Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Nadia
-Annemarie- schreef: Ok.  :)

Ik zou dat bakje wat je eerder liet zien dus maar voor de kaarsen bewaren, ziet er uit alsof er white wash op zit.  :-[ 

Het is wel een hartstikke leuk bakje.  :)
Hmm.. Dammit.. Waarom denken ze daar niet aan bij de verkoop?? Als ik er een worteldoek in niet moet het toch wel kunnen, toch??
Door Nynke
Nadia schreef: Nou.. Mijn bakje ziet wat anders uit ;) Tis maar een kleintje ;) Even rustig aan beginnen ;)
Andijvie lusten we graag ja :) Tah Tsai heb ik nog nooit gegeten of van gehoord :)
Tah tsai is net zoiets als Paksoy, maar dan met meer groen en minder witte nerven. Slinkt wel enorm bij verhitten. AH heeft het een tijdje verkocht, een jaar of 2 geleden.
Andijvie doet het hardstikke goed, kan (bijna) niet fout gaan. Ik vind krulandijvie trouwens echt vies  :-X
Door Nynke
Nadia schreef: Welke andijvie koop je normaal in de winkel??

Kan ik de andijvie en de Tah tsai  nu dan al voor zaaien?
Klinkt goed! Paksoy vind ik erg lekker! :)
ja hoor  :) :)  allebei niet te warm zetten, want dan krijg je van die enge dunne stengeltjes
Door Nadia
Nynke schreef: ja hoor  :) :)  allebei niet te warm zetten, want dan krijg je van die enge dunne stengeltjes
Oke! Nog even zoeken welke grond ik moet gebruiken :)

Ik gebruik dus echt 1 zaadje voor 1 stengel prei/krop andijvie etc ?

Kan ik als ik meloen zaai.. En ze zijn gelukt.. De pitjes van de meloen weer gebruiken voor de volgende ronde??
Door eelke
Nadia schreef: Oke! Nog even zoeken welke grond ik moet gebruiken :)

Kan ik als ik meloen zaai.. En ze zijn gelukt.. De pitjes van de meloen weer gebruiken voor de volgende ronde??
Niet van iedere soort...sommige soorten maken geen vruchtbare zaadjes.
Door Hanny
Voor de beginners heb ik net even gegoogled op zaai en oogstkalender.
Wikipedia geeft een goede teeltkalender. Informatie over de zaaitijd, uitpoot periode en natuurlijk, als het allemaal lukt de oogstperiode.
Misschien een goed idee, om dat  te bekijken en dan de zaadcatalogi eens bestuderen, de Bolster, zaadhandel van der Wal, Vreeken en vast nog wel veel meer.
Veel plezier met tuinen en zelf goed lezen. Een courgette plant is echt geen klimplant, zoals ik hier las, maar die heeft zo ongeveer een vierkante meter grond nodig, dus niet in zo'n bak waar hij zijn blad niet kwijt kan.
Manlief is nog niet bezig, als je ouder bent heb je vaak toch wel wat ervaring en dat is, haastige spoed is zelden goed. (lange sliederige zaailingen en te koud om uit te poten)

Veel tuinplezier
Hanny
Nadia schreef: Oke! Nog even zoeken welke grond ik moet gebruiken :)

dat probeer ik altijd wel  ::)
Door Nadia
Hanny schreef: Voor de beginners heb ik net even gegoogled op zaai en oogstkalender.
Wikipedia geeft een goede teeltkalender. Informatie over de zaaitijd, uitpoot periode en natuurlijk, als het allemaal lukt de oogstperiode.
Misschien een goed idee, om dat  te bekijken en dan de zaadcatalogi eens bestuderen, de Bolster, zaadhandel van der Wal, Vreeken en vast nog wel veel meer.
Veel plezier met tuinen en zelf goed lezen. Een courgette plant is echt geen klimplant, zoals ik hier las, maar die heeft zo ongeveer een vierkante meter grond nodig, dus niet in zo'n bak waar hij zijn blad niet kwijt kan.
Manlief is nog niet bezig, als je ouder bent heb je vaak toch wel wat ervaring en dat is, haastige spoed is zelden goed. (lange sliederige zaailingen en te koud om uit te poten)

Veel tuinplezier
Hanny

Jullie planten/oogsten veel he? Heb je nu nog dingen die je kunt oogsten??
hannabelgje schreef: Wat gevonden over de witlof:

Witlof is een vrij makkelijk te telen groente en vooral de rassen die geen dekgrond nodig hebben zijn ideaal . Al is de grond 's winters stijfbevroren en ligt er buiten een pak sneeuw van tientallen cm's , om je maaltje verse witlof te oogsten hoef je alleen maar even naar je kelder (of andere koele ruimte) in huis. Je zaait hem tussen begin mei tot eind juni zeer dun op regels en dunt hem later nog eens uit tot een onderlinge afstand van 15 tot 20 cm. De planten kun je , afhankelijk van het ras , vanaf oktober rooien . Ik laat ze dan nog een dag of twee liggen voor ik het loof op enkele cm's boven de wortel afsnij.

