Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door keetje
hannabelgje schreef: De bedoeling is dat je vakken hebt van 30X30 cm. De makkelijkste manier is door een bak van 1.20X1.20 in 16 vakken te verdelen. Anders stuur me een pb met je email en dan mail ik je het boek door, daar staat alles heerlijk uitgelegd in makkelijke taal. Een tip uit het boek die ik zeker handig vind bijvoorbeeld is dag je drie zaadjes per plantgat doet en daar komen drie zaailingen uit waarvan je er eentje wilt behouden. Dan kies je de mooiste, grootste uit die je laat staan en de andere twee trek je er niet uit, maar die knip je af. Dan blijft de grond rustig en loop je niet het risico dat je de wortels van degene die je wilt behouden beschadigd.
Dat vind ik nou een goede tip,.....
Door spreeuwtje
hannabelgje schreef: In een bak moet 96 liter vermiculiet, 96 liter compost en 96 liter turf. Er valt dus niet echt iets te delen denk ik.
die vermicelli hebben ze volgens mij helemaal niet hier in de omgeving..
nooit gezien bij onze tuinwinkel (overvecht) 
compost ook niet.. dwz.. dat wordt toch niet zo in zakken verkocht?
Door hannabelgje
Ik ook hoor troost je. Ik moet een uur rijden voor het dichtstbijzijnde adres. Net naar cranenbroeck geweest. Compost per 30 liter 1,40 en de turf per 40 liter 1.80. Dat viel dus goed mee. Ik heb 80 liter turf genomen en 120 compost. Dus dadelijk 30 euro per bak aan vulling in totaal. Dat valt nog wel mee dus. Nu nog afspreken om de vermiculiet te halen in geleen. Dat gaat nu nog niet lukken. Na half uurtje cranenbroek voel ik me net een dweil.
Door sella
Ik heb in alle jaren van moestuineren en stadstuinieren, nog nooit vermiculiet gebruikt.
Ik heb nu gemetselde bakken, die ik wat ga veranderen dat wel, maar ik gooi er gewoon grond in, van die zakken tuingrond en die verrijk ik met gedroogde koeienshit en wat compost.

Ik heb er wel water opnemende gel korrels in gedaan op 15 cm diepte, zodat in hete zomers de wortels gestimuleerd worden naar de diepte te gaan.
Binnen zaai ik pas voor vanaf eind feb. Ervaring leert dat anders het te grote slierten wordt.
keetje schreef: Maar, het kan toch ook prima zonder die vermicelli?

Zou niet weten waar je dat spul hier in de buurt kopen kan,.....
ik heb het eerste  jaar van m'n mm bakken vermiculiet gebruikt maar doe het nu zonder daar het toch niet geheel gezond is en gebruik nu kokospotgrond om water vast te houden
Door Nadia
Ohh Help! Hoe meer ik lees hoe minder ik weet ;D

Heb nu op mijn vensterbank potjes gezet met oregano zaadjes en tijm. Ben benieuwd of ik daar wat uit krijg.. Verwacht van niet..

is er nogmeer wat ik op mijn vensterbankje kan kweken?? Naast kruiden??
Door hannabelgje
Ik ga morgen op de vensterbank afrikaantjes voorzaaien. Dat is leuk en is een nuttig plantje voor tussen de groenten. Aangezien de experts vanalles uitgeprobeerd hebben qua inhoudt van de bakken en die uitgekomen zijn op die mix vind ik het voor mij verstandiger om ook die mix te gebruiken. Als het resultaat er straks ook na is ben ik blij met mijn mix.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door