Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Rosita
#259441
Zoals jullie weten is mijn Dante(tje) een nierpatiënt :'(. Gisteren is het bloed van dit ventje na één jaar weer opnieuw onderzocht (ja, ik weet dat het beter is om het iedere 6 mnd te laten nakijken). Ik was heel nieuwsgierig gezien hij sinds de laatste keer ook Fortekor krijgt (en natuurlijk alweer 2 jaar uitsluitend CB). Een jaar geleden waren al zijn waarden onder het max. behalve de Crea (die was toen 221). Ook dit keer waren al zijn waarden (Bun, Calcium, Fosfor, Kalium, Natrium en Albumine) binnen de norm, maar was zijn Crea gelukkig gezakt naar 207 :D. Zijn Bun (ureum) was vorig jaar 10 en dit keer 12.6 (mag max. 14 zijn). Nu moet ik wel zeggen dat Dante(tje) vooral de laatste 2 mnd veel meer gegeten heeft dan goed voor hem was. Dat kwam vooral omdat hij gedurende deze periode uitsluitend CB voor fretten heeft gegeten, bovendien heeft dit voer ook een hogere eiwitfractie dan het natuurvoer (het was dus dubbel op, meer voer en meer eiwit). Ook had Dante(tje) veel later voor het prikken nog wat gegeten dan de vorige keer, ik geloof dat dit ook enige invloed heeft op de waarde. Overigens was 1 1/2 jaar geleden zijn Bun 12.5 en zijn Crea 203. Mijn Dante(tje) is dus dankzij de Fortekor gestabiliseerd (en zo zie je maar weer dat een speciaal nierdieet waarschijnlijk een ondergeschikte rol speelt bij de behandeling van nierfalen). Verder heb ik een telefonisch gesprek gehad met een DA van het dierenziekenhuis Amsterdam (DZA) over het supplementeren met actieve vitamine D (Calcitriol) om zo te zorgen dat de aanmaak van het bijschildklierhormoon (PTH) stabiel blijft (te veel is ook weer slecht voor de nieren). PTH zorgt ervoor dat het calciumgehalte in het bloed stabiel blijft. Dit gebeurt op verschillende manieren: het hormoon maakt calcium vrij uit het skelet of het stimuleert de productie van Calcitriol in de nier. Calcitriol is belangrijk voor de opname van calcium uit de darm. Gezien de nieren steeds minder Calcitriol aanmaken (anders gezegd, steeds minder vitamine D uit de voeding omzetten in Calcitriol) zal de opname van calcium uit de darm ook afnemen. Hierdoor stijgt de productie van het PTH (zodat Calcium uit het skelet kan worden vrijgemaakt) en hoe hoger het is hoe moeilijker het is om het weer te laten zakken (de productie is dan als het waren ongeremd). Te veel van dit hormoon is dus schadelijk voor de nieren en een ander gevolg is dat de hoeveelheid Calcium in het bloed ook te hoog kan worden. De waarde van dit hormoon is vaak pas te hoog bij een Crea van meer dan 265, maar is bij een nierpatiënt wel onvermijdelijk mits je dus gaat supplementeren (wordt al veel langer in Amerika aan huisdieren gegeven en ook mensen in Nederland krijgen dit middel heel vaak voorgeschreven). Uit onderzoek blijkt dat 80% van de katten met nierproblemen een te hoge PTH waarden hebben. Wat in het begin wel heel goed in de gaten moet worden gehouden (en waarom men met een hele lage dosis moet beginnen) is het serum Calcium (zeg maar iedere week voor de eerste paar weken). Als de kat eenmaal goed is ingesteld zijn de resultaten alleen maar positief. Meningen zijn wel verdeeld over de aanvang van de behandeling. Sommige zeggen pas te supplementeren wanneer de Crea tegen de 265 aan zit of wanneer het serum calcium buiten de norm valt. Anderen menen dat men zo vroeg mogelijk moet beginnen om zo het calcium in de botten op peil te houden. De Crea van Dante(tje) is dus (gelukkig) niet zo hoog dat er al te veel PTH wordt aangemaakt. Ik zou de waarde wel kunnen laten meten (zoals wel gebruikelijk is in Amerika), maar dat wordt hier hooguit 2x per jaar in Utrecht gedaan en het bloed moet gelijk op ijs worden gezet (bloed verzenden via de post is uitgesloten). Ik zou dus naar Utrecht moeten (2 uur heen en 2 uur terug en dat is zonder file), zoveel stress wil ik Dante(tje) niet aandoen. Ik zal natuurlijk de resultaten van zijn bloed doorgeven aan DZA en verder overleggen of het al zinvol is om te beginnen met actieve vitamine D, maar waarschijnlijk zie ik over 6 mnd wel verder. Vooralsnog gaan Dante(tje) en ik een hele mooie zomer tegemoet :D.

Groetjes Rosita
Gebruikersavatar
Door sylvia
#259446
Dat wordt zeker een mooie zomer voor jullie :D

Loop je bij Linda in DZA ?
Door Rosita
#259719
Met Ammy loop ik inderdaad bij Linda (dat ze voor vers vlees is vind ik echt een plus punt). Daarom ben ik daar gaan informeren naar Calcitriol. Ik werd geloof ik terug gebeld door Ischa Swartz. Mijn eigen DA wist niet veel te vertellen en gezien mijn goede ervaring bij DZA met zowel Ammy als met Prince (oke, afgezien van alle Hill's brokken die ze daar verkopen :P) dacht ik waarom daar niet even navraag doen. Natuurlijk zullen ze Dante eerst willen zien en zal ik de uitslag van gister mee moeten nemen, maar daarna kan Dante volgens hun zonder problemen het supplement krijgen. Ik ben overigens niet van plan om bij iedere controle van zijn calcium naar Amsterdam te gaan, dat laat ik mijn eigen DA gewoon doen. De vraag is of het nu al zinvol is om te gaan supplementeren, dat hoop ik volgende week te weet te komen wanneer ik terug bel voor eventueel een afspraak.

Groetjes Rosita
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door