Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Nelly
Als ik lees over aardappelschillen aan een hond geven, krijg ik dus helemaal de riebels :-X Ooit had ik een prachtige wolfsgrauwe Duitse Herder. En die was dol op aardappelen en ook op de schillen. Als ik aardappelen schilde kreeg hij weleens een stukje. Niks aan de hand. Totdat we een avondje gingen stappen. Tuborg was, zoals normaal, gewoon binnen, hij was een brave hond, maakte nooit iets kapot, dus... Toen we thuis kwamen was het keukenkastje opengemaakt, en de zak aardappelen die daarin lag, grotendeels leeg gevreten. Na een dag werd Tuborg ziek, erg ziek :( Zo ziek dat hij het niet heeft overleefd :'( Van mij krijgt geen enkele hond ooit nog een stukje aardappel, sorry.
Door chooky
Ik heb even gegoogled en ik vond dit:
http://www.xs4all.nl/~gwillem/ConsTechniek/bijdragen/CursusToxico/Cursus%20toxicologie3.htm
2.2.6   Solaninen.

Werking: niet geheel bekend, remt o.a. choline-esterase.

Verschijnselen: hoofdpijn, misselijkheid, in zware gevallen hersenoedeem. Vooral gevaarlijk voor kleine kinderen.

Voorkomen: alle vertegenwoordigers van de Solanaceën (Nachtschade-achtigen), vooral in de groene delen daarvan. Bij de aardappel in de schil en in de spruiten.

Door schimmels aangetaste aardappelen (Phytophtora) schijnen afwijkingen aan de ongeboren vrucht te kunnen veroorzaken.
Door DiNero
Ik begin nu hevig te twijfelen aan het nut van die schillen, en doe ze er maar niet meer door voor nu.
In welke hoeveelheden zou dit zo giftig zijn dan?
En zouden ze er dan geen goede stoffen uithalen in kleine hoeveelheden. bv net als met de knoflook, een beetje is gezond, en teveel veroorzaakt bloedarmoede.
Maar omdat dit toch veel heftiger zaken zijn dan bloedarmoede laat ik ze eruit, dan halen ze wel genoeg voedingsstoffen uit alle ander groenten lijkt me
Door tieneke
202spots schreef: Ik geloof dat de aardappels vaak worden bespoten of behandeld met iets waardoor er geen uitlopers komen.
Ik weet niet of dat eraf gaat wanneer ze gewassen worden?
Niet geven,is gewoon puur gif in en rond de schil.
Dit heb ik van vroegere kennissen die er lustig op los spuitte als zijn patat-aardappels haast oogstklaar waren.
Zijn vrouw schilde de aardappels altijd superdik ;D ;D
Laatst gewijzigd door tieneke op ma 14 feb 2005, 00:08, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door