Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door spreeuwtje
hannabelgje schreef: Trouwens geen zaden kopen, ik kom om in de zaden, dan stuur ik ze wel op voor Sano. Ik heb zaad voor biologische pompoenen van ongeveer een kilo.
volgens de winkel was hij idd biologisch..  ::)
ik koop altijd biologische pompoenen, die anderen zijn niet te eten..  :-X

ik ga ze evengoed proberen te planten, sano werd gelijk verdrietig toen de zaadjes weer weg moesten.. (hij is een beetje ziek dus overgevoelig) :P

maar als er nog meer zaadjes te verdelen zijn?? :shy:
misschien is het zowiezo leuk om zaadjes te delen met elkaar?? (alleen heb ik niet zoveel te bieden nog) :P
Door hannabelgje
Nou als je zegt war je zaadjes van wilt hebben dan kijk ik wat ik heb en stuur je dat op. Ik ben een beetje euh enthousiast geweest met aankopen  ::)

Misschien ook leuk om bij te houden wat we oogsten, vooral van de mensen die een mm gebruiken.
Door spreeuwtje
hannabelgje schreef: Nou als je zegt war je zaadjes van wilt hebben dan kijk ik wat ik heb en stuur je dat op. Ik ben een beetje euh enthousiast geweest met aankopen  ::)

Misschien ook leuk om bij te houden wat we oogsten, vooral van de mensen die een mm gebruiken.
ja leuk!!!

dit las ik overigens vandaag:  ook heel mooi!!!
http://www.telegraaf.nl/watuzegt/21171427/__Moestuin_voor_minima_nobel_idee__.html

wat ik graag nog zou willen hebben??  :o
dat vind ik heel lief.. maar omdat ik niks te ruilen heb wil ik wel betalen.. :P
sla bijv.. kleine kropjes.. of stokbonen.. of eu.. spercibonen.. of  bassilicum, bleekselderij?? (geen idee hoe dat moet?) Boerenkool..broccoli.. peterselie.. bieslook, knoflook.. (maar daar moet ik me nog even in verdiepen.. ) prei, uien..
dat soort dingen zou ik ooit graag willen gaan doen..
maar tis net wat er op mijn pad komt en of ik dat al kan..
Door hannabelgje
Ik heb veel verschillende soorten sla, franse boontjes, erwten, basilicum, bosuitjes, boerenkool, peterselie, en nog veel meer. Prei, uien en andere kool zaai ik niet, daar koop ik gewoon plantjes voor. Ik zal je een lijst geven wat ik heb en dan moet je maar kijken wat je wilt proberen. Ik heb ook heeeul veul wortels  ::) ook in zaadlint, das misschien ook leuk voor sano. PB me ff je emailadres dan stuur ik je een lijst.  ;)
Door Roosj
Hanny schreef: Wat moet je nu in deze tijd van het jaar met pompoen. Die gedijen echt alleen bij goed weer en geen koude.
Wat ga je er dan nu mee doen? Een kas is ook nog veel te koud.
Maar mijn idee is het gewoon echt nog veel te vroeg voor dit gewas.
Ik ben trowens wel benieuwd naar de gewassen is die zg, makkelijke bakken.
Als ik naar de planten in onze moestuin kijk, dan zie ik toch met regelmaat een flinke wortel er aan zitten, echt in totaal wel meer dan 15cm.
Gaan al die gewassen dan goed worden, zonder de mogelijkheid om zich ondergronds goed te ontwikkelen?
Ik zag vier sla plantjes op een minuscuul stukje grond. Wij telen die lekkere slaatjes ook, maar bij ons houden ze wel van wat ruimte en ook ondergronds hebben ze een aardig wortel gestel.
Ben benieuwd naar het vervolg.

Hanny
Dat van sla vroeg ik me idd ook af. Ze zeggen 4 kroppen sla in een stuk van 30x30cm. Vorig jaar had ik baby sla plantjes van het tuincentrum gekocht en in ronde plantenbakken van 30cm doorsnee geplant. Voor die planten adviseerden ze 25 of 30cm ruimte. Volgens mij hadden ze ook ongeveer 25cm ruimte nodig..
Door spreeuwtje
hannabelgje schreef: Ik heb veel verschillende soorten sla, franse boontjes, erwten, basilicum, bosuitjes, boerenkool, peterselie, en nog veel meer. Prei, uien en andere kool zaai ik niet, daar koop ik gewoon plantjes voor. Ik zal je een lijst geven wat ik heb en dan moet je maar kijken wat je wilt proberen. Ik heb ook heeeul veul wortels  ::) ook in zaadlint, das misschien ook leuk voor sano. PB me ff je emailadres dan stuur ik je een lijst.  ;)
wat is een zaadlint?  :o
Door Nynke
Hanny schreef: Wat moet je nu in deze tijd van het jaar met pompoen. Die gedijen echt alleen bij goed weer en geen koude.
Wat ga je er dan nu mee doen? Een kas is ook nog veel te koud.
Maar mijn idee is het gewoon echt nog veel te vroeg voor dit gewas.
Ik vind het gewoon leuk om ze alvast te zaaien en ik heb besloten dat het dit jaar een mooie lente wordt  :coolsmiley:
Sowieso gaat de pompoenplant straks voor 2 maanden in een grotere pot in de badkamer, daar is het zo'n 15-16 graden, dus  kan ie een goed wortelstelsel vormen voor ie in de tuin komt  :) :) 
spreeuwtje schreef: als ik kijk naar knoflook raak ik gelijk in paniek..
zaairuggen en ph waarde en niet te zware grond.. etc.. :P
Knoflook is juist makkelijk  :D :D  in oktober/november teentjes planten en in augustus daarna hele bollen oogsten  :) :) Ik had het op een ruggetje geplant omdat mijn tuintje in de winter zeiknat is  ;)
Pompoenen zaai ik binnen onder glas, die gaan pas na IJsheiligen naar buiten maar ik hard ze wel goed af, hier in de logeerkamer. Als je te laat zaait heb je geen pompoenen nl, alleen nog maar bloemen. En ze nemen idd heel veel plek in, ze ranken enorm, met één plant heb ik de halve mesthoop al vol. Courgetteplanten worden ook groot maar blijven op 1 plek en ranken niet.
Roosj schreef: Op mijn pompoen zakjes staat 'Zaaien april-mei binnen. Eind mei uitplanten. Mei ter plaatse'.
Experimenteel is aangetoond dat in mei ter plekke zaaien, zelfs in een warme mesthoop, te laat is om goeie rijpe pompoenen op te leveren  :biggrin2: ik heb het één jaar gedaan, nauwelijks pompoenen en zeker geen rijpe, één jaar planten en zaden door elkaar, alleen aan de planten kwamen goeie pompoenen. Hier wordt dus eind maart gezaaid, goed afgehard en dan de planten buiten in de mesthoop. En als het toch nog koud wordt 's nachts krijgen ze een hansopje aan  ::)
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door