Doe in een bak of kist , of zoals ik doe in een plastic ton met deksel , een laagje grond waar je de geprepareerde wortels in zet. Je kunt zelfs pure zand gebruiken want alles wat de nieuw te vormen witlofkrop aan voedingsstoffen nodig heeft haalt hij uit zijn wortel vandaan.

Daarna bak ,kist of ton tegen licht afdekken en de grond vochtig houden door af en toe wat water tussen de wortels te gieten. Dat afdekken is nodig om lichte witlof te verkrijgen want anders wordt hij groen en blijft ook meer losbladig.

Bij een omgevingstemperatuur van ongeveer 16 graden kun je na enkele weken gaan oogsten.

Op een beperkte ruimte kun je heel wat wortels kwijt.
een vader van een vriendin van mij had ze bij gebrek aan een kelder in de kruipruimte van het huis staan en dat ging prima  :D
Door Hanny
Helemaal niets is er meer te oogsten.
Er liggen nog 4 pompoenen op zolder. Meestal zijn die eind december echt te slecht om nog langer te bewaren maar dit jaar zijn ze wat langer houdbaar.
Gisteren de laatste bietjes ingevroren, die in de schuur hebben gelegen. Het is hier niet kouder dan -6 geweest.
Er liggen nog een paar pastinaken, mooi dik, maar manlief zaait dat waarschijnlijk niet meer. Misschien een klein rijtje, zo interessant zijn patinaken nu ook weer niet. Als de zon schijnt zou je er blaren van op je huid kunnen krijgen, net zoiets als een reactie op Bereklauw.
Er werd geschreven, dat je pastinaken en bietjes wel kunt inkuilen. Misschien kan dat ook wel in een niet al te natte grond, maar wat doe je dan als het echt gaat vriezen, keiharde grond kun je niet open spitten. Wij zetten ze maar in zand in een bak in de schuur en dan hopen, dat het niet -20 wordt. Boerenkool zou je 's winters kunnen oogsten, ja ja. De duiven zijn er dol op en anders? Stel je voor, mooie boerenkool op het land stevig bevroren, een flinke oostenwind er over heen en de kool ligt versnipperd op de grond.
Je hebt ook van die heerlijke salade mengsels, die je laat in het jaar zou kunnen zaaien en dan laat in de herfst oogsten. Hier is het nog niet gelukt, kiemen gewoon laat in het jaar niet. Sla houdt niet van een hoge temp. om te kiemen, dus dan zou het laat in het jaar moeten kunnen, maar hier niet.
Toch iets met licht of zo. Gaan dat nog wel een keer proberen.

Peterselie en selderij kopen we altijd aan het begin van het seizoen als kleine plantjes, als je die binnen zaait worden het, in ieder geval bij ons, hopeloze slieders. Verder op in het seizoen wordt het wel gezaaid. Beiden hebben een lange kiemtijd, als het dan droog is, komt er weinig van terecht, als je dan moet gieten zwemmen de zaadjes op een hoop of zo., is niet de bedoeling. Hetzelfde geldt voor heerlijke basilicum, met mooi zacht, vochtig weer, hup staat het er zo op, maar anders geeft het toch wel problemen.
Bieslook hebben we nog nooit gezaaid, gewoon gekocht en na verloop van tijd opsplitsen.  Hetzelfde geldt hier voor munt, dat staat in een emmer, anders komt het daar waar je het niet wilt.
Thijm hebben we ook wel geprobeerd te zaaien, geen succes. Dochterlief zaaide het ook, een overvloed aan plantjes.
Jij woont in het zuiden, misschien eens een bezoekje wagen aan de Bastin tuinen, Ik geniet er al van om op hun site te kijken.
Plantje kopen en goed verzorgen zal zeker ook zijn charme hebben.
Wij tuinen op droge zandgrond, waarschijnlijk zal jouw grond beter zijn met meer kans op succes.

Hanny
Door Too
Zaaien is hartstikke leuk -als t allemaal lukt- maar over t algemeen heb je dan ook gelijk heeeeel veel plantjes die allemaal tegelijk 'gaar' zijn

Ik merk dat steeds meer mensen met kleine moespostzegeltjes/1vierkante metertje voor t gemak en de zekerheid kiezen van kluitjes
dus 5 spitskooltjes, elke 2 weken een paar slaatjes, 5 paksoi, 1 komkommer, 1 courgette, etc
en dan makkelijke dingen als spinazie, snijbiet, wortels en bonen zaaien
Door Nadia
Cool!!! Bastin tuinen zit hier letterlijk om de hoek! Cool!

Bieslook. Ik kocht wel eens van die plantjes in de supermarkt.. Maar die overleefden echt niet hoor.. Wat moet ik daar mee doen dan?
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door