Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Nelly
Volgens mij is castratie voor elke hondenvacht een ramp, ongeacht het ras; behalve voor Angel dan ;D Die lijkt wel van fluweel!
Door sylvia
lodewijk schreef: het is niet mijn eerste cocker-spaniel de vorige was een teefje, en die heb ik ook nooit laten steraliseren. het nadeel hiervan is dat de kans op borstkanker wel erg vergroot. helaas is ze hieraan ook overleden. de operatie kwam te laat, ons meissie had uitzaaiingen in haar longen. dus mensen als je besluit je hond niet te laten helpen wees dan wel extra alert op die rot ziekte.

Wat erg :-\ alleen dat het de kans erg vergroot is niet helemaal waar maar het is wel heel vervelend als het net jouw hond treft :-\
Door Nelly
Mijn Scarlettje was gecastreerd; kreeg idd ook vachtproblemen en op 8-jarige leeftijd een tumor in de longen (geen borstkanker ) binnen een maand was ze weg :'(
Door lodewijk
Nelly schreef: Mijn Scarlettje was gecastreerd; kreeg idd ook vachtproblemen en op 8-jarige leeftijd een tumor in de longen (geen borstkanker ) binnen een maand was ze weg :'(
jammer om te horen van scarlett, teuntje was ook net 8.
maar de een zegt dit en de ander zo,
Door Nelly
lodewijk schreef: jammer om te horen van scarlett, teuntje was ook net 8.
maar de een zegt dit en de ander zo,
Klopt. En Angel, die ik op 2-jarige leeftijd heb gekregen was toen al gecastreerd, is nu bijna 6, heeft een prachtvacht en schijnbaar nergens last van. Maar ja ze is dus nog geen 8... ::)
Door sylvia
Nelly schreef: Klopt. En Angel, die ik op 2-jarige leeftijd heb gekregen was toen al gecastreerd, is nu bijna 6, heeft een prachtvacht en schijnbaar nergens last van. Maar ja ze is dus nog geen 8... ::)
Voor de herder is de vachtverandering ook niet echt een probleem, bij de spaniel is het dus desastreus voor de vacht en de gezondheid van de huid
Door Nelly
sylvia schreef: Voor de herder is de vachtverandering ook niet echt een probleem, bij de spaniel is het dus desastreus voor de vacht en de gezondheid van de huid
Ben ik niet helemaal met je eens, Syl. Scarlett was ook een herder (langstok, zoals als Ashley, alleen wat krullerig), en na verloop van tijd kreeg zij na de castratie jeuk, een vettige, viezige vacht, die ook onaangenaam rook. Helaas voerde ik in die tijd nog geen kvv. dat had haar misschien kunnen helpen.
Door sylvia
Nelly schreef: Ben ik niet helemaal met je eens, Syl. Scarlett was ook een herder (langstok, zoals als Ashley, alleen wat krullerig), en na verloop van tijd kreeg zij na de castratie jeuk, een vettige, viezige vacht, die ook onaangenaam rook. Helaas voerde ik in die tijd nog geen kvv. dat had haar misschien kunnen helpen.
Dat kan wel maar bij de herder of welk ander ras is het niet standaard dat de vacht verziekt is na de castratie en voor de spaniel geld dat iedere vacht verziekt is na de castratie
Door lodewijk
daarom heb ik besloten om mijn cocker dus absoluut niet te castreren, wil tenslotte dat ie een mooie vacht krijgt.
Door Hitam
sylvia schreef: Wat erg :-\ alleen dat het de kans erg vergroot is niet helemaal waar maar het is wel heel vervelend als het net jouw hond treft :-\
Nou ja, 40% tov een paar procent lijkt mij toch wel meer kans.
Door sylvia
Hitam schreef: Nou ja, 40% tov een paar procent lijkt mij toch wel meer kans.
ja maar dat betreft geen kwaadaardige mamatumoren, anders zou bijna de helft van alle ongecastreerde teven moeten overlijden of geopereerd worden aan mamatumoren en de meeste teven die ik ken zijn niet gecastreerd en ik ken zeker geen 40 % met mamatumoren die kwaadaardig of levensbedreigend zijn.
Door Hitam
Nee, daarvan is de helft kwaadaardig. En pas op latere leeftijd, dus het duurt even voor ze er last van krijgen.

Overigens heeft onze Babsi ook na de sterilistatie een pluiziger vacht gekregen en wat erger is: ze blijft maar verharen. De andere verharen twee keer per jaar, voor ze loops worden en zijn verhaart het hele jaar door.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door