Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Roosj
hannabelgje schreef: Yep hier ook anti worteldoek als bodem. Neem wel bij voorkeur onbehandeld hout ivm gifstoffen.
Goed dat je het zegt! Waarom heb ik daar niet aangedacht? Wij zouden van afval hout maken, maar dat is idd behandeld..

Maar gaat onbehandeld hout niet snel rotten?
Door hannabelgje
Roosj schreef: Goed dat je het zegt! Waarom heb ik daar niet aangedacht? Wij zouden van afval hout maken, maar dat is idd behandeld..

Het gaat natuurlijk minder lang mee dan behandeld hout, het beste zou iets van larix zijn, maar dat is wel een stuk duurder. Onbehandeld gaat zo'n vuren bak toch wel een aantal jaren mee hoor.
Door Gonnie
tess06 schreef: gisteren een aantal zaadjes m.b.v. de dano methode "gezaaid "
rode peper, zwarte tomaat,honig tomaat, oranje paprika, rode paprika, rode punt paprika vlees tomaat.
zalm rose stokroos, en zaadjes van een soort tricyrtis
nu maar hopen dat er wat opkomt... :biggrin2:
Ik ga gewoon bij jou in de leer  ;)
Door Nynke
spreeuwtje schreef: Ok nyn!

Dus nu is niet de tijd?
Jij had toch veel verschillende soortjes?
En jij hebt ze dan in de vrieskou gewoon in de tuin staan?
Als je nu knoflookteentjes poot, krijg je wel heerlijke groene stengels, maar geen of alleen maar piepkleine teentjes. Ze staan inderdaad buiten in de vrieskou. Belangrijk is wel dat je knoflook neemt die bestand is tegen onze temperaturen, geen Aziatische dus.
zie http://www.levenvanhetland.nl/knoflook.htm
Daar zie je dat alle soorten uitverkocht zijn, maar kun je eventueel wel al kijken voor het volgend seizoen  8) Ik had inderdaad een stuk of 6 verschillende soorten, maar nu, in mijn achtertuin, niet meer :)
hannabelgje schreef: Het gaat natuurlijk minder lang mee dan behandeld hout, het beste zou iets van larix zijn, maar dat is wel een stuk duurder. Onbehandeld gaat zo'n vuren bak toch wel een aantal jaren mee hoor.
  De mm-bakken die Welkoop/Boerenbond verkoopt, zijn inderdaad van larikshout  :)
Door Hanny
Nog even over pompoenen.
Als je ze met wat warmer weer zaait, zijn ze met drie weken wel groot genoeg om naar buiten in de volle grond te gaan.
Meestal gaan ze tegen eind mei de tuin in en worden dus een week of drie daarvoor gezaaid in een potje buiten, al of niet onder plastic.
Zo kunnen ze mooi door groeien in goed licht, dat is ook belangrijk.
Wij hebben al jaren en jaren meer dan genoeg pompoenen. Zo is het niet veel werk en het geeft gezonde planten en dat is zeker wat waard.
Ik heb er nu nog vier liggen, Wij zijn helemaal klaar met pompoengerechten voor deze winter.
De honden eten het ook, maar opschieten doet het niet.

Hanny
Door Jantina
Gingen we nou zaadjes ruilen?
Ik zoek:
- Muskaatpompoen (hooguit 9 zaadjes)
- Flespompoen (hooguit 9 zaadjes)
- Bijzondere soorten courgette (gele, kleintjes enz.)

Ik heb over:
- Cherrytomaatjes (tros)
- Boerenkool
- Zomerworteltjes
Door sella
spreeuwtje schreef: Weird... Ze komen en verwelken weer maar er blijft niks over.
Heb ik de afgelopen 2 jaar ook gehad.
Wat het is? Geen idee.

Toen ik nog in een echte moestuin teelde kwam ik om in de pompoenen. Ik vermoed niet genoeg voeding. Maar zeker weten doe ik het niet.
Door keetje
Ik ga met Dochterlief een  1meter x 1 meter-tuintje aanleggen.
Misschien dat als ze zelf er mee bezig is dat ze dan ook eens iets anders wil eten dan, hoofdzakelijk, brood.

Ik begin in ieder geval met verschillende kruiden omdat ze wel kruidenboter lust. Dan kan ze dat maken met kruiden uit eigen tuin.
Roosj schreef: Gaat er dan niet juist veel energie van de plant naar het helen ipv naar de pompoenen?
Daarom kort ik ze ook in, dan gaat de energie naar de pompoenen. Omdat het hier in NL eigenlijk net te koud voor ze is hebben ze toch al de neiging om erg veel te investeren in het blad, ik haal daar sowieso eea van weg als de pompoenen op grootte zijn en moeten rijpen. Maar ze moeten wel wat ranken vormen want daar komen de bloemen en dus de pompoenen aan. Ze nemen ook enorm veel plek in, de mesthoop is 2x20m en met 3 planten plus nog 3 courgettes staat die wel aardig vol  :biggrin2: ik zet er dan nog wel mais en zonnebloemen tussen voor het leuk.
Roosj schreef: Goed dat je het zegt! Waarom heb ik daar niet aangedacht? Wij zouden van afval hout maken, maar dat is idd behandeld..

Ja. Er is ook milieuvriendelijk verduurzaamd hout volgens mij.
Door Pluto
Sinds gisteravond hebben we een moestuin van 50m2. Aan het eind van het fietspad zit een volkstuincomplex, 3 minuutjes lopen/fietsen. Voor een 10tje per jaar mag ik daar tuinieren. Al zou ik er niet veel mee doen, voor dat tientje is het altijd te proberen  :D

Dat wordt boeken halen bij de bieb  ;)
Door Nynke
pluto schreef: Sinds gisteravond hebben we een moestuin van 50m2. Aan het eind van het fietspad zit een volkstuincomplex, 3 minuutjes lopen/fietsen. Voor een 10tje per jaar mag ik daar tuinieren. Al zou ik er niet veel mee doen, voor dat tientje is het altijd te proberen  :D

Dat wordt boeken halen bij de bieb  ;)
Heel veel plezier Jeroen  en Joke :) :) :) 
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door