Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Chjema
Na de mixen gaan we over op volledig vers...

Nu een nieuw menu samengesteld, tijdelijk!
Kan dit zo?

Ma Bosduifmix en konijnmix
Di hazenmix en Bosduifmix
Wo kiprundmix en zalmkipmix en extra kippenborst reepjes 100 gram voor 2 katten
Do konijnmix en hazenmix
Vr Vismix en 2 kippennekken voor beiden
Za ?? En avond een kuiken, wat geef je hier in de ochtend?? Orgaan?
Zo zalmkipmix en rundvlees
Door pearlsofpassion
Ik kan je eerste menu ook niet volgen.
Ale het tweede ook niet, maar in het eerste vind ik geen spier terug :-[
Dus dat volg ik al niet.

20% bot in de mixen wil wel zeggen kaal bot, en dat is dus 40% vleesbot.
En dan klopt de verhouding orgaan en zo verder volgens mij ook niet.

Ik weet het niet, maar ik zou, ivm de mixen proberen compleet te voeren per dag. Das bij katten ook wel handig ivm constipatie.
Dus dan zou ik uitrekenen hoeveel vleesbot, hoeveel spier en hoeveel orgaan je nodig hebt per dag. Reken dan uit hoeveel in de mix zit (dat is dus 40% vleesbot), trek dat daar vanaf en geef 's avonds wat er nog overblijft van wat je die dag moet voeren. Voor de rest enkel opletten dat je orgaan op de juiste manier afwisselt.

Anders denk ik dat het heel ingewikkeld wordt om het uit te rekenen.
Door Chjema
Maar de mixen zouden even simpel gezegd compleet moeten zijn toch?

Orgaan zit er volgens mij ook te weinig in de mixen.
Ga vanavond eens met alle percentages aan de slag!
Door pearlsofpassion
Nee, niemand beweerd dat die mixen compleet zijn.
Anders was het kvv, en dat is het niet.

Net daarom dat we er hier niet zo gek van zijn, je weet vaak niet zeker wat erin zit en het rekent zo moeilijk.
Als je nu nog gewoon een mix hebt van gemalen vleesbot kan je het ook zo rekenen, maar vaak zit er extra spier of extra orgaan in en hoe doe je het dan?
En als er extra hart in zit, moet je nog opletten dat je hart-aandeel niet te hoog wordt tov de rest, zelfs als je het met de hoeveelheid orgaan uitgerekend krijgt.
De ervaring leert dat het gewoon dondersmoeilijk in elkaar te passen valt met mixen en het er vaak op neer komt dat je dan niet erg veel mix kan voeren. Zeker als er orgaan bij betrokken is, omdat er meestal gewoon te veel in zit.
Dat is hier niet het geval, als ik het goed begrijp, en dan heb je nog geluk. Maar let goed op wat er nu precies in de mixen zit, zeker met opgroeiende katten...
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op za 06 okt 2012, 15:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Door flin
ik ga met Pearl.o.p mee;

probeer uit te vissen wat er in die mixen zit;

bosduifmix van karkas en orgaan klinkt hartstikke leuk!,

maar zijn t dan karkassen zonder borstvlees, + orgaan , dit gemixt?
een duif bestaat ongeveer uit 15% bot, + orgaan: +/- 10% (dit incluides ook de kop)
dus ik neem aan (  8) ) dat die karkassen zonder borstvlees + ingewanden ) gemalen zijn

op zich geen slechte verhouding om wat spiervlees bij te doen  :)

vraag t na, dan weet je wat!
Door Mowgli
flin schreef: bosduifmix van karkas en orgaan klinkt hartstikke leuk!,
Ik heb toevallig vorige week ook deze mix van Kiezenbrink ontvangen. Het is een hele duif incl. maaginhoud en veren die in de gehaktmolen is geland. Af en toe vind ik een paar korrels mais en door de veren is de mix een beetje vezelachtig
Door flin
Mowgli schreef: Ik heb toevallig vorige week ook deze mix van Kiezenbrink ontvangen. Het is een hele duif incl. maaginhoud en veren die in de gehaktmolen is geland. Af en toe vind ik een paar korrels mais en door de veren is de mix een beetje vezelachtig
neej, @ Mowgli, = karkas, geen hele duif ;)
Door flin
als ze de filét voor menselijke consumptie er af halen, gaat ook alleen dat deel veren eraf,
blijft over: karkas (meestal -  (min) darmen) + verdere ingewanden + misschien kop  :) + dus de rest veren

* maar misschien ben ik in de bonen, dus vraag t na??

op de website van Kiezebrink staat: karkas; dwz, (in mijn ogen) zonder filét  ;)
Laatst gewijzigd door flin op za 06 okt 2012, 21:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Chjema
Bedankt voor alle adviezen!

We stoppen gewoon met de mixen, wil niet dat ze iets te kort krijgen of een overschot!
Het is erg lastig om uit te vinden wat er exact in zit, ik ging er eigenlijk een beetje vanuit dat ze compleet zijn... Maar helaas!
Door Parelridder
Ik vind de mixen mooi, maar ook lastig bruikbaar. Op de site van Keizebrink staat best duidelijk wat er al dan niet in zit en in welke verhoudingen bot/vlees aanwezig is, maar dat dan aan te vullen tot een complete hap vind ik vele malen meer werk dan gewoon zelf samen stellen. Ik gebruik de fazant en haasmix wel eens voor de honden, bij wijze van vleesbot. Die hebben een redelijk hoog bot-percentage. En de bosduifmix bij wijze van een dagje kvv gaat ook prima, vinden ze hier erg lekker, terwijl ze niet te porren zijn voor hele duifkarkasjes. Voor de kat gebruik ik v/d mixen alleen de vette vismix (40% zalmlijven, 30% hele sardien, 30% hele haring). Daar kun je een snippertje vanaf halen zonder ontdooien en ze eet het graag.
Door Chjema
Zo word je steeds wijzer... ;)

Voel me nu al schuldig dat we dus blijkbaar 'verkeerd' hebben gevoerd...

Ik kom uit op het volgende schema en hoop nu echt dat ik t goed heb begrepen haha!

Hij weegt rond de 3 kilo maar is nog in de groei dus heb het iets ruimer berekend.
Ik kom uit op ongeveer 1200 gram per week.
Dat zou betekenen 600 gram vlees/bot (50%)
250 gram Spiervlees (20%)
Iets minder orgaan dan? 150 gram
Bijproduct en ei 150 gram of volstaat 1 ei per week?

Menu dan als volgt:
Ma Spiervlees kipreepjes en 2 kippennekken
Di orgaan en 2 kippennekken
Wo soepvlees en 2 kippenvleugels
Do orgaan en 2 kippenvleugels
Vr kalkoenenvlees en visje
Za Spiervlees en 2 kippennekken
Zo ei met yoghurt en eendagskuikens of kwartel
Door Thea
Een eendagskuiken is eigenlijk gewoon een ei met een beetje veren (pluis)
Dus nu geef je op zo dubbel ;)

Maar wat doe je nu met de mixen?
Weggooien hoef echt niet hoor.
Gewoon 1 dag in de week bv een beetje mix met wat spiervlees of orgaan.
Laatst gewijzigd door Thea op zo 07 okt 2012, 20:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Chjema
Oké dus dan kan ik t ei laten voor wat t is...
Net kuiken gegeven, wat een feest voor ze haha... Oerinstinct kwam helemaal los!

De rest is oké dan? Dan ga ik het een en ander extra bestellen!
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door