Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

miruske schreef: Ik weet het niet over de regels. Dacht wel dat als jouw hond vast zit en een loslopende hem aanvalt jij niet schuldig bent maar zo t lezen klopt dat niet. Wat ik wel zeker weet is dat als jouw hond aangelijnd is en hij berokkend een ander schade dit door jouw wa verzekering gedekt wordt. Loopt ie los is het een ander verhaal

Als het hondje gewoon meeloopt zal het wel met een sisser aflopen en anders komt die mevrouw vast wel bij je op de stoep. En als het erger was geweest had ze dat heus wel eerder en anders meteen gedaan dus kalmeer en wacht maar effe af
Bijtwonden kunnen in eerste instantie lijken mee te vallen maar dan toch meer schade gedaan na later blijkt.

Ik kan me voorstellen dat je je rot geschrokken ben.
Door Lil
Dat een hond loopt zegt niets. Boris heeft bijna alle keren dat hij gebeten is geworden gelopen. Door de adrenaline zelfs toen een pees in zijn poot stuk was. Hij liep pas na een half uur kreupel. Toen het stuk van zijn oor werd afgebeten liep hij niet meer door de shock, maar hoewel kosmetisch een ramp was dat lichamelijk natuurlijk 3 keer niets een stuk van een oor af. Dus of een hond loopt zegt niet alles. Toen hij liep was een pees stuk en toen hij niet liep was alleen een stuk oor weg.

Ik hoop dat TS geen vervelende gevolgen van het incident heeft en dat haar broer ok is.
Laatst gewijzigd door Lil op di 08 jan 2013, 08:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Of zij is ook in shock door wat er gebeurt is en wil zo snel mogelijk naar huis om haar hond goed na te (laten) kijken.
Dat kan ook.

Ons vorig hondje werd vlak voor de deur gegrepen (aan de riem) door een logiertje (los) van de buurvrouw.
Ik heb haar echt daar en direct door mijn handen laten gaan. Overal gekeken en gevoelt.
Maar ja, elk mens is weer anders.

Hoe dan ook, het is iets wat je echt niet wilt. Een hond die een andere hond bijt.
Vreselijk hoor..

Snap alsnog niet hoe het heeft kunnen gebeuren..
Ons beessie kan gewoon met andere honden en beessies alleen heeft ie moeite met reutjes soms, maar buiten dat om, negeert ie altijd andere honden als we buiten spelen en doen.
Met mn broer gaat het gewoon weer, was volgens mij door de shock en uitputting enzo van t proberen de bek open te houden weggevallen..

Hoop nooit meer zoiets mee te maken :-\
~anna~ schreef: Voor de politie maakt het niks uit, dus wie nou wel/niet aan de lijn zat.
Er zijn gewoon geen regels, heb ik begrepen, dus niemand is schuldig.
Samen oplossen en evt de da betalen. volgende keer extra goed bij de les blijven.
Dit is helaas expliciet niet waar; de eigenaar van de bijtende hond is (vrijwel) altijd de aansprakelijke partij. Wie er los liep en of dat ter plaatse mocht is helaas onbelangrijk.
Ik kan ze zo niet bedenken maar er kunnen redenen zijn waarom de aansprakelijkheid van de eigenaar van de bijtende hond wordt verminderd. Het KAN daarbij soms deels uitmaken of een hond dubbel gezekerd was of niet. Grof gezegd: als jij je altijd bijtende fikkie los laat lopen is dat anders dan dat je weet dat fikkie zou kunnen bijten en hem daarom dubbel gezekerd en met muilkorf uitlaat en de andere hond om hem heen danste, maar hoe dan ook, toch altijd weer: in de basis is de eigenaar van de bijtende hond de aansprakelijke partij.

Het zou mij in dit geval wel interesseren wat er nu eigenlijk gebeurd is; waarom die mevrouw zo snel verdween en of ze nog terugkomt.
Als je haar nog een keer ziet dan lijkt me een goed gesprek bij een bakske koffie wel het minste ;-)

Of haar hond erg gewond is.. het kan de reden zijn dat ze verdwenen is; als een gek naar de DA. Maar het kan ook zijn dat ze zo geschrokken is dat ze alleen maar weg wilde... Tikje anders dan anders lijkt dit me wel gegaan te zijn...

Hopelijk "vind" je haar en kom je hier nog achter...

Overigens.... als je haar vind, toon belangstelling, biedt excuses aan en vraag haar eea op papier te zetten zodat je het naar je verzekering kunt insturen. IN de basis bedragen niet alvast betalen maar aangeven dat je eea naar je verzekering zult opsturen. Als om welke reden dan ook die niet (volledig) betaalt zou ik aanbiedn om het verschil zelf bij te leggen, maar dat is aan jou.

Sterkte... dit zijn idd dingen die je niet mee wilt maken!

