Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Caro2012
Mevroi Kruim schreef: Voor kippennek moet je meestal a. naar de markt, op visite bij de poelier, b. naar de eventuele poelierswinkel in jouw stad, c. op zoek naar een slager die ze heeft (zeer zeldzaam) of d. ff kijken welke BP-er bij jou in de buurt woont en kijken of je samen kunt bestellen. D. is iha de handigste optie.
Vleugels zijn prima voor katten die snappen dat ze moeten knagen. Voor beginners is het verstandig om ze goed plat te meppen met een flinke hamer, dan wel de botjes te knippen met een snoeischaar.
Wat is iha?

We hebben een dierenwinkel die kippennekken verkoopt ;), maar das geen goedkoop zaakje. Verder wil ik me opgeven bij de club van noord holland en na eerst uitgevist te hebben wat hij allemaal lust samen met andere bestellen via deze site. Dat lijkt me wel wat.
De slagers hier doen er ook helaas niet aan en poeliers op de markt konden het op verzoek wel een aantal kilo's regelen, misschien voor de toekomst mocht het op andere manieren niet lukken.
Vind het wel een leuk avontuur :biggrin2:
Door Caro2012
pearlsofpassion schreef: Het lam was doodgeboren. ;)
Dus het was voeren of vernietigen.
En toch deed het heel wat stof opwaaien.

Hetzelfde geldt voor kuikens die je koopt he, ze worden gedood omdat ze mannetjes zijn waar in de legindustrie niets mee gedaan kan worden.
Ik had al zo'n vermoeden ;).
Vernietigen is dan dat toch verspilling.
Door Limpy
Mocht je eens in amsterdam zijn, op de dappermarkt (oost) staat op dinsdag, vrijdag en zaterdag een poelier die kippennekjes voor 70 cent de kilo verkoopt...
(per 2 kg te kopen anders zijn ze 80 cent de kg)
Door koekje
Limpy schreef: Mocht je eens in amsterdam zijn, op de dappermarkt (oost) staat op dinsdag, vrijdag en zaterdag een poelier die kippennekjes voor 70 cent de kilo verkoopt...
(per 2 kg te kopen anders zijn ze 80 cent de kg)
Da's een fijne poelier. De konijn vind ik er te duur, maar ik heb er vaker een pekingeend (bevroren geslachte tamme eend) en kalkoendrumstick gehaald. Kalkoendrumstick was gelijk een kilo, hoefde ik alleen bot uit te snijden en het dikkel vel eraf: mooi spiervlees blijft er over. De eend is in stukken gegaan als vleesbot.
Door Caro2012
:biggrin2: Ja zeker dappermarkt is te doen voor mij, ik woon in zaandam, mijn broer in amsterdam centrum, dus appeltje eitje.
70 cent is niet duur idd, ga eerst even kijken of het in de buurt ergens te vinden is in een kleine verpakking en nog wat andere variaties proberen.

Net de kippenvleugel geplet en in grote stukken aan Wero geserveerd, hij werd helemaal gek  :D en het was in record tempo weg  :-\ ... wat een lol.
Daarna gewoon weer miauwen of je nog niks gehad hebt ... maar top hij lust het  :biggrin2:
Volgende keer maar niet meer de moeite nemen om het te pletten en in stukken te snijden/knippen.
Denk eerlijk gezegd dat hij alles wel lust, hij eet ook gewoon banaan als die onbeheerd ligt.
(Heb nog niet zo veel geprobeerd want ik heb hem nog maar sinds 1 oktober uit het asiel), het is een snoepie.

wordt vervolgt ....
Allemaal fijn weekend :)
Door Caro2012
Vanochtend zijn portie platgeslagen kippenvleugel gehad in grote stukken.
Nu had hij weer iets te groot stuk in geslikt en heeft 10 min zitten kokhalsen ... dat waren een beetje angstige minuten voor mij dan  :-X
Ik hield me maar vast aan de andere schrokop van pearlofpassion.
Beetje boter na gegeten als glijmiddel en inmiddels ligt meneer uit te buiken.  :biggrin2:
Door Martine-Tom
Mss kan je de volgende keer kijken of hij dan een stukje spiervlees wil eten  :) Dat is althans wat ik zou doen zodra mijn hartslag weer een acceptabel tempo aan zou nemen  :P
Door Limpy
Volgens mij staat er hier in de bieb ergens een plaatje hoe de heimlich-greep toe te passen.

Limpy was ook eens zo onnozel om een grote kippennek na 2x kauwen gulzig naar binnen te slurpen, ik was blij dat ik dat plaatje toen gezien had....
Sindsdien knip ik kippennek in stukjes voor hem.
Kippennek is trouwens het enige waarmee hij dat deed, konijnenkarkas kauwt hij wel goed op.
Door Caro2012
Ik ga idd aankomende tijd nog verschillende andere soorten vlees proberen, ook spiervlees van verschillende orgine ;)
Reden dat ik een platgeslagen en in grove stukken kippenvleugel had gegeven is omdat Wero erg snel eet en daardoor aan de diaree raakt.
Het idee was dat dit niet in 1 keer naar binnen kan en hij verplicht dus moet kauwen en rustiger de tijd er voor moet nemen.
Het scheelt wel ipv van 15 seconden (1 zakje natvoer) eet hij nu zijn 75 gram Barf in 1 minuut ... tja het is langzamer toch  :biggrin2: :biggrin2:

Heimlich greep daar schrok ik wel even van, want ik zal eerlijk zeggen dat verstikking bij mij wel erg gevoelig ligt.
Ik krijg dat bijna toch de neiging om gemalen voer te geven en de diarree maar voor lief te nemen.

