van mij hoef je niet te veranderen hoor, als iets goed bevalt ;)
Door sylvia
Peet schreef: Beau verteert het gewoon niet goed, die groentemix... :-gisteravond weer geprobeerd....tomaatje en half komkommertje met een half teentje knof ....werkelijk tot snot gepureerd...hij vindt het heerlijk hoor, daar niet van...maar hij ligt de hele nacht te r*ften... :-[...en om 03:00 uur moest íe eruit...en om 05:30 weer...... >:(..ik ben al zo grieperig en nu ook nog eens doodmoe....

Ik zou die knoflook er eens uitlaten.
Hier reageren ze ook verschrikkelijk op groentenmix met knoflook.

Enne das toch geen groentenmix tomaat met komkommer ::) :P
Laatst gewijzigd door sylvia op wo 16 feb 2005, 10:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Peet
sylvia schreef: Enne das toch geen groentenmix tomaat met komkommer ::) :P
2 groentes in een mix = groentemix :P ;D

(het was het enige wat ik nog in huis had...en wat ik nog aandurf...heb al heel veel soorten geprobeerd, van wortel en bietjes tot spinazie, tauge enz enz enz....)
Door sylvia
Peet schreef: 2 groentes in een mix = groentemix :P ;D

(het was het enige wat ik nog in huis had...en wat ik nog aandurf...heb al heel veel soorten geprobeerd, van wortel en bietjes tot spinazie, tauge enz enz enz....)
Maar allemaal met knoflook?
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door