Suzanne
*Dorothea* schreef: maar het was in een aanlijngebied toch?
ik vind het raar hoor, de baas van een loslopende hond overtreedt de wet door hem los te laten lopen.
Dan kan hij alleen daar een boete voor krijgen...het los laten lopen van je hond op een plek waar dat niet mag (maar dan nog moet het door de BOA/politie/stadswacht zelf geconstateerd worden dat de hond losloopt voordat er bekeurd mag/kan worden). Schade die de bijtende hond heeft veroorzaakt wordt via de aansprakelijkheidsverzekering opgelost op de verzekering van de partij die de schade toe heeft gebracht
ik vind het raar hoor, de baas van een loslopende hond overtreedt de wet door hem los te laten lopen.
ik ook hoor, dan kan je als eigenaar met een aangelijnde hond straks nergens meer lopen....
en nee niet alle aangelijnde honden bijten maar wel kunnen ze goed waarschuwen als er een loslopende hond steeds komt etteren
Ik vind dat ook erg vreemd. Hier in de straat is dus echt een aanlijngebod, wij moeten zo nu en dan toch ook echt de voordeur uit met Luna en altijd, nouja, meestal, komen we dan wel een hond tegen die niet aangelijnd is omdat de baas denkt ,...we zijn zowat bij de hei, ga maar vast vooruit Fikkie.
"s morgens als het nog donker is is dat echt een ramp en ik begin me er steeds meer aan te ergeren dat er opeens of een hond op 2 meter afstand tegen ons staat te blaffen of dat er opeens een hond aan Luna's kont hangt om daar eens even lekker te snuffelen,....baasjes of 10 meter vooruit, of 10 meter achteruit of helemaal niet te zien. Dan moet ik dus, om ellende te voorkomen mijn hond ophijsen, muilkorven of wat dan ook om een strubbeling te voorkomen? Want IK ben fout? Te gek voor woorden.
Ook in een losloopgebied moet ik met mijn aangelijnde hond gewoon kunnen lopen, wettelijk beschermd dus. Het is een gebied waar los gelopen mag worden maar niet perse hoeft en dan nog geldt, je moet je hond onder alle omstandigheden onder apel hebben, ook in een losloopgebied. Ik loop wel eens met Luna hier, aangelijnd, op de hei en dan wordt ik regelmatig besprongen door uitgelaten hondenbeesten waar ik niet eens een baas van zie, die lopen heel ergens anders, met hun blik op hun I-pad of I-pod of hoe al die dingen mogen heten, en die laat zijn hond bij het beginbord los, loopt gewoon zij  eigen rondje, al gamend, twitterend of what's append, en kijkt, na dat rondje of hij Fikkie weer bij zich kan krijgen.
Ik denk dat alleen telt wat op het moment van het incident de situatie was. Op dat moment waren beide honden los, want je broer kon de hond niet houden. Dus jullie hadden beide een losse hond en waren dus beide even fout. Ik zou mijn hond maar nooit meer aan een ander mee geven of in dat geval muilkorven. Vechten is 1 ding , maar dat ie zo vast blijft houden dat twee volwassen mannen sterk zijn bek open moeten krijgen vind ik persoonlijk gruwelijk en ik kan me moeilijk voorstellen dat die andere hond geen enkele schade heeft.

* Edit: Sorry, ik had gelezen dat je broer en je man de bek open moesten krijgen, maar jeschrijft 'met man en macht'. Vind ik nog net zo erg, maar ik moet je woorden niet verdraaien  ;)
Laatst gewijzigd door Jantina op wo 09 jan 2013, 09:46, 1 keer totaal gewijzigd.
jara schreef: Dan kan hij alleen daar een boete voor krijgen...het los laten lopen van je hond op een plek waar dat niet mag (maar dan nog moet het door de BOA/politie/stadswacht zelf geconstateerd worden dat de hond losloopt voordat er bekeurd mag/kan worden). Schade die de bijtende hond heeft veroorzaakt wordt via de aansprakelijkheidsverzekering opgelost op de verzekering van de partij die de schade toe heeft gebracht
Ook niet altijd hoor.
Duster heeft een keer een hond verwond (al was dat niet zijn doel). Beide honden liepen los in een losloopgebied. Mijn verzekering dekte de schade niet.
Dussss mocht het ooit nog eens voorkomen, dan gebeurde dat wanneer beide honden aan de lijn zaten ;) ::) :-X
Het klinkt dom ;-) maar het loslopen mag voor de ander geen reden zijn om te gaan bijten.
Vergelijk: als ik met mijn voertuig, auto of anderszins een een-richtingstraat van de verkeerde kant inrij mag jij mij niet aanrijden.

(dat kan soms moeilijk vermeden worden, snap ik, maar het gaat even om het idee.. het is een ander soort fout die gemaakt wordt)

Suzanne
vanaalst schreef: ik ook hoor, dan kan je als eigenaar met een aangelijnde hond straks nergens meer lopen....
en nee niet alle aangelijnde honden bijten maar wel kunnen ze goed waarschuwen als er een loslopende hond steeds komt etteren
Het is ook enigszins krom maar wel 'begrijpelijk'... als eigenaar van een hond heb je te voorkomen dat die aan een andere hond (of mens, of voorwerp....) schade toebrengt.
Je moet dus alles in het werk stellen te voorkomen dat Fikkie bijt zeg maar, ongeacht wat die ander(e hond) doet of laat.

Maar, mocht zich een situatie voordoen waarin bewijsbaar een loslopende hond ettert of zelfs de aanval inzet en jouw aangelijnde hond verdedigt zich... KAN het een ander verhaal worden. Dan kan een rechter stellen dat de andere eigenaar in gebreke is gebleven een conflict te voorkomen.
het KAN dan uitmaken of jij bijv. al diverse malen hebt gevraagd om ettertje terug te roepen.

Het probleem zit 'm in de bewijslast ;-((

(btw. "jij"in mijn betoog is de hypothetisch "jij"!)

Suzanne
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door