Overigens ben ik meteen gaan googlen op de heimlich greep en er is zelfs een video op deze site te vinden.
(geen idee of ik die link mag posten hier, maar neem aan dat ik het wel hoor als het niet mag)
http://www.barf-natuurlijk.nl/barf/barf ... ieren.html

Zou ik een groot risico nemen op verstikking bij mijn kat als het zo'n schrok op is en ik hem platgeslagen en in stukken gehakte kipvleugel, kippennekken of soort gelijk zou aanbieden?

Ik rol van de enne vraag in de andere geloof ik, maar misschien kom ik straks toch weer bij die gehaktmolen terug  :P.
Groetjz Caro
Door fem fatale
Je kan het ook nog groter aanbieden, als prooi, dan moeten ze wel kauwen (of jouwes is veel groter dan de mijne).

Mijn Plien kan enorm schrokken en overeten, dus die krijgt om die reden geen KVV (het is een kat van 3,5 kilo, maar ze is kleiner en ieler dan de katten van 3 kilo die ik ken, en soms eet ze een pond KVV in 1x op. Komt er ook in 1x uit.), voor haar is het daarnaast belangrijk dat er de hele dag door eten beschikbaar is. Ze eet ongeveer iedere anderhalf een paar hapjes, als het er niet is raakt ze in paniek, en gaat ze daarna dus achterlijk schrokken.
Plien was heel erg mager toen ze hier kwam, zij heeft als kitten echt honger gehad, en ik denk dat het daardoor komt. Verder is ze gelukkig heel makkelijk.
Door pearlsofpassion
Ik zou ook stukken aanbieden die hij dus niet kan inslikken. En dan echt niet kan.  Dus niet net niet, maar echt helemaal niet.
Karkas vb.  Dat heb ik bij Cuzco in het begin ook maar gedaan.  Tot hij leerde hoe met een stuk vleesbot om te gaan. Hij slikt het dus nog steeds in om dan weer te merken dat het nog niet door zijn keel kan en ik heb het geluk dat hij ipv het te blijven proberen en te stikken, het terug uitspuwt.
Ik weet niet wat ik anders zou doen, want hij doet dat dus zelfs met eendennek en dat is al behoorlijk dik.

Hij zit ook wel altijd te boeren na het eten, zo precies wat op te geven, maar dat vind ik persoonlijk niet eng.  Ik weet dat dat niet wil zeggen dat hij iets niet goed doorgeslikt heeft, maar dat het gewoon zwaar op zijn maag valt. Niet zo vreemd natuurlijk...
Daaruit leert hij wel niet. 
Door Limpy
Ik wou je niet laten schrikken met die heimlich greep hoor.
Maar omdat limpy eerder wel heel succesvol de reiger techniek (slurp) zonder problemen toepaste en het echt maar 1x bijna misging ga ik niet zitten wachten als een kat 5-10 min. gaat zitten kokhalzen maar word die gelijk in de houtgreep genomen...
Door Caro2012
Het is goed hoor Limpy dat je het verteld, ben inmiddels weer wat over de eerste schrik heen. ;)
Ik ga komende tijd wat experimenteren met verschillend vlees en grotere brokken of gemalen om te zien wat het beste is.

Wero is een grote kat, bijna 5 kg en nog maar 1 jaar en niet dik.
Op de Smolke brokjes en de natvoer kant en klaar staat aangegeven hoeveel hij mag hebben, dus das wel makkelijk.
Er staat niet de hele dag brokjes want dan eet hij zo de hele zak leeg ... dus das geen optie, helaas.

Bij KVV is mij door de dierenwinkel verteld dat het 10gram is per kilo gewicht is, dus dat zou 50 gram zijn voor 1 dag en dat vind ik best wel weinig en heb daarnaast knabbels aangeboden, maar ik wil natuurlijk geen diktrom van hem maken. :P
Het gekke is dat ik las dat Barf voedings hoeveelheid 3% van zijn lichaamsgewicht is dus dat zou dan 150 gram pd zijn  :-\ ... hoe kan dat nou?
Grof genomen is kvv en barf toch nog enigszins vergelijkbaar of ben ik gek?

Wie kan me daar wegwijs in maken?
Door Limpy
Voor een kater van zijn formaat kun je idd ±150 gram per dag aanhouden, wordt hij dikker geef je hem ietsiepietsie minder.
Hier zitten ze op 100 gr (2 dikkertjes) en 130 gram (2 dunne katers)

Waar ze die 10 gr/kg vandaan halen? Ik vind het ook erg weinig hoor.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door